شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

شوشان ـ سمیه غافلی: 

با آغاز به کار هر دولت،کشور و ساختار بروکراتیک آن وارد عرصه تعلیق می‌شود. به این معنا که تمامی زیر شاخه‌های دولتی در وضع خود فریز می‌گردند و کلید گرمابخش حرکت دولت و ساختار آن، تغییرات و انجام انتصابات است!

در دوره ریاست جمهوری چهاردهم،شوربختانه با کندی تغییرات روبرو هستیم که این موضوع باعث شده عرصه تعلیق بسیار کند بطول بیانجامد و این به نفع کشور و آینده آن نیست.

در این میان با تعیین و استقرار کابینه مسعود پزشکیان می‌توان گفت؛ وزارت نفت تا کنون پیشتاز در انتخاب و انتصاب معاونین و مدیران خود بوده است.

وزارت نفت،نیرو، جهاد کشاورزی بهداشت و درمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی (از حیث میزان گردش تسهیلات بانکی خوزستان) در سطح کشور برای استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و هرگونه تغییر و تحولات ،تاثیر مستقیمی بر جغرافیا و آینده استان و مردم آن خواهد داشت.

اگر وزارتخانه‌های فوق الذکر همانند وزارت نفت بدون لحظه‌ای درنگ دست به تغییرات خود در سطح معاونین بزنند، قطعاً شاهد اتمام بلاتکلیفی مدیران کل در ادارات و دستگاههای اجرایی خوزستان خواهیم بود.

نگارنده با تاکید بر عدم حذف ۱۰۰ درصدی مدیران تابع این وزارتخانه‌ها، تثبیت مدیران اصلح و توانمند در این سازمان‌ها را خود نوعی خروج از بلاتکلیفی می‌داند.

خوزستان هم اکنون در آچمزترین حالت ممکن قرار گرفته و اغلب مدیران متعلق به دولت قبل و وابسته به جناح مخالف، در دولت جدید با نگرانی و دغدغه های مضاعف حذف و برکناری غافلگیرانه، امور استان را به جلو نمی‌برند.

*اگر چه؛ بسیاری از مدیران فعلی خوزستان که در طول چند سال اخیر خود منشأ مسائل، مشکلات و از بانیان وضع فعلی استان هستند و نتوانستند هنر مدیریتی خاصی از خود در بطن معضلات نشان دهند و شاید هم نداشتند که نشان دهند*،لیکن تصور اینکه ممکن است در دولت جدید تغییر پیدا کنند، از مدت‌ها قبل حتی قبل از جدال بر تعیین استاندار جدید به نوعی از نقش‌آفرینی و ریسک‌پذیری مدیریتی کاملاً بیگانه شده و با رها کردن وظایف اداری و مدیریتی خود، احساس واقعی بلاتکلیفی اداری را در افکار عمومی، مردم و نخبگان ایجاد کرده و یا اثبات کردند.

در این میان با گذر از جدال و اختلاف بر سر گزینه استانداری خوزستان، دعواهای احتمالی بر سر گزینه‌ها یا پست‌های مدیریتی را در پی خواهیم داشت، نمونه آن اولین انتصاب مدیریتی در خوزستان با نام مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب که انتقاداتی را در پی داشت و برخی روی خوش به آن نشان ندادند.

این معضل همیشگی خوزستان، می‌تواند فرصت‌های خدمات‌رسانی و کارآمدسازی را دچار تعلل کرده و فضای بلاتکلیفی را گسترش دهد که در شرایط فعلی اصلاً به صلاح مردم، جامعه و خود دولت نیست و همه عناصر قدرت در استان باید با اعتماد بالا، خروج از این بلاتکلیفی‌های اداری را فراهم سازند.

همچنین، با توجه به اینکه خود رئیس جمهور و دولتش از ابتدای امر بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف مدیران در راستای آغاز بدون وقفه کار و تلاش شبانه‌روزی، خدمات‌رسانی به مردم و مدیریت، حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی و معیشتی به ارث مانده از قبل تاکید کردند، اما دولت پزشکیان این کار را باید با شروع سریع فعالیت وزرا بدون تشریفات معمول تودیع و معارفه و تعیین تکلیف استانداران در عمل را نشان دهد و این خود در افکار عمومی به یک مطالبه در تسریع تحول مدیریتی در سایر حوزه‌ها تبدیل شود.

در استان خوزستان هم بدون در نظر گرفتن تغییر و تحولات حوزه وزارت کشور(استاندار معاونین و مدیران استانداری و فرمانداران) هم اکنون مدیر و رییس ۱۰۰ دستگاه اجرایی به انتظار تثبیت ،جابه جایی و یا عزل خود هستند.

از این تعداد ارگان دولتی زیر نظر وزارتخانه ها تنها یک دستگاه اجرایی آنهم مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب تعیین تکلیف شد.

اما طبیعتا با توجه به عقب ماندگی استان و عدم رضایت از بخش عظیمی از مدیران کل فعلی می‌طلبد دولت برای هماهنگی بیشتر بین کابینه و استانداران و از طرفی استاندار با مدیران کل استان هر چه سریعتر دست به تغییراتی بزند که آرامش را به استان هدیه و قطار کند و از مسیر خارج شده توسعه را به ریل برگرداند.

لازم به ذکر است که خوزستان ۱۰۰ مدیر اجرایی و ۱۴۰ مدیر ستادی، معاونین استاندار، فرمانداران و بخشداران را داراست که همگی منتظر تصمیم گیری دولت و وزارتخانه ها برای ادامه فعالیت هستند و به نوعی همه در اتاق VAR دولت منتظر تصمیم گیری برای ماندن و یا رفتن از اتاق های مدیریتی و سمت های کلان شان هستند.

امید می رود دولت چهاردهم که اکنون آهسته موتور تغییر و تحولاتش را گرم کرده، هر چه سریعتر وضعیت مدیران استراتژیک ترین استان کشور را تعیین تا انشاالله شاهد ۴ سال توسعه و رفع محرومیت و مشکلات خوزستان باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار