اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
شوشان - نوید قائدی:

در دوره معاصر پیش‌نیاز توسعه و پیشرفت یعنی توسعه پایدار تعریف‌شده در جوامع پیشرفته، رسیدن جامعه به مرحله خودآگاهی و خودباوری جمعی است. سال‌های مدیدی است که دوران تغییر توسط مردان بزرگ و تاریخ‌ساز تمام‌شده است، ساده‌اندیشی است اگر کسانی فکر می‌کنند با تغییر استاندار یا چندین نماینده و مدیرکل می‌توان استان خوزستان را در مسیر توسعه قرارداد. گرچه در شرایط ناپایدار اجتماعی گاهی بعضی چهره‌ها می‌توانند کارهای مثبتی را رقم بزنند، اما این حرکت‌ها معمولاً ابتر می‌مانند و نتیجه مستمری را به دنبال نخواهند داشت.استان خوزستان در بعضی از برهه‌های تاریخی استانداران و مدیران و نمایندگان بسیاری قوی داشته است اما بعد از اتمام دوره آنان دوباره اوضاع به‌هم‌ریخته است و این‌یک تجربه ملموس است. 
واقعیت این است که کلیت جامعه خوزستان باید به حرکت درآید. تا بتوان به آینده امیدوار بود. برای آگاهی بخشی به مردم باید برنامه‌ مدون و مستند علمی داشت تا آن‌ها را با اصول اولیه و پیش‌نیازهای توسعه آشنا کرد. این مهم می‌تواند توسط کسانی که خود را در برابر جامعه مسئول می‌دانند و از به طریق مختلف اجرایی شود. تزریق و باور اصل ما می‌توانیم و ذکر این‌که اعمال و رفتار و حرکت‌های جمعی ما است که آینده این استان را رقم خواهد زد، می‌تواند زمینه‌ساز تحول باشد. کلیه کارشناسان و کنشگران اجتماعی که در جغرافیای خوزستان سکونت دارند به‌عنوان وظیفه انسانی باید به مصائب و مشکلات خوزستان بپردازند و ساکنین دیار خود را رصد و رفتار باورهای آنان را آنالیز و کنکاش نمایند و نتایج را عریان در ویترین قضاوت صاحب‌نظران و افکار عمومی قرار دهند.البته نکته مهم ماجرا آسیب‌شناسی دقیق و کارشناسی موضوعات است که باید در کنار آن راهکارهای عملی و اجرایی تا رسیدن به شرایط مطلوب در آن دیده شود.  
امید به آینده، آینده‌ای که قطعاً توسط مردم و رفتارها و خواسته‌های جمعی آنان رقم خواهد خورد، باید به‌عنوان اصل اولیه توسعه خوزستان برجسته شود. جایی که مردم با باور راسخ و خرد جمعی در برابر موضوعی غلط ابراز عقیده و اعتراض قانونی دارند یا در برابر اعمال و رفتار مسئولان بی‌کفایت سکوت دارند یا در انتخابات بی‌تفاوت هستند و یا در مراحلی به‌صورت احساسی و قومی و یا فارغ از منش‌های مدنی رفتار می‌کنند، شکی نیست که در حال ساخته‌وپرداخته کردن آینده موهوم خود هستند. 
لذا به همه دوستان فرهیخته‌ای که ادعا دارند مسائل اجتماعی را بیشتر از عامه مردم درک می‌کنند و خود را کارشناس و صاحب‌نظر می‌دانند (که البته با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌شود که تعداد آن‌ها کم نیست) توصیه می‌شود در پی یافتن راهکارهای اساسی برای تغییر فرهنگ‌عامه مردم با آگاهی دادن و تزریق امید و غلبه بر ناامیدی آنان، به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه استان باشند. در غیر این صورت اگر خیال می‌کنند که با ورود به دستگاه‌های اجرایی یا صحنه‌های انتخابات می‌توانند یک‌تنه تحول‌آفرین باشند خیالی خام دارند. بارها اعلام‌شده که راه توسعه و پیشرفت خوزستان از میان افکار و اعمال مردم خوزستان می‌گذرد، لذا وظیفه انسانی تمام کسانی کنشگران اجتماعی و کارشناسان دلسوز، ایجاد روشنگری و آگاهی بخشی و تزریق امید و باورپذیری در توده‌های مردمی فارغ از قومیت و سلایق مختلف است.
*من ا... التوفیق*
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار