اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد کشور با حمایت از تولید کننده رونق می گیرد که در این راستا باید سعی شود وضع موجود در تولید و اشتغال حفظ شود.
به گزارش ایرنا، رضا رحمانی عصر پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی قم، افزود: دشمن در تلاش است با تحریم و جنگ اقتصادی واحدهای تولیدی کشور را به تعطیلی بکشاند که باید با تسهیل و رفع موانع تولید مانع تحقق هدف دشمن شویم.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم واحدهای تولیدی تعطیل شود، اضافه کرد: نظام بانکی در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی را یاری نماید تا چرخ تولید کارخانه ها بچرخد و اقتصاد رونق گیرد.

وی ادامه داد: حل مشکل گرانی و فقر درگروه توجه به تولید است و این مساله نیازی به بخشنامه ندارد، بلکه نیازمند انسجام دستگاه های ذیربط است.

رحمانی با اشاره به این که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: همه باید این مساله را جدی بگیریم و فضای فرهنگی جامعه به این سمت حرکت کند تا از کالای تولید داخل حمایت شود.

وی با بیان این که در حمایت از تولید کننده محدودیت نداریم، بیان کرد: در بخش صنعت ستاد تسهیل، در معدن شورای معادن و در تجارت نیز کارگروه تنظیم بازار در سطح استان ها فعال است و بسیاری از تصمیم ها به استان ها تفویض شده تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود و همه تصمیم ها مورد حمایت وزارت صمت است.
وی افزود: از راهکارهای مقابله با تحریم برای تسهیل در کار تولید و صنعت استفاده می کنیم و در این راستا از توان بخش خصوصی نیز بهره می گیریم.

رحمانی با بیان این که ماهانه 20 میلیارد دلار ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی کشور است، اضافه کرد: به هر میزان صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع وابسته به آن ها را تقویت نماییم، کشور از نظر رشد اقتصادی بیمه می شود.

وی همچنین با اشاره به این که صادرات راه نجات کشور است، گفت: امسال کشورهای اطراف یک هزار و و 300 میلیارد دلار واردات داشتند که فقط 25 میلیارد دلار آن معادل 2 درصد از ایران بوده است.

وی افزود: این میزان باید به چهار درصد افزایش یابد که در همین راستا طرح ویژه ای برای صادرات به 15 کشور همسایه تعریف و اجرایی خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به این که امسال 300 میلیون دلار به کشور روسیه صادرات انجام شده که در مقابل ارتباط خوب این کشور، بسیار کم است، خاطرنشان کرد: امسال محصولات پتروشیمی به ارزش بیش یک میلیارد و 300 میلیون دلار به کشور عراق صادر نمودیم که سال آینده باید افزایش یابد.

وی بیان کرد: کشور در حال حاضر به ارز حاصل از صادرات نیاز دارد، ولی بانک مرکزی پذیرفته است صادرکنندگان در مقابل صادرات، واردات انجام دهند که این مساله به نفع صادرکننده هاست.

وی گفت: افزایش قیمت مواد پتروشیمی قابل پذیرش نیست، زیرا میزان تولید مواد پتروشیمی، 2 برابر مصرف آن در کشور است، در حالی که در ماه های گذشته بیشترین مشکل را در این حوزه داشتیم.

وی اضافه کرد: عده ای می گویند مواد پتروشیمی را به قاچاقچی و تاجر می دهند، در حالی که فقط به تولیدکننده واقعی عرضه می شود.

رحمانی با بیان این که برای صادرات فرش و صنایع دستی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: امسال بودجه تخصیصی برای بیمه قالیبافان 2 برابر شد و سعی می شود اشتغال در این صنعت افزایش یابد.
وی گفت: درسالجاری 600 هزار تُن بیشتر از سال گذشته آرد به واحدهای صنعتی تحویل داده شده و در صورت نیاز مقدار آن افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به اشتغال روستایی اختصاص داده شد تا صنایع مستقر در روستاها رونق پیدا کند.

ورود 1396 قلم کالا به کشور ممنوع است

وزیر صمت در ادامه با اشاره به لزوم اهتمام بخش خصوصی برای مقابله با تحریم ها، گفت: نمایشگاهی از قطعات خودرو برپا شده تا هر فردی می تواند قطعه ای حتی با 10 درصد گران تر تولید کند، پای کار آید.

وی تاکید کرد: واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور مهیاست، ممنوع است و ضمن برخورد با متخلفان، تعرفه واردات این کالا بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: ورود 1396 قلم کالا از جمله بعضی از لوازم خانگی و پوشاک به کشور ممنوع است و برای این مسائل تحت فشار هستم.

رحمانی با اشاره به این که استان قم نسبت به جایگاه که دارد، در برخی عرصه ها رشد نکرده است، ابراز امیدواری کرد: این کمبود در حوزه های مربوط به وزارت صمت جبران شود.

وی با بیان این که بخش خصوصی قم منسجم تر عمل می کند، گفت: استان ظرفیت راه اندازی شهرک تخصصی کفش و نمایشگاه سنگ را دارد که سرمایه گذاری در این 2 صنعت باید افزایش یابد.

وی افزود: وزارت صمت 20 میلیارد ریال برای راه اندازی نمایشگاه فرش قم، اختصاص می دهد.
شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور بهرام سرمت استاندار قم، احمد امیرآبادی فراهانی

نماینده قم در مجلس، اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و همچنین جمعی از فعالان اقتصادی برگزار و مشکلات وموانع تولید و صادرات بررسی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار