شوشان ـ علی عبدالخانی :
اشاره:
خبرگزاری مهر سخنان سرپرست فرمانداری اهواز در روز معارفه ی ایشان را منعکس کرد. سخنانِ زیر عیناً از آن خبرگزاری برداشت شده است:
" اگر شهرداری و شورای شهر را در کنار کلمه کلان شهر اهواز کمرنگ ببینیم آنگاه جز کنار زدن عوامل اجرایی نتیجه ای نخواهیم گرفت لذا همه باید در کنار شهرداری اهواز باشیم و شورای شهر نیز باید کار نظارتی و وظایف خود را انجام دهد ".
واقعاً برای درک و فهم هر جزء از سخنان فوق به یک ادیب و لغت شناس نیاز داریم !.
سرپرست فرمانداری اهواز فتیله ی مواضع خود را از اوج تهدید و عزلِ عوامل اجرایی شهرداری به یکباره پایین می کشد و به موضعی " تسهیلی و تسامحی " یعنی : "همه باید به شهرداری کمک بکنیم !" پایین می آورد. سئوال این است: آیا می توان بدون بررسی مهمترین ایرادات چندسال اخیرِ شهرداری نسبت به اصلاح عملکرد آن (با همان ترکیب و ترتیب نیروها) امیدوار بود؟!.
◾️صفتِ " کمرنگ " معمولا در جایی بکار می رود که یک دستگاه به وظایف خود بشکل کامل عمل کرده و برای آنکه این دقت و قانونمندی در آینده دچار کم و کاست نشود، یک مقام مسئول به آن دستگاه هشدار می دهد تا مبادا این قانونمندی و دقت بالا رنگ ببازد و به اصطلاح کمرنگ شود اما مگر عملکرد شهرداری در چند سال اخیر رنگی داشته تا بتوان قرینه کم رنگ شدنِ وظایف خدماتی و عمرانی را برای آن بکار برد؟!.
◾️مسئله ی دیگر که فرماندار هیچ اشاره ای به آن نداشت مسئله ی از نصاب انداختنِ جلسات شورا توسط تعدای از اعضای شورا با هدف ابقای به هر قیمتِ شهردار بود.
شورای اهواز با بیش از ده نوبت عدم حضور خود در جلسات شورا عملاً به ابزاری در مسیر حقی به نام استیضاح شهردار تبدیل و ماهیت قانونگذازی خود را عملاً از دست داد لذا آنچه در اهواز به نام تمرین دموکراسی در بحث شورا و نوع حمایت از شهردار را دیدیم، در هیچ شهر و کلانشهرِ دیگری اتفاق نیفتاده و برای اولین بار است که جای "هدف و وسیله" در اهواز جابجا می شود و البته آب از آب تکان نمی خورد!. با این وضعیت حاد اما سرپرست فرمانداری از شورای نصاب انداز و شهردار نگهدار می خواهد که با نظارت بر شهرداری به وظایف خود عمل بکند. فرماندار از یاد می برد که نصف شورای موجود همانهایی هستند که با بیش از ده بار عدم حضور خود مانع اعمال حق همکاران خود شدند!!.
◾️بعید است سرپرستِ انتخاب شده برای فرمانداری اهواز نداند که حوزه ی مرتبط به شهرداری همه کلانشهرهای کشور حوزه جذابِ مال و منصب و حیاط خلوتِ امن و آرامِ انواع بهره مندیها و استخدامها و واگذاری عقود و نقود بوده و با الگوها، الزامات و محدودیتهای حاکم بر دستگاههای دولتی تفاوت بسیار دارد بنابراین هرگونه اصلاح در عملکردها و قانونمند کردن کارکردها بویژه در موضوعات مالی، استخدامی، حذفها و اضافه ها، پُست و منصب ها، امور پیمانها و... کار چندان آسانی نیست و صرف فکر کردن به اصلاح امور به اراده ای قوی، عزمی آهنین و پشتیبانی آشکار از طرف استانداری و وزارت کشور نیاز دارد!.
◾️این جمله ی فرماندار: " همه باید در کنار شهرداری باشیم و... " بیشتر شبیه به یک نصیحت یا ارشادِ محافظه کارانه و تزئینی است و تناسبی با واقعیتها از جمله انتظارات مردم از دولت چهاردهم مبنی قانونمند کرد فعالیت دستگاهها ندارد.
به نظر نگارنده دولت پزشکیان زمانی به تعادل منطقی در اهداف اعلام شده ی خود می رسد که همزمان با تغییر چهره ی مدیران، شاهد تغییر روش ها و رویه ها نیز باشیم* وگرنه برای منِ شهروندِ خوزستانی یا اهوازی چه فرقی می کند که موالی زاده استاندار یا آن بنده ی صالحِ پروردگار !! فرماندار بشود؟!.