اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
شوشان - ناجی سواری / کارشناس ارشد جغزافیا و برنامه ریزی:
بدون شک اکثر مناطق مرزی که در جنگ تحمیلی متضرر شده بودند پس از پایان جنگ به دلیل کم توجهی و عدم پیگیری مسئولین محلی،و سیاست های غلط تاکنون آباد نشدند. ساکنین آنها که اکثرا"بدلیل نبود جذبه و امکانات در روستاها انگیزه بازگشت به مناطق خود نداشته و ندارند،علاوه بر مشکلات زیست محیطی بر اثر مهاجرت، چرخه اقتصادی روستائیان کاملا"تضعیف شده است.
در نوار مرزی ده ها روستا از پایان جنگ تحمیلی تاکنون خالی از سکنه مانده اند. روستاهای مذکور ده ها هزار نفر در خود جای داده و بار سنگینی از دوش شهرها از نظر جمعیت و اشتغال برداشته بودند. از طرف دیگر روستائیان پشتوانه بسیار مناسب برای شهرها نیز بوده اند. در حال حاضر روستائیانی که می توانند در مناطق خود رونقی به اقتصاد کشور ببخشند بیشتر آنها با کمترین امکانات در حاشیه شهرها ساکنند و از کار اصلی خود که کشاورزی و دامداری است دور مانده اند.

اما جای سوال است کشور ما که از بدوا نقلاب با مبارزه مستمر با استکبار جهانی علیرغم همه فشارها بسوی خودکفایی گام بر می دارد، بجای تامین امکانات کشاورزان، و اعطای تسهیلات مناسب از این پتانسیل خوب، بدلایل مختلف چشم پوشی و نسبت به رفع نیازهای آنها کمتر توجه کرده است!
در صورتی که امروزه رکن اساسی توسعه اقتصادی و خودکفایی و شکوفایی کشورهای توسعه یافته توجه ویژه به کشاورزی است، در این کشورها جهت ایجاد جاذبه و تشویق و تقویت بنیه مالی کشاورزان از جمله تسطیح اراضی، تنظیم و احداث سیستم آبیاری، تامین بذر مورد نیاز،سمپاشی و تامین مواد مختلف مورد نیاز بصورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد،در بیشتر کشورهای توسعه یافته زندگی در روستاها از نظرامکانات رفاهی با شهرها برابری می کند در صورتی که روستائیان ما حاضرند با کمترین امکانات و حداقل تسهیلات به زندگی روستایی خود ادامه دهند در نتیجه در حال حاضر با توجه به ضرر و زیان فراوان سیل در مناطق مرزی و روستایی هزینه های سنگینی پیشرو است، تامین و جبران خسارت بلاخص منازل و زیرساخت های اقتصادی مسئله ای قابل توجه است بازسازی با چند ماه بعد از عقب نشینی آب از مناطق کشاورزی، مسکونی، زیرساخت های اقتصادی و تاسیسات زیربنایی به اتمام نخواهد رسید لذا با توجه به وضعیت موجود برنامه ریزی صحیح می طلبد،زیرادوره بازسازی نه ماه ها بلکه سال ها به طول خواهد کشید یقینا"در بازسازی روستاها و اماکن تولیدی، خدماتی و کشاورزی از نظر زیست محیطی نکاتی بسیار مهم و قابل توجه وجود دارد.
از طرفی دیگر در بازسازی روستاها باید طوری عمل شود که علاوه بر ایجادجذبه و علاقه،انگیزه زندگی در روستابیش از پیش زنده شود و روحیه ای تازه به وضعیت معیشتی روستائیان از طرف دولت و مسئولین داده شود،بازگرداندن روستائیان به وضعیت مناسب و آماده کردن امور بابت از سرگرفتن زندگی عادی آنها، از بازسازی منازل مسکونی گرفته تا رفع مشکلات مسیرهای ارتباطی برای ماه های متمادی نیاز به تلاش و فعالیت جهادی مردم و مسئولین  دارد.
لهذا جهت انعکاس مطالبات و جذب اعتبارات و نیازهای مناطق آسیب دیده،مسئولین استان باید ید واحده باشند،مانند استان های موفق عمل کنند یک صدا و با برنامه ریزی دقیق بسوی رفع مشکلات بوجودآمده و در نهایت توسعه مناطق روستایی گام بردارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار