شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
شوشان - علی کرد:

این روزها در فضای مجازی بازار شایعات در مورد سفر آیت الله موسوی جزایری به انگلستان  داغ بود.

آیت الله جزایری در ایام فاطمیه و دهه فجر سفری به انگلیس داشتند که براساس توییت سفیر ایران در انگلیس ایشان با علما و مردم در شهرهای لندن، منچستر و بیرمنگام ملاقات داشتند و هماهنگی سفر از ابتدا تا انتها توسط موسسات فرهنگی غیر دولتی انجام گرفت و به دلیل درد پا، در سفر توسط پزشک معاینه شد اما بستری یا درمانی صورت نگرفت. در یک حکومتی که مبنایش رای مردم است و عنوان جمهوریت دارد مطبوعات و رسانه های آزاد از لوازم چنین حکومتی و رکن چهارم دمکراسی است. مطبوعات واینترت و فضای مجازی اثرات بسیار زیادی در جامعه دارند و اگر در چارچوبه قانون و اخلاقیات فعالیت کنند نقش ممتاز و پیشرو در توسعه و تعالی جامعه و حکومت خواهند داشت میتوانند چشم بینای مردم باشند و با لحاظ قانون و اخلاق حرفه ای مسولین را رصد و به چالش بکشند. در این صورت مصداق امر به معروف و نهی از منکر هستند. 

این روزها فضای مجازی پر بود از شایعاتی در مورد آیت الله جزایری. قبل از اینکه در این مورد تحلیلی صورت گیرد ذکر این نکته ضروری است که در هر شرایطی تسامح و سعه صدر نسبت به رسانه ها اثر مثبت تری دارد و همین فضای مجازی که گهگاهی شایعه و خلاف واقع در آن رواج دارد مملو از واقعیتها و روشنگریها است لذا نبود آن بسیار زیانبار و خسارت زا است. درخصوص این سفر بین واقعیت و آنچه که بعضی از رسانه های مجازی مطرح شد فاصله فاحش وجود دارد. این سفر به نقل از آیت الله، ازقبل این سفر هماهنگی شده و ازمراکز فرهنگی و اسلامی بازدید و چند سخنرانی داشتند. آنچه که در بیش از هرچیز درس آموز است و کمتر مورد توجه قرار گرفت متانت، سعه صدرو برخورد مناسب و اخلاقی آیت الله با این موضوع بود و از فردی چون ایشان انتظاری دیگر نمی رفت.هیچکس بی عیب و نقص نیست اما شان و منزلت افرادباید حفظ شود و بدانیم که هرمطلبی که مینویسیم و هر کلامی که برزبان جاری میکنیم درمحضر الهی محاسبه میشود. 

همگان باید باید نسبت به حق الناس حساس باشیم. رنجاندن امری مذموم است و نرنجیدن ممدوح. وقتی برخورد همراه با وقار و متانت آیت الله در مورد این شایعات و برزگنمایی ها را دیدم یاد این جمله معروف نخودکی که آقای آخوند را موعظه کرد افتادم. گفت " مرنج و مرنجان". آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم ولی مرنج یعنی چی؟ چطور می توانم ناراحت نشوم؟ آقای نخودکی گفت: علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. واژه مرنج توصیه به آن می کند که انسان تا آنجا که ممکن است نباید از رفتار دیگران آزرده خاطر شود. توصیه امام باقر(ع) دنیز این است که اگر نکوهشت کردند مرنج. آیت الله جزایری نیز چنین کرد و اگر به سیره و گفتار ایشان نگاه کنیم اعتدال در گفتار و رفتار ایشان مشهود و هویداست. در تمام این فراز و فرودها و خوشی ها و ناخوشی ها و اتفاقات تلخ و شیرین از مدار حق خارج نشد و در موضع گیریها  و گفتار و کردارشان افراط و تفریط مشاهده نشد. این بمعنای تطهیر ایشان و قدیس شمردن وی نیست. نمیتوان بطور مطلق در مورد افراد قضاوت کرد اما هر فرد منصفی که با آیت الله ارتباطی نیک میداند که  ایشان فردی صبور و خوش اخلاق و معتدل بوده وهست. این شایعات باعث شده که شخصیت ایشان بهتر شناخته شود و روشنگری ایشان همراه با بردباری و آن سخنان نغز و دلنشین در خصوص شایعات و توضیح وضعیت جسمی و مسولیت خطیر امام جمعه و خود را خادم ملت دانستن نشان از تقوا و عزت نفس و آزادگی ایشان دارد. 

مولوی در دیوان شمس غزلی دارد که توصیفی است از انسانهای آزاده و وارسته و تاکید میکند که تا چنین خصلتها و ویژگیها را داریم نرجیم و نرنجانیم.

تا در این صورتیم، از کس ما                    هم نرنجیم و هم نرنجانیم

والعاقبه للمتقین

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار