شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
شوشان  - دکتر حسن دادخواه :
در آستانه فرارسیدن مراسم سوگواری اربعین حسینی و زنده شدن دوباره یاد رشادت ها و راهنمایی های نظری و عملی آن حضرت و استقبال موج موج شیفتگان حضرتش به پیاده روی و زیارت بارگاه ملکوتی امام در کربلا، بهره گیری از سیره عملی ایشان بویژه در گفتار و رفتار حضرت در صحنه نبرد نابرابر کربلا می تواند برای گشودن پاره ای از مشکلات روز جامعه ما سودمند باشد.
آنچه که از گفتار منقول حضرت به دستمان رسیده و آنچه که از رفتار و کنش ایشان در حرکت از مکه تا کربلا برداشت می گردد، همگی نشانگر میزان بالا و اعلای حس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری حضرت در قبال جامعه و مردم و خانواده خویش است.
متن گفت و شنودی که حضرت با خانواده و خویشان در پیش و در حین صحنه نبرد با یزیدیان دارد، نگرانی ایشان از چیرگی خلیفه ای ناشایست بر جامعه، هدایتگری حضرت در رودر رویی با برخی فرماندهان سپاه دشمن، احترام به حق انتخاب یاران خود در ادامه حضور در صحنه نبرد و رعایت حق دشمن در استفاده از آب، همه و همه نشانگر حس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری آن امام همام و الگوی شیعیان و بلکه همه آزادگان است.
حضرت در روشن ساختن فلسفه و علل حرکت جهادی خود صریحا اعلام می کنند که این حرکت، واکنشی فردی و شخصی و احساسی و انتقام جویانه نیست لذا امروز به روشنی می توانیم اذعان کنیم که حس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری ایشان انگیزه اصلی پیدایش آن خیزش تاریخی بوده است و امروز ما چه نیازمند پرورش این حس در شخصیت خویش هستیم !
احساس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری در وجود تک تک شهروندان جامعه امروز ایران و بویژه در  گروه های مرجع و کنشگران علمی و اجتماعی و مقامات اجرایی و مسئولان کشورمان، می تواند کارگشا و گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد.
در همین راستاست که اقتدای اخلاقی و رفتاری به سیره اجتماعی آن امام، در میان اقشار جامعه امروز و مردمی که برای زیارت مرقد ایشان دست از پا نمی شناسند، نوید آمدن روزهایی بهتر و پیدایش دگرگونی مثبت و بازسازیو بهبودی روابط اجتماعی و شغلی را به دنبال دارد.
از رهگذر تقویت حس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری است که اعتماد اجتماعی و پایبندی به ارزش های عمومی زیست جمعی، در آحاد شهروندان بالا می رود و به همان میزان، آسیب های فردی و اجتماعی در جامعه کاهش می یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار