شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۰۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
سید موسی بلادیان : یازدهم آذرسالروز شهادت قیامگر عصر ظلم و ستم، میرزا کوچک خان جنگلی می باشد. نامش میرزا یونس بود و در سال 1259 شمسی در رشت متولد شد . پدرش میرزا بزرگ نام داشت . دوران کودکی را در مدرسه علمیه به آموختن صرف و نحو پرداخت و در تهران به تحصیلات دینی خود ادامه داد. میرزا در نهضت مشروطیت شرکت فعال داشت و به مجاهدین پیوست و در فتح قزوین شرکت نمود.
 میرزا در رشت ، به امر قنسول تزاری ، به علت فعالیت های آزادیخواهانه اش از حق اقامت در موطن خود محروم شد و لذا در تهران اقامت گزید و در پایتخت فریاد اعتراض را علیه بیدادگری های همسایه شمالی بلند کرد. در نبرد سه روز تهران که منجر به فتح پایتخت و خلع محمدعلیشاه گشت، وی شرکت موثر داشت و بعد از آن نیز همدوش مجاهدین با بیگانگان مبارزه کرد . بعد از جنگ جهانی اول، که کشور در اشغال انگلستان استعمارگر بود، میرزا به منظورهایی و نجات مملکت از سلطه بیگانگان قیام کرد و نهضت ضد استعماری جنگل را در شمال ایران پایه گذاری کرد و بعد از سالها مقاومت و جنگ و گریز ، سرانجام بر اثر حیله گری دشمن و خیانت دوست، نهضت به شکست انجامید و طی آن، در آذرماه سال 1300 هجری شمسی ، تنها و غریب، در حالی که به طرف خلخال روان بود، گرفتار طوفان سرف گردید و دردل سرما و در سینه کوه سرد چراغ عمرش به خاموشی گرائید و در راه آرمانهای بلند اسلامی ملی و انسانی اش مردانه به شهادت رسید.
میرزا کوچک خان از لحاظ اجتماعی، مودب، متواضع ، خوش برخورد و از جنبه روحی عفیف و مقید به قیود اخلاقی و اسلامی بود. او آزاد اندیش و آزادیخواه بود و به همین دلیل بسیار مخالف استعمارگران به ویژه انگلیس بود. مهمترین ویژگی میرزا کوچک خان مذهبی بودن اوست . هیچگاه واجبات شرعی اش ترک نمی شد و بین دو نماز تعقیقات نماز و خواندن قرآن را فراموش نمی کرد.

 میرزا با الگو قراردادن حضرت اباعبداله الحسین و یاران با وفایش با وجود کمی یاران لحظه ای از مبارزه با استعمارگران تأمل نمی کرد و در فکر آن بود که حکومت اسلامی در ایران برقرار شده و قانون اساسی ما از قرآن الهام بگیرد تا زمینه برای ظهور حضرت صاحب الامر و الزمان فراهم گردد. هرچند حرکت انقلابی میرزا که میرفت تا تمامی ایران را به حرکت در آورد با همدستی حکومت مرکزی رضاخان میرپنج و ناکثین شوروی و امثال خالو قربان ها یا مارقین زمان به شکست انجامید و سردار بزرگ جنگل به شهادت رسید اما بعد از او مردان بزرگی همچون آیت اله مدرس علم مبارزه را به دوش کشیدند و بدین ترتیب نهضت اسلامی با پشتوانه یکصد سال جهاد و مبارزه سرانجام در سال 1357 به پیروزی رسید. اینک سالروز شهادت میرزا کوچک خان مجاهد را گرامی داشته و به روح بزرگ تمامی شهدای راه اسلام و انقلاب اسلامی درود می فرستیم.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
comment
0
0
comment با سلام. میشه بگید دوستای میرزا کوچک که بهش خیانت کردن کیا بودن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار