اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
ویژه اتفاقات اخیر دزفول و اندیمشک؛
شوشان - مصطفی رشیدی (فولادوند):

در پادکستی که دیشب در آستانه سال نو در این کانال شخصی گذاشتم بسیار سربسته به مقصران درگیری‌های کنونی بر سر مرزها، محدوده‌ها و حتی تابلوها اشاره کردم. اما در این پست میخواهم مطالبی جهت تنویر افکار مردم محترم بویژه شهروندان دزفول و اندیمشک و علی‌الخصوص جوانان عزیز بیان کنم.

ابتدا اینکه باید بدانیم قوانین تقسیمات کشوری و در کل نظام مدیریت سرزمینی ما در بخش کلان ملی و استانی و شهرستانی تا سطوح بخش و دهستان دارای ایرادات اساسی است. ریشه این ایرادات عظیم در سه عامل است. یکی بی‌سوادی علمی حاکم بر دستگاه وزارت کشور و قانون‌گذاران مجلس، دوم بازی‌های محلی‌گرایی منفی و قبیله‌نگری قریب به اتفاق مسئولین در نبود قانون و حاکمیت آن و سوم سهل‌انگاری و بی‌توجهی شگفت‌آور مسئولین کشور در چند دهه اخیر که خود ریشه در بی‌اطلاعی آنها و بی‌ارزش بودن منافع و امنیت ملی در نگاه آنان دارد.

پس پر واضح است که این همه مشکلات عدم توسعه، ناعدالتی در سرزمین ایران و اختلافات قرون‌وسطایی بین شهرها و روستاها ریشه در مسئولین و نهادها و طرز تفکر و نگاهشان به توسعه، منافع و امنیت ملی است. همانطوری که در قبال بحران آب و ریزگردها و سایر مشکلات کاملا غیرمسئولانه عمل می‌کنند. نگاهی کوتاه به دولت بی در و دروازه و بی سر و ته حسن روحانی خود آیینه تمام نما از وضعیت سال‌های سال کشور ماست.

دیشب اتفاقات تلخی در شهرستان‌های اندیمشک و دزفول افتاد و البته چند ماه پیش در کازرون و البته آتش‌های زیرخاکستر بزرگتری وجود دارد که در سال‌های آتی مشکل کنونی را در مقابل عظمت آن فراموش خواهید کرد. به گمان بنده به‌عنوان یک متخصص در بحث جغرافیای سیاسی و مدیریت سرزمینی که مستقیم با مباحث توسعه، تقسیمات کشوری، بحران محیط‌زیست، انتقال آب و غیره در ارتباطم، ما در حال غلتیدن در گرداب بزرگی از ناکارآمدی‌های تلمبار شده در طی دهه‌های گذشته‌ایم که در یک لحظه شاید نه‌چندان دور، تمام کشور و مردم و حاکمیت را خواهد بلعید!

فراموش نکنید که این مسئولین به‌جای ترس از آینده کشور، در راستای منافع قومی، قبیله‌ای و باندی خود هر روز از مشکلات و بحران‌هایی که خود پی‌ریزی کرده‌اند بهره می‌برند و ذهن مردم فقیر و جوانان بیکار  را از مطالبات اصلی‌شان به سمت مطالبات کاذب سوق می‌دهند.

در پایان از همه شما همشهریان دو شهر بزرگ دزفول و اندیمشک و همه مردم استان و کشور ایران خواهشمندم که هشدارها را جدی بگیرید و در بازی‌های سیاسی و (کم‌کم) انتخاباتی گرفتار نشوید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار