شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
اگر جمعیت اهواز را به عنوان یک کلانشهر ، ۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر حساب کنیم که آمار رسمی هم چنین می گوید ، ۱۵۰/۰۰۰ نفر آن نیاز به خدمات ویژه شهری دارند که ارائه این خدمات هم براساس قانون ، وظیفه شهرداری است.
شوشان - شاهپور زندی :
بنابر آمارهای سازمان جهانی بهداشت ، ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت یک جامعه را معلولین تشکیل میدهد.
به عبارت بهتر، از هر ۱۰ کودک زاده شده ؛ یک نفر معلول به دنیا می آید !
می گویند ۶۰۰ میلیون انسان در دنیا وجود دارد که به خدمات ویژه و خاص نیاز دارند ، خدماتی مانند توانبخشی ، آموزش ، مهارت آموزی، اشتغال ، مسکن و....
 با توجه به این هنجار جهانی ، جمعیت معلول ایران و *اهواز* هم به دست می آید .
اگر جمعیت اهواز را به عنوان یک کلانشهر ، ۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر حساب کنیم که آمار رسمی هم چنین می گوید ، ۱۵۰/۰۰۰ نفر آن نیاز به خدمات ویژه شهری دارند که ارائه این خدمات هم براساس قانون ، وظیفه  شهرداری است.
اینکه اهواز ، نامش کلانشهر است و سنجه های کلان بودن را ندارد و یا ناقص دارد هم بجای خود !

 به این جمعیت ، سالمندان و جانبازان عزیز و آسیب دیدگان ناشی از انواع حوادث کار و رفت و آمد جاده ای را هم اضافه کنید، عدد ی غیر قابل چشم پوشی و گذشت هستند.!

 سازمان های جهانیِ الزام آور هم بر تامین حقوق آنها براساس تعهدنامه های بسته شده تاکید داشته و قوانینی تدوین کرده اند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، اصل ۱۳۴ و مسئولیت دولت و استناد دولت به آن در تدوین منشور حقوق شهروندی و ... هم بر حق حیات و کیفیت زندگی برای شهروندان تاکید شده است .

توجه کنید ، همانطوری در میدانهای انتخابات به کمیت رای دهندگان توجه شده و رای یک معلول و مسلول و سالمند ، با رای یک پژوهشگر علوم سیاسی یا معلم جامعه شناسی و یک مرجع تقلید تفاوتی ندارد ؛ کیفیت خدمت به آنها هم نباید متفاوت باشد .
بنابر آموزه های دینی در جوامع مختلف و بویژه اسلام ، معلولیت افراد برای سنجش دیگران است و در این باره وظایفی قانونی و شرعی متناسب با هر مذهبی آمده است .

پرسش :

با توجه به منشور حقوق شهروندی و جمعیت آماری معلولان ، تاکنون شهرداری ها و  بویژه شهرداری اهواز ، چه میزان در اجرایی کردن آن ، که یک دٓین و تعهد قانونی است ، کار کرده اند!؟

چه میزان مراجع قضایی به عنوان مدافع حقوق عامه ، به حقوق معلولان نیازمند در حمایت ، نسبت به ترک فعل متولیان مربوطه وارد شده اند؟

 شهرداری اهواز به عنوان متولی ومسئول صدور پروانه ساخت وساز و سازمان نظام مهندسی هم به عنوان بازوی ناظر آن ، چه میزان در مناسب سازی ساختمان ها و خیابانها و پیاده روها ، به وظیفه قانونی خود عمل کرده اند؟

پیشنهاد :
همانگونه که بسترو فضا مسکونی معلولان باید متناسب با وضعیت جسمانی آنان باشد ، شهرداری اهواز به این نقش مهم و خداپسندانه ی خود هم وارد شده و با طراحی و تدوین الگوی خاصی ، سازندگان مسکن و خانه و نیز نیروهای خود در بخشهای اجرایی شهرداری را به این وظیفه آگاه کرده و حالت پر فراز و فرود پیاده روها و ساختمان ها را ویرایش و اصلاح و یا تغییر دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار