شوشان :
درود و سلام بر معلمان و فرهیختگان و تبریک و تکریم روز معلم ،
روز معلم امسال را در حالی برگزار می کنیم که هنوز بعضی دانش آموزان عزیزما در کمپ های اسکان سیل زدگان هستند و بعضی مدارس ما در اختیار آسیب دیدگان ، اما در کنار آسیب های ناشی از سیل وحدت و همدلی مردم سرمایه عظیم اجتماعی است که بوجود آمد و صحنه های زیبایی خلق کرد ومی بایست از این سرمایه گرانبها استفاده بهینه نمود و قدردان مردم بود ،مسئولین و ارگان های دولتی و حکومتی تلاش قابل تقدیر داشتند و پای کار بودند، به آنها هم خسته نباشید می گوییم و تلاشهای آنها را ارج می گذاریم ولی درعین حال ضعف مدیریت درداشتن بانک اطلاعاتی مناسب و نقشه راه و توزیع بهینه امکانات مردمی و دولتی کاملا به چشم می خورد ، شرایط از حالا به بعد به چند دلیل سخت تر می شود،
1- اول اینکه آسیب دیدگان کم کم دارند به روستاهای خود بر می گردند، روستائی که ۲ یا حتی ۳ متر آب و گل ولای به داخل منازل رفته ، احتیاج به آماده سازی دارد و مارها و احتمالا مردارها ی داخل منازل باید پاکسازی شوند آبهای راکدتجمع حشرات را بوجود می آورد و گرمای هوا مزید بر علت است و احتمال ایجاد و تشدید بیماریهای عفونی وجود دارد
۲- تهیه آمار دقیق از منازل و مزارع و احشام و کالاهای اساسی آسیب دیده و میزان خسارت های پیش آمده داستان خود را دارد و چقدر چالش بر انگیز است وهمت و تدبیر مدیران محلی واستانی را می طلبد
۳- علاقه خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد و نیکوکاران به ارتباط مستقیم با سیل زدگان و تحویل مستقیم کمک های خود به آسیب دیدگان "بنا به دلایلی " با وظایف ذاتی سازمان های دولتی تداخل پیدا می کند و به جای هم بپوشانی وهم افزایی گاهی باعث اصراف و هدر رفت منابع و کمکها می گردد و اکنون که زمان
بازسازی مناطق به ویژه منازل مسکونی و تامین کالاهای مورد نیاز، فرا رسیده
از یکطرف وعده های دولت و نهادهای مربوطه که معمولا فرایند تحقق این وعده ها طولانی است و گاهی به سرانجام نمی رسد واز سوئی مساعدت های مردمی، آسیب دیدگان را بین دو راهی انتخاب قرار می دهد که اگر از کمک های مردمی استفاده کنند ممکن است از خدمات دولت محروم شوند واگر منتظر دولت بمانند ممکن است وعده ها تحقق پیدا نکند جا دارد بین نهادهای دولتی و حکومتی و سازمان های مردم نهاد وخیریه ها هماهنگی لازم و کافی بوجود آید وبرای این مهم سازمانهای دولتی پیشقدم شوند و تقسیم وظایف و حوزه امداد رسانی صورت گیرد ظرفیت خیریه ها و سازمان های مردم نهاد بسیار بالا است فقط کافی است اعتماد لازم بوجود بیاید و تقسیم کار مناسبی صورت گیرد
۴- از چالش های فرهنگی ناشی از پدیده سیل و نحوه امداد رسانی به آسیب دیدگان و حضور در کمپها و پیامدهای روانی آن نباید غافل ماند ، خانم هایی که در آستانه وضع حمل بودند یا تازه فرزند آنها بدنیا آمده بود یا کسانی که بچه ۴ ساله در حال شیمی درمانی و یا فرزند معلول داشتند و کسانی که داخل جنگل ها بدون امکانات اولیه چادر زده بودنددچار آسیبهای بزرگی شدند و نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی باید چاره اندیشی کنند
۵- مشکلات آموزشی :
استان ما بدون پدیده سیل ،در سال های گذشته به لحاظ شرایط اقلیمی ، وضعیت نیروی انسانی ، کمبود فضاهای آموزشی ، نبود بودجه کافی، مشکلات فرهنگی ، ضعف مدیریتی و کاهش اعتماد مردمی و به تبع آن کاهش مشارکت مردمی در جایگاه نامناسبی قرار داشت امسال علاوه بر موارد فوق فضاهای بسیاری در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفت و بعد از تعطیلات نورزی حتی تا کنون بعضی از این مدارس بازگشایی نشدند، اضافه بر آن مدارسی که بر اثر سیل تخریب شدند و یا آسیب دیدند ، واز همه مهم تر آسیب های روحی ، روانی که دانش آموزان مناطق سیل زده دیده اند،وضعیت آموزش وپرورش را در سال جاری با پیامدهای جدی مواجه خواهد کرد که لازم است مسئولین امر
با تسریع در راه اندازی مدارس مناطق سیل زده،تامین امکانات مورد نیاز، برگزاری کلاس های جبرانی و تقویتی، طولانی تر کردن سال تحصیلی ، راه اندازی و تقویت مراکز مشاوره تحصیلی و خانواده اهتمام جدی نمایند
در پایان با تبریک مجدد روز معلم به معلمان و فرهنگیان فرهیخته ، فکر می کنم اولی ترین کسان به همکاری در رفع چالش های فرهنگی و آموزشی معلمان عزیز ما هستند، طبعا اگر از جامعه معلمان درخواست شود به یاری آموزش و پرورش خواهند شتافت ، انجمن اسلامی معلمان هم آمادگی خود را در این خصوص اعلام می دارد.