اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: عدم توجه به مسائل و مشکلات پیرامون سیل در مناطق سیل‌زده خوزستان ، فضا را برای افزایش آسیب‌های اجتماعی فراهم می سازد.
غلامرضا شریعتی عصر دوشنبه در نشست  مدیریت بحران شهرستان دشت آزادگان اظهار داشت: وضعیت کنونی مناطق سیل زده خوزستان نسبت به گذشته متفاوت است و تمامی کشاورزان و روستاییان در انتظار مشاهده آثار و تبعات پس از سیل هستند .

وی افزود: روستایان خسارت دیده بی صبرانه در انتظار عادی شدن شرایط زندگی و امرار معاش هستند باید در این زمینه تلاش مضاعفی صورت گیرد.
استاندار خوزستان ادامه داد: عدم توجه به شرایط پساسیل می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را  افزایش دهد.
وی تصریح کرد : برخی دستگاه‌ها احساس مسئولیت گذشته را ندارند و کار را رها کرده اند اما از هفته آینده عملکرد دستگاه‌های متولی به صورت جدی رصد می‌شود.
شریعتی گفت: پس از بررسی تیم های اجتماعی استان متوجه شدیم که اولین دغدغه مردم آماده سازی زمین های آنها برای کشت تابستانه است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: این خواسته  مردم از درخواست بازسازی مسکن از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که معیشت در اولویت مردم است.
شریعتی گفت: مردم می خواهند روی پای خود بایستد و حاضرند گرمای تابستان را تحمل کنند اما معیشت و کسب و کار و کشت آنها به حالت عادی بازگردد تا عزت آنها زیر سوال نرود.
استاندار خوزستان گفت: مردمی که اینگونه طالب هستند که روی پای خود بایستند و به کشور کمک کنند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
وی افزود: شهرهای دیگر استان در زمینه بازسازی به نسبت پیشرفت بهتری داشته اند و آماده کشت تابستانه هستند.
وی ادامه داد: شوش،  باوی،  اهواز ،حمیدیه و کارون آماده هستند یا به زودی آماده می‌شوند اما به دشت آزادگان خسارت های بیشتری وارد شده و نسبت به سایر شهرها عقب مانده است.
شریعتی گفت:  برداشت گندم ۱۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در دشت آزادگان بیشتر بوده و این مایه امیدواری است و نشان می دهد که مدرن کردن صنعت کشاورزی در این منطقه به خوبی جواب داده است.
وی تاکید کرد : اولویت اول ما در این منطقه باید ایجاد شرایط مناسب برای کشت تابستانه باشد.
استاندار خوزستان گفت: اگرچه راه و شهرسازی در جریان سیل یکی از عوامل اصلی بود که باعث شد دشت آزادگان به صورت کاملا زیر آب نرود اما خواستاریم در شرایط کنونی نیز با همان روحیه پای کار باشند.
وی ادامه داد: اکنون خوزستان شرایط خاصی دارد و باید به صورت شبانه روزی کار کنیم که از این به بعد مسئولیت دشت آزادگان به صورت کامل به  راه و شهرسازی واگذار می شود .
شریعتی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود که اوایل تیرماه مردم بتوانند کشت تابستانه انجام دهند.
وی ادامه داد : در زمینه مسکن پرونده هایی تشکیل شده آمار پایینی است و پرداختی‌ها نیز کم بوده است و باید روند کار سریعتر پیش برود.
شریعتی گفت: مشکلات سیل در دشت آزادگان باید در اولویت کار فرمانداری قرار گیرد و به صورت هفتگی جلساتی را برگزار کنند و روند کار دستگاهها را به ما گزارش دهند .
وی ادامه داد: بحث پرداخت خسارت کشاورزان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و پرونده ها سریعتر تشکیل و روال اداری آن نیز آسان تر شود تا مبالغ سریعتر به دست کشاورزان برسد.
استاندار خوزستان گفت:جهاد کشاورزی باید بیشتر به این موضوع توجه کند و باید در این زمینه از ظرفیت خیران نیز برای بازسازی منازل و احیای زمین های کشاورزی استفاده شود.
شریعتی افزود: در شرایط کنونی دهیاری های روستاهایی که درگیر سیل نیستند نیز باید به کمک روستاهای درگیر سیل بیایند.
وی اظهار داشت : هفته آینده نیز عملکرد دستگاه‌های متولی در دشت آزادگان به صورت جدی بررسی می‌شود؛پیمانکاران راه و شهرسازی نیز باید عملکرد بهتری داشته  و سرعت کار خود را افزایش دهند.
استاندار خوزستان گفت: همچنین احداث کانال های سیلاب بر نیز در دستور کار است که با بررسی های انجام شده در حوضه کرخه و کارون حدود پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که دولت با کلیات آن موافقت کرده و به دنبال تامین اعتبار آن است .
شریعتی گفت: تمامی مقامات عالی نظام نسبت به عملکرد خوزستان در زمینه سیلاب ابراز امیدواری کردند که این مایه افتخار است اما باید تا انتها در کنار مردم باشیم و برای افزایش رضایتمندی آن ها تلاش بیشتری کنیم.
وی تصریح کرد : مردم نباید احساس کنند که دیگر رها شده‌اند و به آنها توجه نمی شود به همین جهت مسئولان محلی باید به صورت مستمر به مردم سرکشی کنند و مشکلات را بررسی کنند.
شریعتی تصریح کرد : بازدیدهای میدانی ما همچنان ادامه دارد و ضعف‌های موجود نیز بررسی میشود و انتظار داریم تا هفته آینده بخشی از کارها با سرعت بیشتری انجام شده باشد.
استاندار خوزستان گفت: ترمیم سیل بندها و همچنین تخلیه آب زمین های کشاورزی باید شتاب بیشتری به خود بگیرد .
همچنین کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سیلاب خوزستان ۶۸ روستا در بخش کشاورزی دچار خسارت شدند که در دشت آزادگان ۴۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت دیدند .
وی افزود: علاوه بر آن شبکه های کشاورزی و توزیع آب نیز با خسارت‌های همراه بودند اما
به رغم تمامی خسارت های وارد شده در زمینه خرید گندم با افزایش ۱۰ درصدی همراه بودیم.

**بیش از 9 هزار میلیارد ریال بابت خسارت کشاورزان پرداخت شد

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در زمینه جابجایی دام ها نیز در کنار سایر دستگاه‌ها اقدامات خوبی انجام شد تا بتوانیم خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.
وی گفت: اکنون سعی داریم زمین‌های کشاورزی را برای کشت تابستانه آماده کنیم و به همین منظور ۱۵ دستگاه موتور پمپ خریداری شده است.
چنگلوایی گفت: در زمینه پرداخت خسارت های کشاورزی نیز تاکنون ۹ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض پرداخت شده و بیمه نیز پرداخت ۵۷۰ میلیارد ریال مربوط به سیل ۹۷ و ۹۸ را آغاز کرده که ۸۰ میلیارد ریال آن متعلق به دشت آزادگان است.
همچنین مدیرکل حمل و نقل و راهداری خوزستان گفت: یکی از مشکلات ما اختصاص اعتبارات به موقع است چرا که تا اعتبارات لازم را در اختیار نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارهای خود را بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش ببریم.
وی افزود: با توجه به این که اربعین امسال را در پیش داریم باید جاده های تخریب شده را به حالت قبل باز گردانیم و پس از آن به فکر توسعه راه های استان باشیم.
غلام عباس بهرامی نیا گفت: اطراف برخی جاده های استان هنوز آب جمع شده و تا زمانی که این آب به صورت کامل تخلیه نشود، نمی‌توانیم عملیات بازسازی را آغاز کنیم.
وی گفت: جاده عبدالخان با خسارت‌های جدی تری مواجه شده و نیاز به ابلاغ اعتبار داریم تا بتوانیم این جاده پر تردد را بر اساس برنامه بازسازی کنیم.
رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای ورود سیل به خوزستان با تمام ظرفیت وارد میدان شدیم و حدود ۱۵ کیلومتر جاده دسترسی به سمت حمیدیه را که با خسارت جدی مواجه شده بود ، ایجاد کردیم .
وی افزود: اکنون نیز با هماهنگی فرماندار دشت آزادگان مسیرهای مورد نظر مشخص می شوند و سیل بند های آسیب دیده نیز به زودی ترمیم می شود.
رضایی گفت: در خصوص جاده های باقی مانده نیز فعالیتهای خود را آغاز کرده تا بتوانیم مشکلات را تا پیش از اربعین برطرف کنیم و آخر هفته جاری عملیات اجرایی آن ها آغاز می شود.
رستم کریمی سرپرست شرکت  توزیع برق خوزستان گفت: این شرکت از ابتدای ورود سیل به خوزستان به دستور استاندار با تمامی نیروها و ماشین آلات خود برای خدمت‌رسانی به مردم پای کار آمد.
وی افزود: پس از سیلاب برق بخش عمده‌ای از روستاهای استان که قطع شده بود ، وصل شده است و اقدامات لازم برای چند منطقه دیگر در حال انجام است و دیگر در سطح استان با مشکل بی برقی مواجه نیستیم.
مرتضی موصلی مدیر کل کمیته امداد خوزستان گفت: باتصمیم کمیته امداد کشور ، بازسازی تمامی منازل مددجویان تحت پوشش انجام می شود و احداث ۲۰۰ واحد مسکونی نیز در مناطق سیل زده در دستور مار قرار گرفته است .
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر بازسازی منازل در زمینه ایجاد اشتغال نیز طرح های متعددی برای مددجویان سیل زده پیش بینی شده که در حال اجرا است .
موصلی گفت: ۷۰ تن خوراک دام نیز بین دامداران مناطق سیل زده استان توزیع شده است تا در این زمینه کمترین دغدغه را داشته باشند .
جلسه مدیریت بحران شهرستان دشت آزادگان عصر دوشنبه با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در محل فرمانداری دشت آزادگان برگزار شد و مسائل و مشکلات پساسیل مورد بررسی قرار گرفت .
در این جلسه تعدادی از اهالی روستای شاکریه دشت آزادگان نسبت به جابجایی روستای خود که از سال ۱۳۷۴ به دنبال آن بودند اعتراض داشتند که استاندار خوزستان دستور رسیدگی به این موضوع را به معاونت عمرانی صادر کرد.
همچنین اداره راه و شهرسازی استان به عنوان دستگاه معین برای بازسازی جاده ها و همچنین تخلیه آب زمین‌های کشاورزی در دشت آزادگان معرفی شد.
همچنین استاندار خوزستان بر حضور شبانه‌روزی تمامی دستگاه‌های متولی در این منطقه برای آماده‌سازی زمین های کشاورزی برای کشت تابستانه تاکید فراوان داشت .

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار