اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:
معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان آب ورودی به تالاب بین المللی هورالعظیم در شرایط فعلی کاملاً نرمال و حتی تاحدودی بیش‌از شرایط نرمال است.

فراز رابعی با تشریح وضعیت تالاب بین‌المللی هورالعظیم؛ اظهار داشت: میزان خروجی از سد کرخه در چند روز گذشته، مطابق برنامه‌ریزی که در اوائل خردادماه ابلاغ شد، تنظیم شده است و بیش از شرایط نرمال میباشد.

وی افزود: با انعکاس اخباری مبنی بر وجود مشکل کمی در تالاب بین‌المللی هورالعظیم توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و گزارش مرگ‌ومیر آبزیان، اینجانب پیشنهاد تشکیل تیم کارشناسی از مجموعه سازمان آب و برق خوزستان و اداره‌کل محیط زیست استان جهت بازدید از منطقه را مطرح کردم که مشترکا در منطقه حضور یابند و ادعای مطرح شده را مورد بررسی قرار دهند.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: روز یکشنبه توسط تیم کارشناسی این سازمان با همراهی کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان، عمده انهار منتهی به تالاب بین المللی هورالعظیم مورد بازدید قرار گرفت . بر اساس این بازدید، حدود ۱۳ آبراهه فرعی شاخه‌های هوفل و نیسان، مانند اسبعیه، عبیاوی، دبیه بالا، دبیه پایین، ساهندی، سعیدیه، رفیع و ... که در انتهای کرخه به هورالعظیم منتهی می‌شوند، آبدار بوده و جریان آب مناسبی بسمت هور برقرار بوده است.

وی ادامه داد: میزان ورودی تالاب بین المللی هورالعظیم در شرایط فعلی کاملاً نرمال و حتی تاحدودی بیش‌از شرایط نرمال است، بطوریکه سطح کلیه مخازن شماره 1، 2، 3، 4 و 5  آبدار بوده و تصاویر ماهوره ای نیز همین موضوع را نمایان میکند.

بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای بالغ بر 929.3 کیلومترمربع معادل 66.4 درصد سطح تالاب پوشیده از آب ، 341.7 کیلومترمربع معادل 24.4 درصد پوشیده از گیاه و تنها 128.7 کیلومترمربع معادل 9.2 درصد پوشیده از خاک و خالی میباشد، بنابراین بیش از 90 درصد سطح تالاب آبدار میباشد که این وضعیت در این فصل بی‌سابقه بوده و ناشی از برنامه ریزی دقیق خروجی‌سد در سال‌‌ گذشته و ابتدای امسال در اسفند و فروردین‌ماه میباشد که باعث آبگیری کامل تالاب هورالعظیم شده است،  بنابراین ما به هیچ عنوان بحث کمبود آب را نمی‌پذیریم.

وی تصریح کرد: در این بازدید تیم کارشناسی اثری از اجساد و بقایای ماهیان تلفات شده، بدست نیاوردند که احتمال می‌رود تصاویری که مربوط به ده روز گذشته بوده، ارتباطی به بحث کمی آب در این تالاب نداشته است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: با درایت استانداری خوزستان و همکاری بین‌بخشی در سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان خوشبختانه سطح زیادی کشت شلتوک در منطقه صورت گرفته، در حوضه آبریز کرخه و در پایین دست حمیدیه که بخشی‌از آن در ورودی تالاب هورالعظیم نیز هست، ولی متناسب با آن، حجم آب قابل توجهی برای این مسئله تامین شده‌است، بیش از۲۵۰ مترمکعب در ثانیه خروجی ما از سد کرخه است که این عدد در سالیان گذشته دو برابر سال‌های معمول بوده که اکنون در حال رهاسازی آن هستیم.

وی مطرح کرد: بیش از ۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه آبگذری در مقطع حمیدیه وجود دارد که این عدد، ارقام بسیار بالایی است و نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده، ممنوعیت کشت برنج برداشته نشده بلکه براساس برنامه‌ریزی اجازه کشت داده شد که کشت برنج صورت پذیرد.

فراز رابعی با تشریح وضعیت حوضه کرخه، خاطر نشان شد: مقاطع رودخانه عبدالخان ۱۷۲ متر مکعب برثانیه، شاخه نیسان۶۰ مترمکعب بر ثانیه، شاخه هوفل ۷۳ مترمکعب بر ثانیه آبدار هستند، این ارقام مربوط به ایستگاه‌های انتهایی است که عدد بسیار بالایی است، سابله ۱۶ متر، بستان۳۱ متر، غسیله ۴۱ متر، یزده‌نون ۹ متر و هویزه ۱۳ متر مکعب بر ثانیه است.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار