اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
شوشان - نويد قائدی:

هويت شهروندی اکسيری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و تعالی در شهر باشد. هويت شهروندی قرابت نزديکی با حس تعلق‌خاطر يک شهروند به ماهيت وجودی و کالبد و تاريخ و خاطرات شهر دارد. چنانچه اين حس در وجود شهروندان نباشد تنها می‌توان آن‌ها را ساکنان شهر ناميد. بنيان هويت شهروندی يعنی حس تعلق‌خاطر  افراد به تاريخ سکونت در شهر، داشتن خاطرات زيبا از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، ارتباط‌های زيبای انسانی و شناخت واقعي عناصر شهر و عوامل زياد ديگری وابسته است.
ماهيت ساختار انسانی شهر اهواز در چند دهه اخير نشان می‌دهد که به‌شدت تحت تأثیر مهاجرت‌های برون و درون استان قرار داشته است، به دليل ماهيت صنعتي و دولتي بودن بسياري اداره‌ها که کارکرد ملي داشته‌اند افراد زيادي از برون استان وارد اين شهر شده و سکونت یافته‌اند که با اتمام مأموریت کاري اين شهر را ترک کنند.
خلاصه کلام در اين برهه تاريخي شهر اهواز با ضعف هويت شهروندي مواجه است، حتي افرادي درون استاني که از شهرهاي مجاور بنا به مقتضيات و شرايط مانند زمان جنگ، بيکاري، اداري، تحصيل و ... به شهر اهواز آمده‌اند بسياري از آن‌ها هنوز هويت واقعي شهروندي نیافته‌اند يعني حس تعلق‌خاطر که ريشه در نوعي ادراک و احساس واقعي و زيبا و متعهدانه نسبت به کالبد و اجتماع شهري دارد در آن‌ها به وجود نيامده است.
به همين دليل ساکنان زيادي  نسبت به بسياري از امور بيگانه و بی‌خیال هستند مانند مقوله نظافت و زيبايي در شهر که بايد توسط همه شهروندان به آن‌ها توجه شود، فرض کنيد شهروندان نسبت به پاکيزگي شهر احساس دين و تعهد  نداشته باشند و مديريت شهري هم براي آموزش شهروندي برنامه‌های موفقي را اجرا نکرده باشد تا بتوانند درصد شهروند محوري يعني همان حس تعلق‌خاطر و هويت شهروندي را تقويت نمايد, معلوم است که شهر دليلي براي پاکيزه شدن ندارد و هرچقدر نيروي خدماتي با تجهيزات مدرن تهيه شود نمی‌توانند شهر را نظافت نمايند.
لذا به مسئولان مربوطه توصيه می‌شود با بررسي دقيق بافت اجتماعي شهر جهت رفع کمبودها و معايب برنامه‌ریزی و تلاش نمايند و اين تذکر داده می‌شود که شهروند عصر مدرن و زندگي شهري تعاريف خود را دارد و اتفاقاً وظيفه نهاده‌ای تصميم گير و مجري حرکت در جهت ايجاد فضاي شهر و شهروندي است. ضروري دارد در اين راستا با بررسي دقيق از پتانسيل خود شهروندان و برنامه ريزان در قالب طرح‌های محله محور جهت ايجاد ساختار مناسب اجتماعي در جهت تقويت مجدد روابط انساني تلاش شود، براي حصول نتيجه روش‌های زيادي وجود دارد که می‌تواند در زمان کوتاه و با هزينه کم اجرا شوند به‌شرط این‌که مديران شهري تخصص و تعهد و بينش و شناخت کافي نسبت به موضوع و شرايط شهر داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار