اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
تا پیش از آنکه پرونده های فساد اقتصادی به محاکم قضایی برسد و اخبار دستبردهای کلان و رنگارنگ تیتر اول رسانه ها شود، سخن از خیانت های اقتصادی و سوء استفاده از موقعیت های سیاسی و زیرپا نهادن قانون از سوی دانه درشت ها، شبیه به دیگر شایعاتی بود که بر سر زبان ها و در محافل مردمی می چرخید.
آنگاه که ضرورت رعایت اصل شایسته سالاری در انتصابات و انتخابات (ها) ، از سوی برخی سیاست ورزان مطرح گردید چه بسا گمان می رفت که این منادیان رعایت شایسته سالاری، سنگ خویش را به سینه می زنند و فقط خود را که در بیرون از چرخه قدرت و دولت و شوکت هستند،شایسته می دانند. اکنون با روشن شد فضای مه آلود در عرصه های اقتصادی و وادار شدن دستگاه های نظارتی به افشای دستبردهای کلان اقتصادی، از سویی و روشن شدن واقعیت سوء شخصیتی لایه هایی از مدیران متظاهر به ایمانیات، بر همگان هویدا شد که اصل شایسته سالاری فقط یک شعار شیک و اتو کشیده و فقط ویژه عرصه ها و فرصت های سیاسی نیست بلکه شامل همه سطوح مدیریتی و عرصه های می شود.
از سوی دیگر، مدتی است که اعتراف و اعتراض بر وجود مدیران ضعیف که موجب بروز مشکلات برای مردم شده اند، به تریبون های رسمی و عمومی کشیده شده است. این واقعیت تلخ، خوشبختانه زمینه پذیرش همگانی بر رعایت اصل شایسته سالاری را در انتخاب مدیران و کارگزاران کشور فراهم نموده است. اما پرسش های مهم در این باره به قرار زیر است: ۱_ ویژگی های شایستگی افراد کدام است؟ ۲_ با توجه به سطوح مختلف مدیریتی و لایه های مختلف مشاغل و سمت ها، معیار و میزان شایستگی در هر لایه و سطح ها، چیست و آیا این ملاک و معیارها تبیین و تدوین شده است؟ ۳_ آیا در برگزیدن افراد برای گنجاندن در مسئولیت ها و پست ها، این ملاک ها رعایت می شود؟
۸_ با توجه به وجود دو گرایش اصلی و محوری در عرصه سیاسی کشور و کوشش هر کدام در بدست گرفتن قدرت و گماردن نیروهای وابسته به خود در سمت های کلیدی و حتی غیر کلیدی، آیا رفت و آمد چیرگی این دو گرایش، موجب حذف افراد شایسته و کارآمد و دلسوز و پاک دست از رسیدن به پست های کلیدی نمی شود؟
۴_ در تشخیص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قوای قضایی و اجرایی، کدامیک از نهادها، مسئول تشخیص و تطبیق این ملاک ها و معیارهای شایستگی بر افراد هستند؟ ۵_ میزان تاثیر سفارشات و پارتی بازی ها و دور زدن مقررات در انتصابات و انتخاب ها چقدر است؟ ۶_ میزان انطباق تخصص و تجربه و کارآمدی افراد با سمت ها و پست های ایشان آیا رعایت می گردد؟ ۷_ آیا بانک اطلاعات متمرکزی که نام مدیران احتمالی و شایستگان را برای رده های مختلف مدیریتی در بر داشته باشد، در کشورمان وجود دارد؟ ۱۰_ در صورت حذف شدن نیروها و افراد وابسته به این دو گرایش سیاسی، شرایط برای چیره شدن و تسلط افراد بی هویت و ناشایست بر سمت های کلیدی نمی شود؟
بر دستگاه نظارتی و متولیان تطبیق معیارهای شایستگی بر داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی لازم است تا اگر قرار است سخت گیری کنند، تمرکز خویش را بر معیارهایی مانند توانایی علمی، پیشینه مثبت مدیریتی، پاک دستی، میزان رعایت قانون و محبوبیت داوطلبان قرار دهند تا مردم بتوانند از حق انتخاب به بهترین وجه برخوردار شوند.
پاسخ دادن به ده پرسش یادشده و طرح موضوع موانع شایسته سالاری و الزامات آن در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی می تواند فضای سیاسی و اجتماعی کشور را برای به میدان آمدن شایستگان از هر دو گرایش سیاسی آماده کند و شرایط را برای حضور و مشارکت گسترده مردم جهت استفاده از حق شرکت در انتخابات و گزینش شایستگان فراهم آوّرّد‌.
در این راستا بر ارباب رسانه ها و مسئولان احزاب لازم است تا در نیمه دوم سال، اهتمام خویش را به تشریح لزوم راه یابی شایستگان به مجلس شورای اسلامی متمرکز کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار