شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

شوشان : مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان در جمع مسئولان اجرایی و فرهنگیان شهرستان بندر ماهشهرگفت: شهرستان بندر ماهشهر در شاخصهای برگزاری جلسات انجمن ، رایانه و طرح کتاب من در رتبه اول در بین شهرستانهای همطراز خود قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، جلسه ی مشترک انجمن ها کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان بندر ماهشهر با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان ، امام جمعه بندر ماهشر، فرماندار ماهشهر، روسای شوراهای بخشهای مختلف شهرستان، شهرداران و دیگر اعضای انجمن در فرمانداری بندر ماهشهر برگزار شد . در این جلسه مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان و شهرهای تابعه با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی بررسی شد .

در ابتدا فرماندار گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه های عمومی یک نهادی است که با تاکید بر آمار و اطلاعات مربوط به هر شهرستان برنامه های خود را تدوین می نماید و این که برنامه ای را برای هرسال خود تدوین می کند نشان از هدفمند بودن این نهاد است و جای بسی خوشحالی دارد. این برنامه ها برای هر شهرستان ارسال می شود تا بداند در کجای جدول استانی قرار دارد و تا وضعیت مطلوب چقدر فاصله دارد و راهکار مطلوب برای رسیدن به شاخصها چیست.

طابطبایی افزود: یکی از بحثهای این برنامه کتابخانه های مشارکتی می باشد که به نظر من طرح خوبی است و یکی از محورهای اصلی فعالیت ما می باشد. اولویت اصلی ما در تدوین برنامه های هر سال نسل جوان و نوجوان می باشد که آینده شهرستان را تضمین می کنند و نیاز است به صورت ویژه در بحث مطالعه و کتابخوانی به آنها توجه شود؛ بنابراین ما برنامه های خوبی را با آموزش و پرورش و دانشگاهها بسته ایم که این فعالیتها در حال اجرا می باشند. البته ما علاوه برتوجه به شاخصهای کمی و توسعه فضای کتابخانه های عمومی در شهرستان، از شاخصهای کیفی نیز غافل نشده ایم و محتوای خوب و مناسبی را ارائه خواهیم داد که مطلوب جوانان باشد.

فرماندار در پایان گفت: شهرداریها نیز مطابق قانون باید نیم درصد خود را پرداخت نمایند که این کار در شهرستان بندر ماهشهر انجام می شود اما درخواست ما این است که این کار به صورت ماهانه انجام شود تا کتابخانه ها برای مسائل جاری اداره مجموعه خود به مشکل برنخورند.

در ادامه لفته منصوری گفت : نهاد کتابخانه های عمومی برنامه محور است و کلیه فعالیتهای انجام گرفته در شاخصهای مختلف در استان و کشور مقایسه، تحلیل محتوا و بررسی می شود. خوشبختانه مطالبات و بحثهای مسئولان شهرستان ماهشهر غیر فانتزی و بسیار مناسب و اجرایی می باشد، اینکه کتاب باید در بنیادی ترین سطح مشاغل مانند معلمی و پزشکان و ... باید وارد شود و طرحهای مختلفی نیز از شما ارائه شد که باید اجرایی شود نشان از شوق و علاقه شما به مطالعه و کتابخوانی است.

وی گفت: جامعه ای می تواند موفق شود که اولویتهای خود را به بهانه فوریتها از دست ندهد و شما می دانید کتاب و مطالعه جزء مهمترین اولویتهاست. کمبود کتاب در شهرستان ماهشهر باید جبران شود که این کار یک وحدت و همکاری خوبی را طلب می کند که بخشی از این موضوع را من به عهده خواهم گرفت و بخشی نیز بر عهده شما مسئولین اجرایی می باشد. ما در تمام مناطق روستایی و مناطق محروم حاشیه شهر می توانیم کتابخانه احداث نماییم و نیرو استخدام کنیم؛ فقط کافی است به اندازه 100 مترمربع فضای ساختمانی به عنوان سرپناه به ما بدهید تا ما آن را تعمیر و بهسازی نماییم و تجهیز کنیم به کتاب، تجهیزات کتابخانه ای، رایانه، نرم افزارهای رایانه ای و بخشهای دیگر و به بهره برداری برسانیم. همچنین یک نفر نیرو از اهالی همان روستا که مدرک کارشناسی باشد و به ما معرفی کنید تا این شخص به استخدام نهاد درآید اما شرط آن اهداء ساختمان برای کتابخانه است.

وی گفت: در حال حاضر بندر ماهشهر دارای 8 باب کتابخانه عمومی است که 4.62 درصد از کل کتابخانه های عمومی استان را دارا می باشد. زیربنای کتابخانه های عمومی ماهشهر 4422 مترمربع می باشد که 5.31 درصد از کل زیربنای کتابخانه های عمومی استان را شامل می شد. تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی این شهرستان 109235 جلد کتاب بوده که 5.52 درصد از کل منابع استان را شامل می شود. تعداد اعضاء کتابخانه های عمومی 5421 نفر بوده که 3.40 درصد از کل اعضاء کتابخانه های عمومی استان را شامل می شود. تعداد رایانه های موجود در کتابخانه های عمومی 36 دستگاه بوده که 6.26 درصد از کل رایانه های کتابخانه های عمومی استان را شامل می شود. در طرح کتاب من نیز تعداد درخواستها 7964 درخواست بوده که 6.79 درصد از کل درخواستهای استان را شامل می شود.

در ادامه منصوری گفت: بر اساس مقایسه انجام شده در شاخصهای مختلف در میان شهرستانهای همطراز گروه ج(شامل ماهشهر، شوشتر، آبادان ، دشت آزادگان، شوش، اندیمشک) در شاخص سرانه نفر کتابخانه شهرستان بندر ماهشهر در رتبه ششم قرار دارد. در شاخص سرانه زیربنا در رتبه سوم قرار داد. همچنین در شاخص سرانه کتاب در رتبه چهارم قرار دارد. در شاخص سرانه عضو در رتبه ششم قرار دارد. در شاخص سرانه رایانه، طرح کتاب من و برگزاری جلسات انجمن در رتبه اول در بین شهرستانهای همطراز خود قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار