شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
شوشان - مهری کیانوش راد:

تا به حال  به پیچیده ترین معادله ی هستی فکر کرده اید ؟ 

به نظر من ، پیچیده ترین معادله هستی زن است . 

هر معادله ای که به زن ختم بشود ، پیچیده می شود .

دلیلی پیچیدگی این معادله این است ، زن  در مقام مادری ، تربیت کننده ی مردانی است که وقتی بزرگ می شوند ، علیه او قانون می نویسند ، کتک می زنند ، زنده به گور می کنند ، سر می برند ، از درس محروم می کنند هزار فاجعه ی دیگر به نام زن و به دست مرد رقم می خورد .

شگفت این است که  در این جهنم علم و تمدن و تجدد ، زن گاه تا حد خدایی پرستش می کنند .

این رفتار متناقض با چه منطقی قابل قبول است؟

باید گفت : با منطق بی منطقی .

در دنیای دیوانه ای که قدرت حرف اول را می زند و جسم قدرتمند مرد چون با افکار غیر انسانی او در هم گره می خورد ، از او ابوالهولی می سازد ، که فهم آن بسیار دشوار است.

تفاوت «انسان مرد »و«ابوالهول مرد »را از این زاویه  می توان دید .

این دوگانگی یا چند پارگی شخصیتی ، اجتماعی ِمردان در رابطه با زن و شخصیت انسانی 
او ، مخصوص به ایران یا تفکر اسلامی و یا غیر آن  نیست .

خشونت علیه زن ، در همه ی جهان با تفاوت هایی وجود دارد.

طبق آمار خبرگزاری های ایرانی ، بیشترین خشونت در ایران گزارش داده شده است.

ایران در بین کشورهای جهان بر مبنای گزارش »خبرگزاری برنا » در مهر سال ۹۸ رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.

از هر ۲۰ زن ایرانی ، یکی مورد خشونت همسرش قرار گرفته است.

زنان ایرانی معمولا از ترس آبرو از شکایت خودداری می کنند ، در نتیجه خشونت فیزیکی طیف وسیع تری را به خود اختصاص داده است، طیفی که هرگز هیچ گاه ابعاد واقعی آن مشخص نمی شود.

وقتی در سال ۱۹۸۱ سازمان ملل متحد ۲۵ نوامبر را «روز منع خشونت علیه زن » اعلام می کند ، یعنی خشونت علیه زن را پذیرفته است .

طبق آمار رسمی بی بی سی در سال ۹۶ ،  ۳۵ درصد زنان تاکنون طعم خشونت را چشیده اند.

۴۳ در صد در ۲۸ کشور اروپایی خشونت را تجربه کرده اند .

خشونت به مفهوم آزار روحی ، فیزیکی ، کنترل ، ترساندن و تهدید است.

یعنی پدیده ی خشونت به شکل سیستماتیک و یک الگوی مسلط در تمام جهان وجود دارد .

طبق تحقیق انجام شده :

«رفتار خشن پسران به عنوان یک رفتار برتری جویانه و غیر قابل تغییر تعریف می شود.»

رفتار برتری جویانه از کودکی در پسران تقویت می شود ، در آینده حق مسلم آنها می شود ، که به عنوان همسر و پدر  ، قدرت خود را اعمال کنند، حتی فرزند خود را به قتل برسانند.

وقتی سطور بالا را می خوانید ، تصور کنید که در ملل شرقی ، زن چه مراحلی را طی می کند.

اندکی از حضور طالبان در افغانستان نگذشته است ؛ اما اولین قربانی زنان بودند ، که از حقوق قانونی و انسانی خود محروم شدند ، علم آموزی که از آموزه های قرآنی و مورد قبول طالبان است ، برای زن ممنوع می شود.

ریشه های خشونت را کجا جستجو کنیم ؟ 

خشونت علیه زن جدای از سرزمین و یا قرون گذشته و حال ، ارتباط مستقیم با وضعیت جسمانی و روحی زن ، در مقایسه با مردان را دارد .

الف: وضعیت جسمانی زن 

به طور متوسط زنان از جسمی ظریف تر و از نظر قدرت ، ضعیف تر از مردان را دارند ، زنان دارای مشکلاتی مانند: عادت ماهیانه ،بارداری ، سختی بعد از زایمان و دوره ی خونریزی بعد از آن هستند.

شیردادن به نوزاد ، از فرایندهای عملی و رفتاری است که زن را به طور خود خواسته ، از برخی آزادی ها محروم می کند.

ب : وضعیت روحی زن 

زنان به طور طبیعی و در مقیاس اندازه گیری و به صورت متوسط ، از احساس و عاطفه ی بیشتری برخوردار هستند.

وابستگی عاطفی زن در مقام مادر به فرزند ، باعث می شود ، که زن به صورت خودخواسته ، در بسیاری از موارد  ، بسیاری از آزادی ها را برای خود ممنوع کند.

البته در جهان اندک زنانی هستند ، که با توجه به شرایطی خاص توانسته اند ، در قلمرو سیاست جایگاهی را به خود اختصاص بدهند ؛ اما وقتی هوشیارانه نگاه به روند جامعه بیندازیم ، مشاهده خواهیم کرد ، که مردان به صورت طبیعی حتی در پاک ترین قلمرو ، یعنی فرهنگ و اندیشه ، باز خود را برتر می دانند و اقتدارگرایانه عمل می کنند.

بر مبنای آمار باید گفت: همان طور  که در دنیای سیاست و قدرت ، صدای زن شنیده نمی شود ، در دنیای فرهنگ و اندیشه ، همین بازی ادامه دارد.

واقعیت کریه این است ، که مردان  آثار نویسندگان زن را یا نمی خوانند کمتر می خوانند .

زنان اندیشمندی بوده اند که برای خوانده شدن آثار خود از نام مردانه استفاده کرده اند ، مانند:  «جورج الیوت » ، « جی . کی. رولینگ»

به گزارش ایسنا ، « مری آن سیگهارت » روزنامه نگار، مجری رادیو و از نویسندگان سابق نشریه «تایمز» در مقاله های خود از نام مستعار « ام . ای . سیگهارت » به جای «مری آن » استفاده
 می کند ، تا نوشته هایش از جانب مردان نیز خوانده شود.

پرسش مهم این است ، آیا وضعیت زنان نسبت به گذشته تغییر کرده است؟

تحقیقات «نیلسن بوک اسکن »

نشان می دهد که فاجعه هنوز ادامه دارد.

نیلسن بوک اسکن می گوید:

«مخاطبان مرد حتی کتاب یک زن نویسنده را باز نمی کنند .

نتایج تحقیق تردید مرا به یقین بدل کرد .

فقط ۱۹ درصد از خواننده های آثار ۱۰ نویسنده ی پرفروش زن را مردان تشکیل می‌دهند.»

تمام این آمار نشان می دهد که مردان علاقه و نیاز چندانی به شناخت روحیه ی زنان نشان نمی دهند ، شاید به این دلیل که در دنیای مردانه خود ، هنوز قدرت مطلق را از آن خود می دانند.

اگر چه به ظاهر ، ظاهر جهان تغییر کرده است ، اما مردان به صورت عملی تغییر را نپذیرفته اند.

اسفناک تر این است ، که زنان نیز به خودباوری نرسیده اند، 

گاه برتری های هم جنس خود را نمی بینند و منتظر هستند که از حمایت دنیای مردانه برخوردار بشوند.

شگفت است با همه ی پیشرفت های جهان ، زن هنوز در انجماد قرون مانده است .

زنجیری که او را در بند کرده است ، چیزی جز جسم و احساسات لطیف او نیست ؟ 

آیا رهایی از این دو موهبت الهی ممکن است ؟ 

تا زن زن است ، زنانگی او در گرو این دو ویژگی است ، بنابراین تغییر را باید جای دیگری جستجو کرد .

تغییر در جهانی که مردان انسانی تر فکر کنند ، تفاوت ها را در یابند  و در شان زنانگی زن با او رفتار شود.

انسان مردانی پیدا بشوند ، که ذهن خود را از وابستگی نابرابری قدرت نجات بدهند .

مهم تر آن است که زنان به خودباوری برسند ، هم جنسان خود را باور کنند و خود را از سلطه ی قدرت انگارانه ی مردان آزاد سازند .

رسیدن به چنین روزی هر چند دشوار ، اما ممکن است .
 
اسفناک تر این است که زنان نیز به خود باوری نرسیده اند ، گاه برتری های همجنسان خود را نمی بینند و منتظر هستند از حمایت های مردانه برخوردار بشوند .

شگفت است با همه ی پیشرفت های جهان ، زن هنوز در انجماد قرون مانده است .

زنجیری که او را در بند کرده است ، آیا چیزی جز جسم و احساسات لطیف او نیست ؟

آیا رهایی از این دو موهبت الهی ممکن است ؟

تا زن ، زن است ، زنانگی او در گرو این دو ویژگی است ، بنابراین تغییر را باید در جای دیگری جستجو کرد .

تغییر در جهانی که مردان انسانی تر فکر کنند ، قوانین انسان مدارانه نوشته بشوند ، تفاوت ها را دریایند و در شان زنانگی زن با او رفتار بشود.

انسان مردانی پیدا بشوند ، که ذهن خود را از وابستگی نابرابری قدرت نجات بدهند.

مهم تر از آن ، زنان به خود باوری برسند ، هم جنسان خود را باور کنند و خود را از سلطه ی قدرت انگارانه ی مردان آزاد سازند.

رسیدن به چنین روزی ، هر چند دشوار ، اما ممکن است .
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
تفریده بهاالدینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
comment
0
0
comment درود بر خانم کیانوش راد کاش چون شما زیاد باشند که اگر خودمان اعتماد به نفس داشته باشیم شاید دوره بهتری را تجربه کنیم البته اگر قانون اجازه ورود به سیاست به زنان اگاه و فرهیخته یدهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار