اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
در تقویم روزشمار، در هر ماه به چند مناسبت می رسیم که هر کدام به یک یا چند دستگاه اجرایی مربوط می شود. این مناسبت ها، گاهی مانند آغاز سال تحصیلی بسیار عمومی است و گاهی نیز مانند روز زن یا روز جوان به بخش و طبقه و طیف خاصی از جمعیت کشورمان مربوط می شود. گاهی نیز حالت تخصصی و ویژه به خود می گیرد مانند روز مبارزه با مواد مخدر و ......
در چنین مناسبت هایی معمولا مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی، پیش نویس پیامی را برای رئیس دستگاه و اداره می نویسند و پس از حک و اصلاح از سوی وی، در رسانه ها بازتاب پیدا می کند و منتشر می شود.
از آنجا که صدور این پیام ها می تواند نشانه ای از فعال بودن مدیر روابط عمومی باشد و اسم و عنوان دستگاه و رئیس صادر کننده پیام را  در رسانه ها بازتاب دهد، معمولا همه دستکاه ها به صدور پیام به هر مناسبت اقدام می کنند و از این امکان و امتیاز چشم پوشی نمی کنند حتی اگر آن مناسبت ارتباطی با وظایف و مسئولیت های آن دستکاه نداشته باشد.
تا اینجا نمی توان بر این اقدام فرهنگی و تبلیغی دستگاه های اجرایی خرده بگیریم و آن را زیان بخش و زاید بدانیم ضمن آنکه خالی از فایده هم نیست. به هر حال همه مدیران و روسای دستگاه های خدماتی و تخصصی و فرهنکی، حوزه وظایف و اختیاراتشان به نوعی به مردم مرتبط است.
ولی کاستی و نقص پیام های منتشر شده این است که متن همه پیام ها فقط به بیان کلیات با لفظ پردازی های ادبی اکتفا می کند و به جزییات آن مناسبت و ارتباط آن با دستگاه و اداره متبوع نمی پردازد و غافل می شود. در بسیار و بلکه همه این پیام ها، صادر کننده پیام حتی فراموش کرده است اشاره ای به کارکنان و نام اداره و یا بیان گزارش کار در محدوده عملکرد خود داشته باشد‌.
برای نمونه اگر فرماندار یا رییس پلیس یک شهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی پیامی صادر می کند لازم است به امر ترافیک و آمد و رفتن دانش آموزان نیز اشاره کند و یا اگر رئیس سازمان آبفا در یک شهر به مناسبت روز روابط عمومی پیامی صادر می کند باید به نحوه و لزوم دسترسی شهروندان به این سازمان اشاره و رهنمودی داشته باشد.
بهتر است نگاهی به آنسوی سکه نیز داشته باشیم. نیروی انتظامی به عنوان یک دستگاهی که بیشترین ارتباط را با بدنه جامعه و مردم دارد لازم است به مناسبت های مختلف، و از طریق صدور پیام، دغدغه ها و راهنمایی های خود را با هدف آموزش به مردم القا کند ولی متاسفانه فقط در شب و روزهای منتهی به چهارشنبه سوری و یا ماه رمضان، پیام هایی حاوی اخطار و منع از این دستگاه به گوش مردم می رسد. جا دارد که فرماندهان این نیرو و بخصوص معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در طی سال و هر ماه، بیشترین ارتباط کلامی و پیامی را مهربانانه با مردم بر قرار کنند تا رابطه محبت آمیز دو سویه میان این دستگاه خدوم با شهروندان ایجاد شود و تقویت گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار