شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پدیده رشوه به دلیل ضعف نظارتی ریشه دوانده است، تأکید کرد: مبارزه با پرداخت رشوه به نظارتی قوی نیاز دارد.

خلیل حیات مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آیه قرآن مبنی بر این‌که رشوه دهنده و رشوه گیرنده در جهنم جای دارند، گفت: با توجه به این‌که در شرع اسلام رشوه امری ناپسند است در قانون مجازات اسلامی نیز برای آن مجازاتی تعیین شده است.

نماینده بندرماهشهر، امیدیه وهندیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجازات برای رشوه دهنده و رشوه‌گیرنده در نظر گرفته شده است، افزود:‌ البته در برخی موارد استثنایی نیز وجود دارد که با تشخیص قاضی و در صورت اثبات طرفی که بی‌گناه باشد، مجازات نمی‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شواری اسلامی ضمن تأکید بر این‌که قانون به تنهایی نمی‌تواند معضل رشوه را از بین ببرد، گفت: برای ریشه کنی رشوه از جامعه باید معیشت مردم به وی‍ژه کارمندان و حقوق‌بگیران تقویت شود.

وی گفت: اگر مسئولان اجرایی و کارمندان دستگاه‌های مختلف از نظر مالی شرایط خوبی نداشته باشند و نتوانند خواسته‌های خود را کنترل کنند، زمینه برای بروز این معضل فراهم می‌شود.

حیات مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا مجازات تعیین شده برای رشوه توانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد؟ گفت: بدن شک اگر شرایط برای اخذ رشوه فراهم باشد حتی اگر مجازات اعدام نیز در نظر گرفته شود احتمال وقوع جرم وجود دارد.

وی با تأکید بر این‌که نمی‌توان با تشدید مجازات رشوه را ریشه کن کرد، افزود: به نظر می‌رسد قوانین و مجازات‌های تعیین شده برای این جرم کافی است؛ لذا نمی توان با تغییر قانون در این باره راه به جایی برد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت باورهای دینی در جامعه و ضرورت مبارزه با فساد، گفت: هر زمانی که فرد نتواند نفس خود را در برابر وسوسه‌های اینچنینی کنترل کند بدون شک در کوتاه زمان ممکن به رشوه آلوده می‌شود.

وی ضمن یادآوری بررسی پرونده اخیر اختلاس و اخذ رشوه‌های میلیاردی در قوه قضاییه، گفت:‌ پرداخت رشوه‌های میلیاردی و وجود اختلاس به دلیل نظارت ضعیف است. /


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار