اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
شوشان - حسن دادخواه :

روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه شهید چمران اهواز از کتاب فلسفه دانش تالیف دکتر عبدالرحیم جواهر فروش زاده با حضور ایشان و خانواده و جمعی از همکاران و شاگردان چهار دهه پیش این آموزگار و استاد، رونمایی شد.در این مراسم جناب دکتر جواهر فروش زاده ۸۶ساله، با تنی نحیف ولی سرشار از عشق با زبانی سخن آور و ذهنی دقیق به مدت ۴۵ دقیقه به مانند مهره های جواهر در رشته، چنان منظم سخن گفتند که صحنه کلاس های درس شش دهه خویش را برای حاضران به نمایش گذاشتند.
   دکتر عبدالرحیم جواهر فروش زاده روز شانزدهم شهریور ماه 1311 خورشیدی در شهر دزفول متولد گردیدند. تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در همان شهر گذراندند. در مهر ماه 1328 با ورود به دانشسرای مقدماتی اهواز به کسوت معلمی نائل آمدتد. پس از فراغت از تحصیل از دانشسرای مقدماتی در مهرماه 1330 به مدت 5 سال تا مهر 1335 تعهد خدمت معلمی در شهرستان رامهرمز را تقبل نمودند. از مهر 1335 به شهرستان دزفول منتقل و در مدارس این شهر به تدریس اشتغال ورزیدند.
   در مهرماه 1337 به عنوان معلم منتخب، در دانشسرای عالی تهران ( که بخشی از دانشگاه تهران بود) مامور به تحصیل گردیدند. 
   در مهرماه 1340 پس از اخذ درجه لیسانس در رشته آموزش و پرورش ابتدایی از دانشسرای عالی تهران به شهرستان اهواز بازگشتند و با همکاری دو نفر دیگر از همکاران در این رشته به تأسیس مرکز تربیت معلم خوزستان به منظور تربیت و آماده سازی معلم برای تدریس در مدارس ابتدایی اقدام نمودند.
دکتر جواهر فروش زاده، از مهر ماه 1341 همزمان با کار در مرکز تربیت معلم به ریاست بخش فرهنگی سپاه دانش در پادگان لشکر 92 زرهی اهواز قبول مسئولیت نموده و تا سال 1348 که به عنوان معلم منتخب از طرف وزارت اموزش و پرورش و با استفاده از بورس فوق لیسانس یونسکو در رشته تربیت معلم در دانشگاه (up) فیلیپین برگزیده شدند، در این سمت انجام وظیفه نمود.
   ایشان، پس از اخذ درجه فوق لیسانس در رشته تربیت معلم از دانشگاه (up) فیلیپین و مراجعت به ایران در آبان ماه 1349، در دانشسرای راهنمایی خوزستان در سمت دبیری این مرکز به تدریس مشغول گردیدند و در مهر ماه 1350 به تأسیس یک باب دبیرستان ملی 12 کلاسه نظام قدیم و جدید پسرانه به نام "دبیرستان ملی هدف" با قبول مسئوولیت ریاست آن در اهواز اقدام نمودند که ظرف یکی دو سال، به عنوان موفق ترین دبیرستان اهواز در رشته طبیعی و ریاضی شناخته گردید.
   چون طبق تصمیم شورای عالی آموزش پرورش کشور اداره مدارس ملی به هیات امنا واگذار شد، لذا در مهر ماه 1356 دبیرستان را با تمام تجهیزات آزمایشگاهی اعم از فیزیک، شیمی، کارگاهی مجهز به اداره کل آموزش و پرورش خوزستان واگذار نمودند و با توصیه ایشان و براساس نیاز و ضرورت منطقه ، دبیرستان پسرانه هدف به دبیرستان دخترانه هدف تغییر وضعیت داد.
   وی از آذر ماه 1356 به پیشنهاد دانشگاه شهید چمران اهواز (جندی شاپور) به آن دانشگاه منتقل شدند و در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی با مرتبه مربی تمام وقت افتخار تدریس یافتند.
  دکتر جواهر فروش زاده از 1356 تا پایان سال 1383 علاوه بر وظایف آموزشی؛ پست های ریاست آموزش دانشکده، سرپرستی دانشکده، مدیریت دو گروه علوم تربیتی و مشاوره و تشکیل دوره های آموزشی برای کارکنان سازمان آب و برق، پرستاران بیمارستان های خوزستان و سرپرستاران شرکت نفت، قبول مسئولیت داشته است.
   علاوه بر این، از سال 1359 تا 1362 بنا به حکم وزارت آموزش عالی به عنوان عضو شورای عالی برنامه ریزی ستاد انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده علوم تربیتی آن دانشگاه به انجام امور برنامه ریزی درسی و تدریس افتخار خدمت داشته است.
   در مهرماه 1362 پس از بازگشایی دانشگاه ها طبق حکمی دائر به دعوت مجدد از طرف دانشگاه شهید چمران اهواز(جندی شاپور) به اهواز مراجعه و به تدریس در همان دانشکده اشتغال ورزیدند.
   در سال 1375، ایشان دوره دانشوری دانشگاه شیراز را شروع و با قبول شدن در امتحانات جامع کتبی، در مرداد ماه 1381 باتصویب رساله، در سن 70سالگی به اخذ درجه دکتری در رشته تاریخ و فلسفه تعلیم وتربیت نائل آمدند.
 ایشان در شانزدهم شهریور ماه 1381 به افتخار بازنشستگی نائل آمدند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
خ م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
comment
0
0
comment خدا حفظ کند ایشان را مایه افتخار خوزستانی هاست وجود افرادی چون ایشان ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار