اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: حدود چهار میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و ایران رتبه پنجم تربیت مهندس در جهان را به خود اختصاص داده از این رو شایسته نیست که از کشورهای دیگر تکنولوژی خریداری کنیم.

شوشان: سورنا ستاری روز سه شنبه در نشست اقتصاد دانش بنیان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ، در بندرامام خمینی (ره) بیان کرد: یکی از تفاوت های میان کارخانه و صنعت این است که برای احداث یک کارخانه خط تولید از خارج کشور وارد می‌شود و سپس افرادی آن را طراحی می کنند؛ در این صورت از دانشگاه‌ها استفاده نمی شود اما در صنعت همه مراحل از جمله طراحی و ساخت ماشین آلات بومی می‌شود.

وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری کلان در آموزش عالی کشور افزود: باید دانشگاه‌ها تجهیز و به اساتید عضو هیات علمی توجه ویژه شود.

ستاری بیان کرد: اقتصاد کشور ما نفتی است و ذات این نوع اقتصاد حل کردن تمام مشکلات با پول است اما باید بدانیم که تکنولوژی خریدنی نیست بلکه باید آن را فراگرفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه در حوزه‌های دانش بنیان محوریت با انسان‌ها است گفت: قیمت یک بشکه نفت ۱۵۴ لیتری ۵۰ دلار است اما برخی داروها، بذر محصولات کشاورزی و عطرها، چندین برابر قیمت یک بشکه نفت به فروش می رسند و این افزایش قیمت براساس دانش به کار رفته در تولید آن محصولات است.

وی صنعت پتروشیمی را یک صنعت فوق‌العاده دانست و ادامه داد: در صنعت پتروشیمی هرچه دانش پیشرفته‌تری را به کار بگیریم نتیجه بهتری کسب کرده و درآمد حاصل از آن افزایش می‌یابد.

ستاری، درخصوص تحریم کاتالیست نیز گفت: درمورد تحریم کاتالیست کسی صحبتی نمی کند زیرا بسیاری از آنها در داخل ساخته شده و بقیه نیز درحال ساخت هستند.

(کاتالیست ماده ­ای است که سرعت واکنش های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزایش می­دهد بدون اینکه خود در آنها شرکت کند. یکی از موارد استفاده کاتالیست­ها، مبدل­های کاتالیستی است.)

وی ادامه داد: تا چند سال پیش برای ساخت کاتالیست‌ها مشکل داشتیم اما اکنون شرکت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده و رتبه شیمی ایران از نظر مقالات علمی در جایگاه ششم جهان قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ما در برخی شاخص های نیروی انسانی رتبه دوم یا سوم دنیا را داریم بیان کرد: قوانین بروکراتیک، سخت کردن فعالیت تولیدکنندگان و وضعیت بد واردکنندگان نتیجه ساختارهای اقتصاد نفتی است.

وی گفت: همین ساختار سبب سرکوب کارآفرینان و ترغیب فرزندان به استخدام در ادارات و نهادهای دولتی می شود، این بزرگترین خیانت به بچه‌های ما است چرا که موجب کشتن اعتماد به نفس و نوآوری در آنها می شود.

ستاری بیان کرد: اگر خواهان انجام فعالیت نوآورانه و خلاقانه توسط فرزندانمان در ایران اسلامی هستیم باید این تفکر را در جامعه گسترش و از طرح‌های آنها حمایت کنیم.

وی افزود: دانش مهمتر از ساخت کاتالیست است ، اقدامی که در پتروشیمی کارن انجام شده سبب کاهش هزینه‌ها، بومی سازی و بهینه‌سازی منابع شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار