شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
مقتدایی:
استاندار سابق خوزستان و از فعالان سیاسی اصلاح طلب استان با تبیین برخی ریشه های توسعه نیافتگی خوزستان ، ثبات مدیریتی را از ارکان و مولفه های اصلی توسعه پایدار و استمرار آن بیان کرد و گفت:استان خوزستان در سال های اخیر با یک بی ثباتی مدیریتی رو برو بوده است.
شوشان ـ  دکتر عبدالحسن مقتدایی در نشست هم اندیشی بررسی توسعه استان خوزستان، با بیان اینکه لازمه استمرار توسعه ثبات مدیریتی است افزود: توسعه مفت و مجانی اتفاق نمی افتد، صبر، تحمل و تبادل نظر می خواهد.
وی گفت: در برخی استان های کشور که خوزستان با آنان مقایسه می شود ثبات مدیریتی ، توسعه یافتگی را به همراه داشته است ، در برخی جاها ، معاون عمرانی استاندار 22 سال و رییس سازمان برنامه و بودجه 18 سال تغییر نکرده اند.
مقتدایی به ثبات مدیریتی در دستگاههای زیرمجموعه رهبری ، دستگاه قضایی ، شورای نگهبان ، بازرسی کل کشور ، بنیاد مستضعفان اشاره کرد و افزود:این مجموعه ها استراتژی و برنامه دارند.   
استاندار سابق خوزستان و هرمزگان  با بیان اینکه احترام گذاشتن به نظرات دیگران ، تحمل همدیگر و صبوری از نشانه های توسعه یافتگی است گفت:برپایی چنین نشست هایی که محل تبادل افکار ، اندیشه ها ، بازخوردها و اندیشه ورزی است می تواند زمینه ساز توسعه پایدار خوزستان شود.

دکتر مقتدایی نظارت و پاسخگویی ، مطالبه گری و پرسشگری را از خصوصیات جامعه پویا توصیف کرد و در ادامه گفت: هر مسئول و دستگاهی که نظارت از او برداشته شود مثل فعالیت در تاریکی است و هر کاری که دلش خواست انجام می دهد.
وی با تاکید بر اینکه هر دستگاهی که از بودجه عمومی استفاده می کند باید مورد نظارت و پرسشگری قرار بگیرد در غیراین صورت به بیراهه خواهد رفت وزمینه و بستر فساد فراهم خواهد شد افزود: رسانه های شجاع  و اهل قلم نیز در این  زمینه با مطالبه و پرسشگری می توانند تاثیرگذار باشند.
مقتدایی به ایفای عمل به وظایف و مسئولیت های اجتماعی دستگاههای اجرایی و تولیدی همچون پالایشگاه ، فولاد ، پتروشیمی ها در بهبود زیرساخت های توسعه اشاره کرد و گفت: اجرای دقیق این وظایف به توسعه متوازن استان خوزستان کمک می کند.  
وی گفت: همراهی ، همفکری و هم افزایی در کنار نظارت و پاسخگویی ، ثبات مدیریت زمینه ساز توسعه خوزستان خواهد بود و همه باید کمک کنیم تا این اتفاق بیفتد.

دکتر علی بختیارپور از فعالان سیاسی خوزستان نیز در این نشست به بیان توسعه نیافتگی خوزستان پرداخت و گفت:اقتصاد ملی و دولتی ، خوزستان را نابود کرد و آثار مخربی برجای گذاشته است.
وی گرانی ، آثار مخرب زیست محیطی و اجتماعی ، تورم و گرانی را از پیامدهای اقتصاد دولتی در خوزستان عنوان و در بیان مصداق آن گفت: پتروشیمی مسجدسلیمان نه تنها در کاهش نرخ بیکاری در منطقه تاثیرگذار نبوده است بلکه تبعات منفی زیست محیطی و گرانی برای مردم منطقه بدنبال داشته است.
بختیارپور حاشیه نشینی بیش از 1.5 میلیون نفر را از معضلات اجتماعی خوزستان بیان کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی غلط برنامه ریزان سبب بروز مشکلات ماندگار اجتماعی در خوزستان شده است.
وی با بیان اینکه گردش مالی سنگین مجموعه تولیدی ، عملا" نفعی برای مردم خوزستان نداشته است:مجموعه های عظیم تولیدی در خوزستان سبب گرانی و پیامدهای زیست محیطی در استان شده اند.


دکتر خالد لویمی از فعالان سیاسی خوزستان نیز در این نشست به معضل مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به عنوان یکی از عوامل توسعه نیافتگی خوزستان بیان کرد و افزود: خوزستان در دهه های اخیر از مهاجرت نخبگان و اندیشمندان آسیب جدی دیده است.
وی حرکت توسعه ای خوزستان بر مبنای سند آمایش سرزمین و برنامه هفتم را راهگشا و گامی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خوزستان بیان کرد.
دکتر لویمی نگاه کارگاهی به خوزستان را نادرست توصیف کرد و گفت:چنین نگاهی به خوزستان آسیب های جدی به روند توسعه پایدار استان زده است وباید این روند و نگاه اصلاح شود.

خانم دکتر الهه موالی زاده از فعالان سیاسی و مردم نهاد خوزستان نیز در سخنانی خواستار بکارگیری بانوان جوان و تحصیل کرده در شاکله مدیریتی خوزستان با هدف تسریع در روند توسعه ای استان شد.
وی در ادامه بهبود روند توسعه خوزستان را در گرو هم افزایی و همفکری اندیشمندان و نخبگان و نیروهای جوان تحصیل کرده دانست و افزود: برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه ساز تحول مثبت در خوزستان شود.
وی تقویت تشکل های مردم نهاد را در خوزستان ضروری و راهگشا توصیف کرد و گفت: تشکل های مردم نهاد تحول گرا می توانند در همه زمینه ها ، یار و مددکار مدیران و تصمیم گیران باشند.


 امید حلالی از اصحاب رسانه خوزستان در این نشست هم اندیشی با تبریک ولادت باسعادت نبی اکرم (ص) و اشاره به سیره آن حضرت که هرگاه بین انجام 2 کار آسان و سخت مخیر می شدند ، کار سخت را انتخاب می کردند افزود:از این نگاه ، نتیجه می گیریم که باید سخت کوش باشیم تا به کامیابی و رستگاری برسیم.
وی در توصیف خوزستان به سرزمینی با موقعیت جغرافیایی ممتاز ، ظرفیت های بالفعل و بالقوه  و برخورداری توامان از مدنیت و مدرنیته  گفت: هم اکنون خوزستان به گونه ای است که آسیب های اجتماعی بر ظرفیت های این استان سایه انداخته است و شرایط ناهنجاری را برای این سرزمین تحمیل کرده است.
حلالی عدم مطالبه گری و سوء مدیریت ها را در بوجود آوردن شرایط موجود خوزستان موثر خواند و درادامه با بیان اینکه برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب چکار باید کرد اظهار داشت:نفت به عنوان یک ظرفیت مهم باید نگاهش را به خوزستان تغییر دهد ، آستان قدس رضوی به عنوان قطب اقتصادی و معنوی شرق کشور تاثیرات مثبت خود را نه تنها در استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد گذاشته بلکه استان های خراسان جنوبی و شمالی و استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی به تاثیر منفی مجموعه نفت بر شهرهایی همچون آغاجاری ، نفت سفید و هفتکل اشاره کرد و گفت: در خوزستان هرجا نفت پا گذاشته ، آن منطقه را به ویرانه ای تبدیل کرده است.
این فعال رسانه ای خوزستان خواستار تقویت تشکل های مردم نهاد ، احزاب ، رسانه ها ، خیریه ها و سندیکاها با هدف نظارت و مطالبه گری شد و گفت: باید نهادهای عمومی در کنار نهاد حاکمیت تقویت شوند تا منجر به کاهش ها آسیب های اجتماعی و اقتصادی شود.
دکتر فیاضی استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در این نشست جمهوریت و دمکراسی را اساس مردم سالاری بیان و در ادامه گفت: باید نظر مردم ، نظر نهایی تلقی و عملی شود.
 وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم که انسان باید سعی کند مفید به جامعه و صالح باشد برگزاری چنین نشست هایی در ایجاد همگرایی و هم افزایی نخبگان و اندیشمندان موثر دانست.گزارش مریم مقدمی اصل
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار