شوشان - جعفر قادری دانشیار دانشگاه شیراز و نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی :
اولین سوپرمارکت دریانی در سال 1302توسط مهدی ابراهیمی دریانی (یکی از مناطق آذربایجان) در تهران راه اندازی گردید. با مهاجرت بیشتر دریانی ها و افرایش سوپر مارکت های دریانی در تهران، دریانی ها به نماد سوپرمارکت داری در تهران و کشور تبدیل شدند و در فرهنگ عامه سوپرمارکت معادل واژه دریانی گردید. آنها تابحال بیش از 800 فروشگاه در ایران و خارج از کشور تاسیس کرده اند. در سال 1385 شرکت فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان به عنوان اولین فروشگاه های زنجیره ای کشور (پس از انقلاب) از وزارت بازرگانی مجوز فعالیت گرفت. فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان در حال حاضر 156 نمایندگی (سوپر مارکتی) در سطح شهر تهران و شهرستان ها دارند.
دریانی ها برای اینکه از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانند و با توسعه فروشگاههای زنجیره ای جایگاه خود را از دست ندهند، با گستردگی سوپر مارکتهای خود در شهر تهران اقدام به تاسیس سوپر مارکت های زنجیره ای یاران دریا کردند.
رمز موفقیت انها در این کار چه بود؟ بررسی انها نشان داد که هر سوپر مارکت در حالت سنتی ناچار است علاوه بر محیط فروشگاه، محیط بزرگی را به عنوان انبار در نظر بگیرد تا با دپوی کالاهای مورد نیاز خود بموقع از عهده پاسخگویی به مشتریان خود براید. آنها بخوبی تجربه کرده بودند که سرمایه در گردش سوپرمارکتهای آنها عدد درشتی است.
جمع بندی انها این بود که اگر این فروشگاههای متفرقه را زیر پوشش یک برند قرارداده و با امضای قرارداد با مهمترین تامین کنندگان کالا از تخفیف خریدهای کلی بهره مند شده و با اتصال به یک نرم افزار و بصورت متمرکز موجودی سوپری های خود را مدیریت کنند نیازی به حفظ انبارهای قبلی و سرمایه در گردش زیاد ندارند. تشخیص انها درست بود. انها دیدند که لازم نیست برای محیط فروشگاهی خود فضای بزرگی داشته باشند بلکه اگر در این محیط های کوچک نیازهای روزمره مردم را تامین کنند از استقبال خوب مردمی بهره مند میشوند.
وقتی خریدار از یک شعبه یاران دریا خرید میکند مطمئن است که اجناس این فروشگاه کهنه و مانده نیست چرا که با کنترلهای نرم افزاری در حد مصرفش کالا به او تحویل میشود. استفاده از دستگاههای پوز و درج قیمت های یکسان,خریدار را مطمئن میکند که قیمت این فروشگاه با سایر فروشگاههای یاران دریان تفاوتی نمی کند. وقتی کالا توسط یک ساختار تعریف شده از تولید کننده خریداری میشود و این ساختار از اصلی بودن کالا اطمینان یافته است این اطمینان به خریدار نیز متتقل می شود. خرید از یک برند مشخص نیازی به ازمودن های مکرر ندارد و کافی است که برند با تعریف اصول و چارچوبهایی موفق به جلب اعتماد مصرف کننده شود.
مزیت دیگر این فروشگاهها که در ابعاد بزرگ و کوچک قابل توسعه اند و در همه محلات حضور دارند این است که میتوانند سفارش را از مشتری گرفته و با انتقال به ساختار مرکزی در اسرع وقت کالا را در محل به مشتری تحویل دهند. همکاری فروشگاههای زنجیره ای محلی با فروشگاههای اینترنتی کمک بزرگی به تحقق مطالبات مشتریان خواهد کرد.
وقتی این الگوهای موفق در کشور وجود دارد چرا اتحادیه سوپر مارکتهای اتاق اصناف فارس از این الگوها برای ساماندهی سوپر مارکتهای شهرهای استان فارس و خصوصا شهر شیراز استفاده نمی کند؟
در این الگو نیازی نیست که مالکیت این فروشگاه ها از افراد گرفته شود، بلکه مالکین با پذیرش نمایندگی و تحت پوشش قرار گرفتن یک برند خاص متعهد به رعایت حداقل هایی میشوند که این حداقل ها باعث جلب اعتماد مشتری میشود. کدام فروشگاه است که بدنبال حذف انبار و کاهش سرمایه در گردش و استفاده از تخفیف خریدهای یکجا و کلی نیست و کدام مشتری است که نسبت به خرید از سوپر مارکتهای ثبت شده تحت عنوان یک برند معتبر تمایل نداشته باشد؟ آیا راه اندازی چنین مجموعه هایی سرمایه میخواهد و یا تحریم ها اجازه چنین کاری را نمی دهند؟