اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
رجبعلی کرد - مدرس دانشگاه : هفدهم مردادماه سالروز شهادت خبرنگار خبیر کشورمان محمود صارمی که در افغانستان و بدست گروه طالبان به شهادت رسید روز خبرنگار نامگذاری شد. 
هرساله در این روز مراسماتی در تجلیل هز نقش ارزنده خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزارمی شود اما یک اتفاق  میمون و مهم توجه مرا بخود جلب کرد و آن سیل پیام های گرامیداشت روزخبرنگار از سوی مقامات و مسولین کشور با دیدگاه های و علایق و سلایق گوناگون در فضای مجازی است. تعداد رو به فزونی این پیام ها قابل ملاحظه و تامل بود. گرچه برخی مسولین باخبرنگاران میانه خوبی ندارند اما بسیاری از مدیران با هر انگیزه و نیتی این روزرا تبریک گفته اند و این پیام ها و این توجهات را به فال نیک می گیریم. 

پیام های متعدد در این خصوص خود حامل یک پیام مهمی است و آن پیام عبارت است از نقش و جایگاه و رسالت و اثر خبر و خبرنگار و اصحاب رسانه در جامعه است. پیام مهم این پیام های تبریک به خبرنگاران که برآن نام "پیام پیامها" نهاده ام به معنی ارزش اهمیت و جایگاه خبرنگار است. 

این نقش روز به روز پررنگ تر و بااهمیت تر میشود. خواه مدیران بپسندند یا نپسندند خرسند یا ناخرسند باشند گریزی ندارند جزاینکه بپذیرند که نقش بی بدیل این قشر زحمتکش و فرهیخته و از جان گذشته هرروز پرررنگ ترمیشود و بدانند که عملکردشان رصد و در معرض جامعه قرارمیگیرد. رسالت خبرنگار سنگین و ارجمند است.پس خبرنگار و اهل قلم و بیان ورسانه بایدقدر دانسته شود چراکه هیچ نظارتی به اندازه نظاره خبرنگار موثر نیست. نگارش خبر برای جامعه مفید و در راستای آگاه نمودن جامعه از وقایع و اتفاقات واقداماتی که توسط  تصمیم گیران و سیاستگذارن رقم میخورد نوعی نظارت و بهترین نظارت برعملکرد دولتمردان است. در مواقعی نه تنها روزنامه نگاران وخبرنگاران موردتشویق قرارنمیگیرند بلکه مورد بازخواست و به نوعی مورد تهدید واقع میشوند و اگر آن باورهای درونی وعشق وعلاقه به خبرنگاری و آگاهی رسانی و حس وطن دوستی و خیرخواهی نباشد به هیچ وجه خبرنگار نمی شدند. 
هرساله در جهان صدها خبرنگار کشته وزخمی و تهدید  میشوند. این نشاندهنده رسالت بزرگ خبرنگاری از یک سو اهمیت و اثر گسترده خبرنگار در جوامع ازسوی دیگر است. خبرنگاران عزیز کشورمان برای اثرگذاری بیشتر و بهتر درجامعه و بعنوان چشم بینای ملت باید در انجام این رسالت عظیم خود تلاشی مضاعف داشته باشند و بادقت و صحت و سرعت و شهامت و شجاعت خبرها را به گوش ملت برسانند و در این راستا اخلاق حرفه ای را در هرشرایطی رعایت کنند تا بیشتر مورد اقبال جامعه واقع شده و در بهبود امور و جلوگیری از کج رویها نقش آفرینی بیشتری کنند. 

مدیران نظام به تأسی از مولای متقیان امام علی (ع) سعه صدر که لازمه مدیریت و مسولیت پذیری است را داشته ونسبت به خبرنگاران مدار و خویشتن داری نشان دهند و همگان باید بدانیم که درعرصه خبر و خبرنگاری اشتباهات و گاهی افراط و تفریط هایی صورت میگیرد اما در مجموع رسانه ها و اصحاب رسانه و خبرنگاران نفعشان برای ملت و دولت با ضعف هایشان قابل قیاس نیست و درراستای ایفای حق ملت وکارآمدی کارگزاران قلم می زنند و قدم برمی دارند و هزینه می دهند. هم مدیران وهم خبرنگاران باید حقوق همدیگررارعایت وتعامل بیشتری داشته باشند.
روز خبرنگار فرصنی است تا خبرنگاران را باور کنیم و با آغوش باز پذیرای آنان باشیم. گرچه این پیام های تبریک امری خوشایند وقابل تقدیراست اما لازم است در عمل نیز خبرنگاران را به کارشان تشویق و ترغیب و بستر فعالیت شان رافراهم نماییم. 
انشاءالله.  
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار