اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
شوشان - مسعود زالی زاده: 

چه قواعدی بر روابط بین المللی حاکم است؟ کشورها بر چه اساسی در مناسبات جهانی نقش ایفا می کنند؟ نهادهای بین المللی تا چه میزان از اعتبار و اهمیت برخوردارند؟ و ...

با وجود حمله ترکیه به کردهای سوریه و واکنش منفعلانه دولت ها به این واقعه، شکل گیری داعش و حمایت برخی از دولت ها از این جریان، خروج امریکا از برجام، بی اعتنایی به سازمان های بین المللی و ... چنین پرسش هایی اهمیت بسیار پیدا کرده اند. 

فارغ از نگاه کارشناسانه و تخصصی به نظام جهانی، تصور و تلقی جامعه ما از این مسائل می تواند بسیار جالب توجه باشد. در کشور ما به ویژه از دهه هفتاد به بعد بسیاری از کنشگران سیاسی و روشنفکران، نظام جهانی را به گونه ای معرفی کردند که گویی مناسبات بین المللی بر پایه عقلانیت و دموکراسی است و جوامع می توانند با استفاده از گفتگو و مذاکره در نظام جهانی برای خود جایگاهی کسب کنند. بر همین اساس سازمان های بین المللی به عنوان سازمان های شناخته می شدند که می توانند در مواقع مختلف و به دور از نگاه های سیاسی به عنوان مرجع و داور در نظام بین الملل نقش ایفا کنند. 
   
چنین تلقی هایی را با وجود انواع جنگ ها، رشد تروریسم، بی تعهدی به سازمان های بین المللی و ... باید یک توهم در نظر گرفت تا واقعیت. در حقیقت شرایط کنونی نشان می دهد که جهان امروز بر پایه مناسبات قدرت می چرخد و این ها تعیین کننده روابط بین الملل هستند. کشورهای دارای قدرت و نفوذ خواسته ها و تمایلات خود را تا حد زیادی بدون در نظر گرفتن قواعد و عرف های بین المللی به پیش می برند. در این نظم جهانی حقوق بشر، اخلاق و ارزش های انسانی کم ترین جایگاه را دارند و بسیاری از دولت ها می توانند فارغ از آن چه در درون کشورهایشان می گذرد، با یکدیگر رابطه برقرار کنند و در این میان مهم آن است که برای همدیگر مزاحمت ایجاد نکنند.

آن چه این روزها مردم کرد سوریه درگیر آن هستند و بی تفاوتی کشورها و ناکارآمدی نهادهای بین المللی نشان می دهد که جهان امروز شاید بیش از هر زمان دیگر از آرمان های خود تهی شده است. شناخت نقش تعیین کننده قدرت می تواند هم فهم ما از واقعیت سیاست جهانی را بیش تر کرده و هم زمینه را برای نقد چنین منطقی فراهم نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار