شوشان - فاضل گطافه پور :
از ديدگاه شريعت اسلامي بيت المقدس ، قبله ي اول مسلمين و مقصد معراج رسول أكرم (ص) از جايگاهي بس رفيع برخوردار است و از اين نظر هر گونه تعرض و تلاش جهت تقدس زدايي از سومين مكان مقدس اسلامي نكوهيده و با جواب خشم آلود ملل مسلمان مواجه مي گردد ؛ امري كه در طول تاريخ تكرار شده و شواهد نشان مي دهد بازيابي و حفظ هويت اسلامي اين بقعه ي مبارك همچنان به عنوان راهبرد اصيل ديني مورد توجه متفكران و آزاد انديشان و فعالان جهان اسلام قرار دارد و عدول از آن را يك خطاي استراتژيك و گناهِ فكري و سياسي نابخشودني مي نامند.
گذشته از روايات ديني، در طول چندين دهه از برآمدن موجود نامشروعي در شام و اجراي سياست هاي خبيثانه ي شياطين غرب ، و عليرغم تلاش دولت هاي مستكبر در تثبيت جايگاه حقوقي رژيم صهيونيستي و نفوذ و سلطه مافياي زور و زر بر مجامع بين المللي و نهادهاي حقوقي اما حقانيت مسئله ي فلسطين در كنار جُهد كشورهاي مستقل باعث شده كه حتا از منظر حقوق بين الملل ، رژيم صهيونيستي، كشوري غاصبِ حق حاكميت فلسطينيان معرفي و شناخته شود كه بطور مختصر در سطور پايين به تشريح موضوع به زباني ساده مي پردازيم؛
١- قدس در كنار مسجد الاقصي در قسمت شرقي أورشليم (بيت المقدس) قرار دارد كه حسب موازين بين المللي خارج از سيطره ي سياسي و حاكميتي رژيم اشغالگر قرار دارد.
ليكن رژيم غاصب در جنگ ١٩٦٧ اقدام به اشغال قسمت شرقي بيت المقدس نمود و تاكنون از نگاه سازمانهاي بين المللي آن رژيم ، غاصب شناخته مي شود و حقِ حاكميت در اين قسمت را ندارد.
(اين نكته از منظر حقوق بين الملل است و الا كليت حضور و استقرار اين رژيم غيرقانوني و غير انساني است)
٢- رژيم اشغالگر در قسمت شرقي اقدام به غصب اراضي فلسطينيان و شهرك سازي يهودي محور نموده و از طريق كوچ اجباري در صدد اجراي مقدمات الحاق رسمي مناطق مختلف در فلسطين اشغالي به محدوده ي حاكميتي خود است.
امري كه مورد اعتراض غالب كشورها و مجامع بين المللي قرار گرفته است.
٣- حضور اشغالگران باعث ايجاد محدوديت در اجراي فرائض ديني مسلمانان فلسطيني شده و آنان از حق طبيعي خود محروم اند بطور مثال افراد زير ٤٠ سال حق ورود به مسجد الاقصي را ندارند و اين نقض آشكار حقوق اوليه ي هر انسانِ موحد و دين دار تلقي مي شود.
٤- با وجود اشغال غير قانوني ، فلسطيني هاي متولد اين قسمت فقط حق أقامت دارند و از حقوق شهروندي محروم و اما يهوديان شهرك نشين داراي تمام حقوق قانوني و شهروندي اند.
٥- دادگاه هاي رژيم اشغالگر طي سنوات گذشته به صرف ادعاهاي تاريخي يهوديان (و فاقد مستندات) اقدام به مصادره ي اراضي فلسطينيان مي نمايند (مثل جريان محله ي شيخ جراح) و حضور و مالكيت اهالي اصلي را نقض كرده و ار طريق اجراي احكام موجب آوارگي مردم مظلوم گرديده اند.
جالب است که در خصوص مالکیت، قانونی در آن رژيم تصویب شده است که به یهودیان اجازه میدهد که درباره املاکی که در جنگ ۱۹۴۸ از دست دادهاند، دوباره ادعای مالکیت کنند اما همین قانون تبعیض آمیز و نژادپرستانه به فلسطینان چنین اجازهای نمیدهد. یعنی اگر سرزمینی را فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ از دست دادهاند، نمیتوانند نسبت به آن ادعایی کنند.
٦- اقدامات تكراري و هميشگي رژيم صهيونيستي در قدس (به عنوان نماد فلسطين ) ناقضِ حقوق بين الملل بوده و در رده ي جنايات عليه بشريت به حساب مي آيد و خلاف ميثاق هاي بين المللي و مورد اجماع جهانيان است ؛ به همين خاطر دفاع مردم فلسطين در مقابل اين جنايات مستمر يك حق طبيعي مورد قبول و جزء جنبش هاي آزادي بخش قلمداد مي گردد و از ديدگاه حقوقي مورد احترام همگان است و بر دولتهاي مسلمان و مستقل فرض است كه از اين مجاهدت هاي قانوني و رهايي بخش دفاع نموده و در أعاده ي حاكميت تاريخي و حقه ي مردم فلسطين بر سرزمين هاي آبا و اجدادي شان كوشا باشند كه بدون شك انفعال و خمودگي سران مسلمان باعث جري شدن اشغالگران خواهد شد و تجربه نشان داده عادي سازي روابط با اين رژيم كارساز نبوده و نخواهد بود.
جناياتي همچون محاصره ي يك ملت در غزه و محروميت اهالي از حق شغل و زندگي و عبادت و انتخابات كه كشتار بي صداي دست جمعي بشر به حساب مي آيد اما كماكان جامعه ي بين الملل به سكوت و انفعال خود ادامه مي دهد .
كشتار كودكان و پيران و بازداشت روزانه ي جوانان و حبس هاي طولاني مدت و ايجاد بازرسي هاي خشن در زندگي روزمره و مردمان عادي و قطع ارتباط با جهان (و در يك كلام سلب حق حيات در خانه ي خود) از ديگر اقدامات جنايتكارانه اي اين رژيم است كه مستحق رسيدگي حقوقي در محاكم عدل (در صورت وجود) است.