اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
شوشان - ابراهیم مکوندی (سکوت) :
- نیک می دانیم که هنر تئاتر(نمایش) تاثیر گذارترین هنر برای ترویج و گسترش فرهنگ و ادب،در جوامع در حال توسعه می باشد.به دلیل این که در این هنر متعالی،همه ی عوامل و عناصر هنری،در یک هارمونی (هماهنگی)خاص و زیبا،برای رساندن پیام های اخلاقی و فرهنگی، به صورت چهره به چهره ،در اختیار تماشاگران و مخاطبان،قرار می گیرد.
به ویژه این که ،اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان و آینده سازان  این آب و خاک،باشد.
هنر نمایش،یک هنر بی بدلیل و انسان ساز است.که به وسیله ی این هنر،می توان تحولات بسیار چشمگیر و شگرفی را در بین احاد جامعه،ایجاد نمود.
و اما دستمایه ی این نوشتار و آن عاملی که اینجانب را ترغیب به نگارش این یادداشت، نموده است.بر روی صحنه رفتن نمایش جذاب و آموزنده ی  یوز ایرانی در شهر مدرن لولو خان به کارگردانی هنرمند متعهد و توانمند هنر تئاتر استان خوزستان،جناب آقای استاد حمید سالاروند می باشد.
-در روز جمعه هشتم آبان ماه نود وهشت،به دعوت ایشان و جناب آقای استاد یاسر پوردشتی که ایشان نیز از هنرمندان فرهیخته و پرتلاش این هنر ماندگار و زیبا،می یاشند.به اتفاق خانواده،به تماشای این نمایش،به تالار آفتاب اهواز،مراجعه نمودم.
و پس از تماشای این نمایش شاد،موزیکال ،آموزنده و دارای پیام،برآن شدم که نوشتاری در رابطه با این اثر،برای شما خوانندگان گرامیم بنگارم.
- نمایش یوز ایرانی در شهر مدرن لولو خان همان گونه که از عنوان آن مشهود است. درباره یوزپلنگ ایرانی است.که یکی از گونه های نادر و کمیاب جانوری است.که متاسفانه به دلایل مختلف،هم اکنون در حال انقراض،می باشد.
یوز ایرانی که دستمایه ی این نمایش است.
همچون سرزمین ابا و اجدادی خویش،مظلوم،تنها ومهجور است.یوز ایرانی،با مشکلات، معضلات و موانع سخت،می جنگد.یوز ایرانی،همچون مام وطن،یکه و تنهاست.به گونه ایی می توان گفت:یوز ایرانی شرایط سخت تحریم های ظالمانه ی غربی ها را بازگو می نماید.او نماد و سمبل ایرانی است که مورد بی مهری جهانیان واقع شده است.او با مدرنیزه و جهان کذایی تکنولوژی، به ستیزه برمی خیزد.یوز ایرانی،مخالف پیشرفت و توسعه نیست .او مخالف زیر بار زور رفتن است.
او می خواهد بگوید:ایران و ایرانی،تا آخرین نفس و آخرین توان خویش،برای زنده نگاه داشتن فرهنگ بارور و دیرپای این سرزمین پرگهر، مبارزه می کند.و در پایان،پیروزی را ازآن خود و همه انسان های درست و شایسته،می نماید.
این نمایش زیبا،جذاب و دیدنی ،سری چهارم از پنجگانه های یوز ایرانی است.که کارگردان کاربلد و نویسنده ی اهل دل آن ،تلاش دارند که انیمیشن(پویا نمایی) این نمایش را با همکاری حوزه هنری استان خوزستان کلید بزنند.که امری شایسته و پسندیده می باشد.
و اما درباره ی نمایش،
اگر شما عزیزان،سه قسمت قبلی این مجموعه نمایش ها را تماشا کرده باشید.در این قسمت از نمایش که چهارمین اپیزود آن است. در هر قسمت،سه کاراکتر (شخصیت) اصلی که یوز ایرانی،روبی و گوبی هستند.حضوری همیشگی دارند.
شخصیت مثبت این نمایش،یوز ایرانی است که نماد زیبایی ها، خوبی ها،نیکی ها وسپیدی هاست.و شخصیت های منفی آن ،یعنی روبی(روباه)، گوبی(گربه)،که نماد زشتی ها،بدی ها و سیاهی هاست.همان گونه که همه می دانیم؛ نبردی بی پایان و سخت،در تمام طول تاریخ بشریت ،مابین خوبی ها و بدی ها و سپیدی ها و سیاهی ها،،در جریان بوده است.
یوز ایرانی نیز، نماد و سمبل استقامت،پایداری و پایمردی ایرانیان پاک نهاد و پاک نژاد است. این مهم،همواره ،در دیالوگ ها و اشعار یوز ایرانی،در صحنه های مختلف این نمایش،قابل ادراک می باشد.
در این قسمت از مجموعه،  نمایش های یوز ایرانی، دو فرزند او،دردام و دسیسه های روبی و گوبی، به تحریک و توطئه ی لولو خان،در سیرکی که در شهر مدرن لولو خان قرار دارد،گرفتار می گردند.لولو خان،روبی و گوبی،نماد تهاجم فرهنگی و مدرنیزه هستند.و تمام سرزمین ایران را، به استفاده ی نادرست و غلط از فضای مجازی،سایبری ،بازی های خشن رایانه ایی گرفتار، نموده اند. به طوری که فرصت تفکر و اندیشه ورزی را از مردم و خصوصا"کودکان و نوجوانان ،سلب نموده اند!
مردم این شهر مدرن،بدون تفکر و دوراندیشی،به شایعات و اکاذیبی که  از سوی افراد اهریمن صفت، طراحی،تدوین و اشتراک گذاری شده است. توجه ویژه ایی دارند!
آنان به خوابی عمیق غفلتی ناباورانه،فرو رفته اند!
و خیال  هم ندارند که از این خواب زمستانی پریشان و پلید،بیدار شوند.!!!
 نویسنده وکارگردان این نمایش،با استادی و زبردستی خویش،در لفافه ی کنایه ،ایهام و هشدار،به فرزندان و آینده سازان ایران زمین،هشدار می دهند.که هر خبر،ماجرا و اتفاقی را در فضای مجازی و اینترنت مطالعه می کنند.به راحتی و ساده لوحی،باور نکنند.و ابتدا منبع و درستی ماجرا و خبر را بدست آورند.
و سپس آن را به اشتراک گذارند.این نمایش،مخالف تکنولوژی های نوین نیست ،بلکه می خواهد.
شیوه و راهکاراستفاده ی صحیح و اصولی از این تکنولوژی های مدرن را به کودکان و نوجوانان،به صورت عملی،علمی و نمایشی،آموزش دهد.
و شیوه ی استفاده ی بهینه از فرصت های بدست آمده از طریق تکنولوژی های مدرن را آموزش و ترویج دهد
.ما وقتی به اهمیت این گونه نمایش ها پی می بریم که درسراسر این نمایش آموزنده و سرگرم کننده،یک فرهنگ سازی و آموزش شهروندی دائمی و همیشگی،جریان دارد.
به طور کلی،در ژانر (گونه) کودک و نوجوان ،توجه عوامل هنری اثر،به ترویج و گسترش فرهنگ عمومی و آموزش اصولی این عزیزان،می باشد.به طور کلی، همه ی ارکان و عناصر این اثر فاخر،برای پیشبرد این عنصرحیاتی ومهم در جای جای نمایش،مشهود و ملموس،می باشد.
از نکات مثبت و نقاط قوت این اثر،می توان به:کارگردانی کم نظیر، متن قرص و استخوان دار،میزانسن های قوی،تابلوهای نمایشی  زیبا و بجا،طراحی صحنه و لباس بسیار دوست داشتنی،آکسسوار صحنه ی به یاد ماندنی،بکار گیری صحیح و اصولی عنصر تعلیق،ایجاد طنز موقعیت که باعث  شور ونشاط  تماشاگران می گردد.
از نکات حائز اهمیت این نمایش،همانا می توان به،القا،تلقین و رساندن پیام های اخلاقی، آموزشی،فرهنگی،
بهداشتی  و  آموزش شهروندی ، به مخاطبان، اشاره نمود.
بارزترین نکته ی این نمایش،خلق نمودن یک کاراکتر قهرمان ملی با هویت ایرانی ،که علاوه بر معرفی یوز ایرانی به جهانیان است. که می توان شخصیت آن را در مقابل شخصیت های دیزنی قرار داد. 
یوز ایرانی،نماد و سمبل استقامت،پایداری ،پایمردی، غیرت و جوانمردی مردم بزرگ منش ایران زمین ،درمواجهه با تحریم های ظالمانه ی جهان غرب و استعمارگران جهان خوار،می باشد.که به گونه ایی زیبا و استادانه در نمایش یوز ایرانی ،گنجانده شده است.همچنین،یوز ایرانی،نماد و الگوی ارق ملی ،غیرت ملی و آزادگی مردمان پاک سرشت این سرزمین پرگهر،معرفی گردیده است.که این مهم،در طول اجرای  نمایش،کاملا" مشهود است. به طوری که تماشاگران و مخاطبان ،حاضر در سالن،با همذات پنداری با یوز ایرانی،به ایرانی بودن خویش،افتخار می نمایند.
این اثر، تلاش می کند تا کودکان و نوجوانان را از خطرات ویران کننده ی استفاده ی نادرست و ناصواب از اینترنت،فضای مجازی،سایبری،بازی های خشن کامپیوتری(رایانه ای) و داده های غیر اخلاقی فضای مجازی ،از جمله تلگرام،واتس اپ،اینستاگرام و ...آگاه وبرحذر بدارد.
و راهکار استفاده درست و بهینه از تکنولوژی های مدرن را به کودکان و نوجوانان،آموزش دهد.
درپایان یادآور می گردم:
که نمایش بانشاط و هیجان انگیز یوز ایرانی در شهر مدرن لولو خان تا بیست و ششم آبان ماه نود و هشت،در تالارآفتاب اهواز،واقع در اتوبان لشکر،جنب پارک شهید سبحانی،هرشب راس ساعت نوزده و سی دقیقه،به روی صحنه می رود.
ضمنا"خاطر نشان می گردم .که به جهت حمایت از هنرمندان توانمند استان خوزستان به ویژه هنرمندان کلان شهر اهواز،از شما مردم فرهنگ دوست، فرهنگ مدار و هنرمندپرور این خطه ی زرخیز از مام وطن،و برای این که آینده سازان آگاه،روشن ضمیر و پویایی داشته باشیم.
فرزندان دلبند خویش را
 برای تماشای این اثر هنری جذاب و دیدنی، دعوت نمایید.
کما این که،والاترین و برترین هدیه ی شما ،به فرزندان تان خواهد بود.به طوری که تا سالیان متمادی، در ذهن و خاطر ایشان ،ماندگار خواهد بود.
پس همه باهم،برای حمایت بی دریغ و بی شائبه از هنر متعالی و دیرپای تئاتر و هنرمندان فرهیخته ی دیار هنرمند پرور خوزستان،آستین همت را بالا زنیم.و همت عالی و ایرانی خویش را بکاربندیم.
هم اکنون برای آینده ی روشن  آینده سازان ایران همیشه سرافراز، کمر همت ببندیم .و از هنرمندان خوزستانی پشتیبانی وهواداری نماییم.
دست به دست هم دهیم به مهر،میهن خویش را کنیم آباد.
والسلام علی من اتبع الهدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار