رییس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان با اشاره به ادامه فعالیتهای انجمن هنرهای تجسمی در قالب هفته گرافیک گفت: با توجه به کیفیت استقبال و روند ثبت نام در کارگاه ژنتیک بصری و نیاز به فضایی برای برگزاری چنین کارگاههایی که این بار با مساعدت و همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان در اختیار انجمن قرار گرفت، امیدواریم در آیندهای نزدیک انجمن هنرهای تجسمی خوزستان نیز چنین فضایی با این گونه امکانات و تجهیزات را صاحب شود.
محمد عدیلیپور اظهار داشت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تقاضا دارم که در تکمیل انجمن نیمه کاره هنرهای تجسمی خوزستان اهتمام ورزیده و روند اتمام پروژه را تسریع کند.
وی با اشاره به نحوه انتخاب استادان برای برای کارگاههای انجمن بیان کرد: لازم به ذکر است که برای انتخاب آقای ابوذر محمدی و کارگاه او با عنوان ژنتیک بصری، گروه سیاستگذاری و برنامهریزی هفته گرافیک حدود 15 استاد را مد نظر داشتند که بعد از مطالعه و بررسی روند آموزشی این استادان تصمیم گرفته شد استادی که خودش در بطن گرافیک قرار دارد و کار اجرایی انجام میدهد را برای برگزاری کارگاهها انتخاب کنیم و نه کسی که تنها نظریهپرداز و مدرس گرافیک باشد.
همچنین ابوذر محمدی طراح گرافیک و مهندس تبلیغات، در خصوص کارگاه ژنتیک بصری که توسط انجمن هنرهای تجسمی خوزستان برگزار شده بود اظهار کرد: ژنتیک بصری یک واژه ترکیبی است که من برای درک تئوری داینامیک دیزاین (طراحی پویا) برای این کارگاه آموزشی انتخاب کردم چراکه خلق و ایجاد یک عنصر بصری با قابلیت زایش و گسترش مقوله هویت دیداری را به یک موجودیت زنده و قابل رشد تبدیل میکند و این همان هدفی است که تحت عنوان ژنتیک بصری در این کارگاه به دنبالش بودم؛ روندی که طراحی هویت بصری را از یک کار تزیینی به یک الزام کاربردی تبدیل خواهد کرد.
وی با اشاره به این که گرافیک وسیله و ابزاری نامحدود با هدف ارایه پیام در قالب تصویر است افزود: شخصا معتقدم ابزار نامحدود گرافیک چیزی شبیه به زبانی همگانی است که نمیشود به این سادگیها و با چنین رویکردهایی (مذهبی، هنری، سیاسی و...) تقسیمبندی شود. مانند این که بگوییم زبان فارسیِ ورزشی! ما یک زبان داریم که از آن برای بیان مسایل مختلف استفاده میکنیم. در خصوص گرافیک هم همین موضوع صادق است. گرافیک بیان دیداری است. حال ممکن است از این بیان در ارایه مسایل مختلف تجاری، سیاسی، هنری و فرهنگی نیز بهره ببریم.
این طراح گرافیک با بیان این که در دیزاین و البته گرافیک دیزاین بحث کاربردی بودن اهمیت ویژهای دارد توضیح داد: خوزستان یک منطقه صنعتی، توریستپذیر و تجاری است که همین سه ویژگی باعث ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای رشد و توسعه گرافیک و دیزاین به شکل صحیح و با همین رویکرد کاربردی شده است. از طرفی اهتمام افراد با تجربه و حرفهای در زمینه هنرهای تجسمی و ایجاد انجمن هنرهای تجسمی و کارگروهی مشخص در حوزه گرافیک عرصه را برای کسب تجربه و اطلاعات برای علاقهمندان فراهم آورده است.
محمدی افزود: به طور قطع به واسطه حضور افراد فعال، حرفهای و دغدغهمند گرافیک خوزستان در سطح بالایی از نظر کیفی قرار دارد اما به نظرم محدود شدن آن به چند نفر آن هم در چنین گستره قابل توجهی آینده روشنی برای این رشته نخواهد داشت. تلاش همه جانبه اعضای انجمن هنرهای تجسمی برای حفظ رشد و توسعه گرافیک دیزاین مهمترین مسالهای است که در حال حاضر باید مورد توجه قرار بگیرد.
این مهندس تبلیغات خاطرنشان کرد: همه تشکلهای مردمی فرهنگی و هنری پر هستند از انسانهای دغدغهمند و دلسوزی که بدون چشمداشت مادی در عرصههای مختلف از جان و دل مایه میگذارند. انجمن هنرهای تجسمی خوزستان یک نمونه بارز و مثالزدنی در همین زمینه است؛ افرادی که در شرایط فعلی کشور و دغدغههای شخصی برای رشد پتانسیل فرهنگی و ایجاد زمینههایی برای ارتقای سطح هنری منطقه تلاش میکنند و تا این جای کار خیلی بیشتر از سطح توقع همه مخاطبانشان پیش رفتهاند.
وی ابراز امیدواری کرد: همه اعضای این انجمن در کنار مجموعه هیات مدیره به ارتقای جایگاه این تشکل ارزنده کمک کنند و به زودی شاهد خلق بهترین آثار در هر حوزهای از هنر در منطقهخوزستان باشیم.
در ادامه مائده قدکساز، كارشناس ارشد ارتباطات تصويرى و یکی از شرکت کنندگان حاضر در کارگاه ژنتیک بصری، در خصوص کیفیت برگزاری کارگاه و نیز دیگر فعالان انجمن اظهار کرد: از نظر من اين كارگاه علاوه بر افزايش مهارتهاى طراحى گرافيک در افزايش انگيزش شغلى و مشاركت هنرآموزان در مباحث اعم از علمى و عملى تاثير بسزا و مثبتى داشته است. از این رو امیدوارم ما شركتكنندگان با بهرهگیری از نظرات ارزشمند صاحب نظران شاهد برگزاری موفقتر کارگاههای بعدی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مکانهای انتخاب شده برای رویدادهای انجمن بسیار عالی بود اما در این میان مساحت گالری کینو برای رویدادی با این وسعت بسیار کم است و ای کاش گالری انجمن هنرهای تجسمی هر چه سریعتر مهیا شود. با این همه اما سالن جهاد دانشگاهی خوزستان از استانداردهای لازم برخوردار بود.
قدکساز ادامه داد: باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که با توجه به پتانسیل هنر استان و تلاشهای هیات مدیره محترم انجمن هنرهای تجسمی، به طور قطع نیاز به فضای فیزیکی بزرگ و استاندارد انجمن احساس میشود تا تمامی فعالیتها اعم از نمایشگاه، کارگاه، کلاس، نشست و جلسه در یک مکان واحد برگزار شود. در عین حال، این که چرا تاکنون به رغم پیگیریهای انجمن هنرهای تجسمی این اتفاق رخ نداده حتما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشد.
كارشناس ارشد ارتباطات تصويرى گفت: به عقیده بنده برگزارى اين قبيل كارگاهها در كنار برپايى نمايشگاههاى مربوطه در هفته گرافيک در سال ٩٨ از نقاط قوت انجمن هنرهاى تجسمى خوزستان بوده است و شایسته است که از تلاشها و زحمات صادقانه رييس انجمن هنرهاى تجسمى خوزستان جناب آقای عديلىپور و ديگر دستاندركاران که در برپایی و برگزاری نمايشگاهها و كارگاههاى آموزشى و ديگر مراسم مربوط، چه در هفته گرافيک و چه قبلتر از آن، مبذول داشتهاند کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.
همچنین احسان اطمینانی، طراح گرافیست، گفت: وجه تمایز مهم این کارگاه با دیگر کارگاهها این بود که این کارگاه به گونهای اداره میشد که وجه ایدهیابی و تکنیک ایدهیابی در لوگو را به خوبی توضیح میداد که این موضوع به طور کامل در ژنوم پویایی لوگو توضح داده شد. همچنین بحث دیگری که نیاز آن بیش از پیش در کارگاههای انجمن احساس میشود ارتقای سطح دانش گرافیستها، هنرمندان و حتی مدیران شرکتهای تبلیغاتی که در حوزه گرافیک اطلاعاتی ندارند در خصوص هویت بصری، سازمانی، هویت برند و تفاوت آنها است.
وی با بیان این که انجمن هنرهای تجسمی خوزستان انجمنی نوپا است افزود: با وجود شروع تازه انجمن هنرهای تجسمی خوزستان بدون شک کسانی که دارند در این بخش زحمت میکشند و وقت و انرژی و حتی بخشی از زمانی را که میتوانند به فعالیتهای خودشان بپردازند را برای انجمن خرج میکنند که این جای بسی قدردانی دارد.