اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
شوشان - مجتبی گهستونی :
ضمن تبریک روز خبرنگار به روزنامه نگاران محترم حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ من ۲۵ سال است که خبرنگار هستم و حدود ۱۲ سال به صورت تخصصی در سه حوزه نامبرده فعالیت می کنم. همچنين به عنوان دوستدار میراث فرهنگی هم فعالیت می کنم. سعی کردم به عنوان خبرنگار هم تاثیر ساز و تاثیرگذار، تصمیم گیر و هم تصمیم ساز باشم. به عنوان یک روزنامه نگار کوشیدم فراتر از یک خبرنگار تاثیرگذار باشم.

استمرار و پیگیری خبر، گفت و گو، جلسه و رایزنی با مسئولین مربوطه و جامعه محلی از ویژگی های من است. به عنوان خبرنگار انتظار داریم مسئولین در مورد کمبودها به اهالی رسانه پاسخگو باشند.

میراث های فرهنگی و طبیعی یک ثروت تلقی می شوند و جوامع مختلف می توانند از آن بهرهمند شوند.

در دوره هایی سازمان میراث فرهنگی در مقابل خبرنگاران گارد می گرفتند اما گاهی برخوردها در سطح قابل قبولی بوده است. به عنوان مثال یک همکاری خوبی بین منِ خبرنگار و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی در ارتباط است. مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرمانده یگان حفاظت، معاون میراث فرهنگی، معاون گردشگری پاسخگوی پیگیری های خبرنگار است. البته که برخی مواقع زیر مجموعه توجیه نیست. بعنوان مثال چندی پیش یک گزارشی از مسجد سلیمان تهیه کردم و مدیر آن شهرستان از موضع بالا برخورد کرد.

به عنوان خبرنگار وظیفه دارم که شرایط بد را  نقد کنم و در مقابل شرایطی را به وجود بیاورم که مدیران هم بتواند صحبت کنند. این روزها خبر خوبی در خصوص اهواز شهر ملی مینای صبی نشر پیدا کرد.

خوشحالم که خود من به عنوان یک فعال میراث فرهنگی و خبرنگار در شکل گیری و تداوم این جریان نقش داشتم. گاهی اوقات متوجه می شویم که در هنگامه تهیه گزارش برخی  به مدیران رسانه فشار می آورند تا فلان گزارش تهیه نشود.

گاهی اوقات هم سازمان های دولتی به سازمان میراث فرهنگی فشارهای سنگینی وارد می کنند که مجوز اجرای فلان پروژه نادرست صادر کنند که این اقدام آنان منجر به تخریب آثار تاریخی می شود. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا چنین اقدام هایی را از ما پنهان کنند تا رسانه ای نکنیم.

در گذشته و نه در حال حاضر با این موضوع مواجه بودیم که در روز خبرنگار، از خبرنگاران منتقد تقدیر و تشکر نمی کنند زیرا احساس می کنند خبرنگار برعلیه آنهاست در حالیکه وظیفه خبرنگار علاوه بر معرفی و بیان دیدگاه ها، نقد کردن و پیگیری کردن برخی مشکلات است. لذا انتظار می رود که سازمان میراث فرهنگی و ادارات کل در استان ها با خبرنگاران مختلف تعامل خوب و تنگاتنگی داشته باشند. گاهی اوقات می بینیم که برخی کارشناسان و مدیران برای اینکه تقابل کنند برای خبر جوابیه صادر می کنند، در حالی‌که می توان با ایجاد بستر مناسب خبرنگار را دعوت کرد تا گزارش تکمیلی منتشر کند.

اما یک انتقاد به برخی رسانه ها دارم که گاهی به شدت خنثى عمل می کنند. در دوره هایی اخبار را پیگیری نمیکنند. به گونه ای که ما به عنوان دوستدار میراث فرهنگی مدتها با همکاران برای ایجاد یک جریان خبری با مشکل مواجه بودیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار