اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
شوشان - دکتر مسعود زالی زاده :
اکثر اخبار و تحلیل هایی که در رسانه ها پیرامون خوزستان منتشر می شود، معمولا وجهی انتقادی و منفی دارد و اساسا نام خوزستان با سیل، گرد و خاک، خشونت و ... همراه است. اما امروز در تالار نفت اهواز شاهد برگزاری جشنی بودم که با این فضای منفی فاصله داشت و محتوای آن بورس تحصیلی 1200 دانش آموز محروم استان و اهدای یک میلیون تومان به هر کدام از این دانش آموزان برگزیده بود.  

در استان طرح ها و برنامه های درست و اصولی نادرند و کم تر سازمان و یا مدیری به دنبال اقدامات تحول سازی است که بتواند پیامدهای اثرگذاری برای استان در پی داشته باشد، ولی این طرح از معدود طرح های موفق و ابتکاری در استان بود. 

اهمیت طرح جوانه ها در استان این است که بر روی مسئله آموزش دست گذاشت، آن هم در استانی که نه بدنه اجتماعی اهمیت چندانی برای درس و تحصیل قائل است و نه سیستم دولتی به دنبال تغییر وضع موجود و بهبود شاخص آموزشی می باشد. بنابراین نظام آموزشی کنونی استان بازتاب وضعیت بیرونی آن است و همان چالش های اصلی استان یعنی قومیت گرایی، رانت، عدم آینده آنگری، بی توجهی به فرهنگ شهروندی و... در لایه های مختلف نظام آموزشی وجود دارند.
 
هدف این طرح افزایش انگیزه در دانش آموزان محرومی بود که از فرصت های برابر با سایرین جهت موفقیت تحصیلی برخوردار نیستند و در برخی از این مناطق نه تنها زیرساخت های آموزشی مناسبی وجود ندارد، بلکه فقر اقتصادی و ارزش های فرهنگی، بسیاری را از ادامه تحصیل باز داشته است.

طرح جوانه و اقدامات شبیه به آن برای افزایش انگیزه دانش آموزان مناطق محروم امری ضروری است، ولی از این اقدامات نباید انتظارات بیش از حد داشت، چرا که نظام آموزشی در خوزستان بیمار است و تا این نظام آموزشی اصلاح نگردد، نمی توان به آینده آموزش در استان امیدوار بود. در حقیقت چنین طرح هایی، نقش مسکن دارند و تغییر وضعیت کنونی از یک سو مستلزم تغییر در نظام ارزشی مردم استان و اولویت یافتن درس و تحصیل، و از سوی دیگر تغییر در نظام مدیریتی استان و جایگزین کردن عقلانیت به جای سیستم ناکارآمد کنونی می باشد. آن چه مشخص است تا بهبود وضعیت آموزشی استانی که یکی از پایگاه های اولیه آموزش مدرن در ایران بوده است، فاصله زیادی وجود دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار