اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
دکتر ایرج مزارعی / کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه :
تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا به شکل امروزی یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی و اجتماعی بازیگران و  کشورهای جهان میباشد که خود تداعی کننده  ظرفیت سیاسی کشورها برای جلب بیشتر مشارکت مردم و واگذاری قدرت به آنها میباشد . 
سابقه شوراها در جهان به ایران باستان و یونان باستان برمیگردد . یعنی چیزی حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد ما شاهد واگذاری قدرت به مردم به شیوهای مختلف به خود انها بودیم که باید گفت این موضوع خود یکی از قدیمی ترین قوانین اساسی موجود در جهان و شاید قدیمی ترین مدل دموکراسی در جهان میباشد . 
در دین مبین اسلام و قرآن کریم نیز به ضرورت و نیازمندی شوراها به کرات اشاره کرده است و آیات مکی و مدنی زیادی در این رابطه اشاره شده است . مثلا آیه " وامرهم شوری بینهم " که در مکه مکرمه نازل شده است و یا آیه " وشاورهم فی الامر "  که در مدینه نازل شده است همه و همه حاکی از توجه دین مبین اسلام به مقوله شورا و اهمیت مشورت در دین اسلام میباشد . 
در کشور ایران بعنوان یک کشور ایلی کشاورزی از دیر باز نظام و ارباب و رعیتی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است . در این رابطه ما با عناوینی چون حاکم ،  نایب الحکومه ، مباشر ، کدخدا  ، خان ، تیولدار و اداره نظمیه شهری مواجه بوده آیم که همگی خود تداعی کننده  اهداف شورای اسلامی شهر و روستا به شکل هر چند ناقص ان در مقایسه با کارکرد امروزی ان میباشیم . 
اما با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ انقلابی در ایران رخ داد که به گفته خانم تدا اسکاچپول این انقلاب متقاوت از همه انقلابهای گذشته چون فرانسه ، روسیه و چین میباشد . چرا که اصول و اساس و ماهیت این انقلاب بر مردم سالاری دینی و تفویض و واگذاری قدرت به سمت صاحبان اصلی انقلاب یعنی مردم میباشد که خود در جهان بی بدیل میباشد . چرا که بر اساس این انقلاب مدیریت چند صد ساله فردگرایانه ، متمرکز و مستبدانه در ایران به مدیریت جمعی و مشارکتی تبدیل شده است . 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  حضرت امام خمینی ره در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ طی حکمی به شورای انقلاب اسلامی دستور تهیه آیین نامه شورای اسلامی شهر و روستا و اجرا آن را ابلاغ کردند که البته به جهت درگیری کشور با شرایط خاص چون جنگ تحمیلی عملا شاهد اجرای این آیین نامه در آن مقطع زمانی  نبودیم . 
شورای اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از نمادهای شرکت مردم در جامعه و مردم سالاری دینی قدرت را در داخل کشور تا پایین ترین سطح هدایت کرده است و بعبارتی شوراهای اسلامی شهر و روستا اوج توزیع قدرت در جامعه مردم سالاری دینی ایران میباشد . 
در پایان هم ضمن احترام ویژه به نقش و کارکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا و انجام وظایف محوله به نحو مطلوب به یک آسیب اساسی هم اشاره نمایم و آن اینکه متاسفانه در این روزها بویژه در کلان شهر ها و شهرهای بزرگ شاهد برجسته شدن اصل سیاست زدگی شوراها در بعضی از موارد شده آیم که انشالله با قرار گرفتن آن شوراها بر مدار عقلاتیت و منافع مردم بجای منافع حزبی و جریانی ،  شاهد اوج گیری مجدد شورها به نحو احسن باشیم . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار