اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
 شوشان - محمد رضا کایدانی :
پرسشی  که این روزها در اذهان و افکار عمومی متبادر می گرد، این است، آیا درقرن بیست ویکم سیلاب در خوزستان را بعنوان یک بلای طبیعی باید فرض کنیم یا خیر؟

پاسخ به این پرسش می طلبد که بپرسیم، ما  که داعیه دار ترقی و تعالی و  پیشرفت علمی درزمینه های گوناگون ازجمله سد سازی ومدیریت آب هارا در سطح ملی و حتی جهانی مدعی ام و سالانه ده ها همایش و کنفرانس علمی حول سد سازی و آبخیز داری برگزار می کنیم و  دانشکده های آب را در همه ی دانشگاههای معتبر کشور جهت تربیت متخصص علمی در حوزه ی آب بنیاد گذاشته ایم و ده سد در خوزستان به بهره برداری رسانیده ایم.

آیا شرایط جلگه ای خوزستان و جنس خاک آن که رسی و نفوذ ناپذیر است و پایین بودن این جلگه از سطح دریا و فقدان شیب لازم را مد نظر قرار داده ایم ، هر دانشجوی ترم یک رشته های آب بخوبی می دانند ، منطقه ای با این ویژگی مستلزم آن است که حریم رودخانه ها محترم شمرده شوند ، لایروبی رودخانه های خوزستان جزو الزامات قاعده سد سازی هاست!

آیا در این ۲۰ سال اخیر وزارت نیرو و سازمان آب برق خوزستان و استانداران و نمایندگان ادواری استان خوزستان و اصحاب رسانه و قلم در راستای مقابله با حوادث غیر مترقبه و از جمله سیل قدمی برداشته اند ؟

نه تنها قدم موثری برداشته نشد و لایروبی ای صورت نگرفت ، بلکه حریم رودخانه ها محلی از ساخت و سازهای غیر مجاز و از جمله جزیره سازی و رستورانهای لاکچری ژن های خوب شد،و نتیجه اش هم این شد که با باز کردن سرریز سدها منجر به فلج شدن شهرها و مناطق این دیار شده است، هنوز سونامی بعد از سیل به قوت خود باقی است ! 

زیر آب رفتن زمین های کشاورزی و خسارات عدیده به خانه ها و احشام و دارایی های مردم بماند که خود مثنوی هفتاد من دیگری است. همه کاملا درک کرده اند ومی دانند  اتفاقات اینچنینی دراین استان بارها رخ داده است .

اما  چرا علیرغم این همه تجربه ، تخصص ، نیروهای کارآمد و تجهیزات مدرن نصب  وهزینه شده مدیران مرتبط از پیش بینی وکنترل وهدایت اب ها عاجزهستند ؟ 

چرا با زندگی هزاران نفر که درمتن وحاشیه این سیلاب قرار گرفتند اقدام مناسب انجام نداده اند  ؟ از قدیم الایام گفته اند، کسی که مناره را بر می دارد باید  فکری برای جا دادن آن هم بکند!!! مگر می شود سد ساخت وفکر تخلیه اضطراری آن نبود؟ 

مگر می شود بی اطلاع از وضعیت بارش ها و مقدار ومیزان آن باشند؟ مگر می شود ندانند دبی رودخانه دز ،کارون وکرخه به چه میزان است؟ چرا خاک ریزها که همان سیل بندها هستند یکی پس از دیگری فرو می ریزند؟ ودهها سوال دیگر که قطعا بی پاسخ خواهند ماند، پاسخ به این پرسش که سیل خوزستان بلای طبیعی است یا سوء مدیریت ، سخت دشوار است ،باید ببینم  نفع مدیران ناکارآمد در کجاست !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار