شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۴۰۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶
شوشان - محمد کیانوش‌راد . نماینده اهواز در مجلس ششم
مطالعات علمی و طرح جامع آمایش سرزمین این امکان را به روسای‌جمهور و سایر مسوولان در دولت می‌دهد تا دقیقا بر اساس مزیت‌های نسبی استان‌ها، وعده‌های عمرانی و توسعه‌ای خود را عنوان کنند. اینکه مسوولان در مقابل مردم مسایلی را عنوان کنند که از قابلیت اجرایی برخوردار نیست، آفتی است که دولت گذشته دچار آن شد و آسیب‌های جدی‌ای در پی داشت.
سفرهای دولت قبل به باور کارشناسان، فاقد پشتوانه کارشناسی و بدون درنظرگرفتن سطوح تصمیم‌گیری و به‌ویژه نگاه جامع به سایر استان‌ها خصوصا استان‌های همجوار انجام می‌پذیرفت. بسیار روشن است که باید به مساله سطح تصمیم‌گیری‌های کلان در سفرهای مسوولان عالیرتبه توجه شود. اینکه ساخت یک ورزشگاه یا مدرسه شبانه‌روزی یا پل، با تبلیغات بسیار آن هم با هزینه‌های در نظر گرفته‌ نشده در بودجه سنواتی کشور و استان‌های همجوار انجام شود و حتی نمایندگان همفکر دولت گذشته را به انتقاد وادارد نکته مهمی است.

انتخاب خوزستان به‌عنوان مقصد اولین سفر آقای دکتر روحانی، یادآور نخستین سفری است که آقای خاتمی پس از انتخاب‌شدن به‌عنوان رییس‌جمهور در سال 76 انجام داد. البته همه نقاط کشور ما از ویژگی‌های قابل‌توجهی برخوردار هستند اما شاید خوزستان به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد، نیازمند توجه جدی‌تری باشد. خصوصا در چند ماه گذشته که گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد درباره مساله کارون و گسترش نفسگیر ریزگرد‌ها در استان، تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را آغاز کردند، اهمیت انتخاب این استان از سوی دکتر روحانی را دوچندان می‌کند.خوزستان در دوران دفاع مقدس جزو اولین استان‌هایی بود که مقابل دشمن ایستاد و آسیب‌ها و لطمات زیادی را متحمل شد اما متاسفانه آنچه را که مردم از پس از جنگ شاهد آن هستند حل‌نشدن برخی مسایل اساسی است. این نکته که به‌ لحاظ اقتصادی، نباید از دوران قبل از انقلاب چیزی کم داشته باشند و به‌ویژه شهرستان‌های جنوبی خوزستان، حق بیشتری برای توسعه دارند، مورد
اتفاق همگان است.
فقر و بیکاری و در کنار آن، آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی نیازمند توجه ویژه است. از دیگرسو، مردم استان به سبب آگاهی و بلوغ سیاسی، مطالبات ملی و منطقه‌ای دارند که روز گذشته نیز در شعارهای خود، آن را بیان کردند. با توجه به اینکه این استان دارای قومیت‌های مختلف است، اشاره رییس‌جمهور به انتخاب آن به‌عنوان قطب توسعه ایران می‌تواند نقطه امیدبخشی برای مردم خوزستان باشد. مردم استان می‌بینند پرآب‌ترین رودخانه کشور در دشت خوزستان جاری است اما حتی برخی روستاهای با فاصله 40 کیلومتر از این رود، آب آشامیدنی ندارند و دو شهر مهم و استراتژیک چون آبادان و خرمشهر از آب سالم بی‌بهره هستند.

برداشت غیرصیانتی و غیرکارشناسانه از سرشاخه‌های رودخانه کارون باعث میرایی کارون عظیم شده است و خوشبختانه اولین مقام اجرایی کشور با صراحت این وعده را داد که بهره‌برداری از سرشاخه‌ها برای استان‌های مرکزی صرفا باید به‌ منظور مصارف آشامیدنی برنامه‌ریزی و اجرا شود. آقای روحانی درباره به‌بهره‌وری‌رساندن سه تا پنج‌هزارهکتار زمین در دشت خوزستان اشاره کرد که نیاز به برنامه‌ریزی، احداث کانال‌های پایین‌دستی سد کرخه و سایر سدها برای کشت و به‌بهره‌برداری‌رساندن آنهاست. این نکته توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان ایده مطرح شد و دولت‌ها تلاش‌هایی پیرامون آن صورت دادند اما مساله اساسی، پیوستگی میان بهره‌بر
داری صیانتی از سرشاخه‌ها و سیراب‌کردن دشت کارون است.

هنگامی که کشاورزی خوزستان به شیوه‌ای کاملا طبیعی و با بازده کشت، دو یا سه نوبت در سال می‌تواند از منظر ملی، فواید بسیاری برای کشور به‌دنبال داشته باشد چرا باید آب آن با هزینه‌های هنگفت برای استان‌های مرکزی برای استفاده صنعتی یا کشاورزی انتقال داده شود. در کنار همه اینها، توجه به صنایع پایین‌دستی در بخش نفت و پتروشیمی که گستره وسیعی از فعالیت‌های اشتغالزا و کارآفرینی را به‌دنبال دارد، می‌تواند مدنظر دولت یازدهم باشد. خوشبختانه سخنان آقای روحانی در سطوح کلان و با نیم‌نگاهی به «زبان» مردم استان ایراد شد و اگر تیم اجرایی فقط به همین چند مورد به‌طور جدی توجه کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۰
comment
comment
مشارکت جو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
4
3
comment آقای کربلایی شما و دوستان تان در جبهه مشارکت به خوزستان زیاد آسیب زدید. خود شما باعث شدید که مقتدایی از استانداری خوزستان عزل شود و به هرمزگان برود و به جای او یک استاندار ضعیف اصفهانی یعنی فتح الله معین نجف ابادی بیاید که گوش به فرمان شما بود و نیروهای شما را به قیمت تضعیف استان به کار می گرفت و طبیعی است که در ان دوره برای انتقال آب چه بزن و ببندهایی صورت گرفت! راستی این چند سال کجا بودید که حالا به فکر کارون افتاده اید؟
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
3
3
comment جناب کربلایی زبان مردم خوزستان عربی و فارسی در لهجه های مختلف (لری و بختیاری، دزفولی، شوشتری و بهبهانی) است و حتا ترکی قشقایی در برخی مناطق است. شما از کدام زبان سخن می گویید؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
4
3
comment مشارکتی ها نخبه کش ترین طیف این مملکت هستند. طیف شما در زمره افراطی ترین گروه های سیاسی خوزستان است. الان هم دور استاندار را گرفته اید و برای تعیین استاندار در ازمایشگاه جلسه می گیرید. لطفا دست از سر خوزستان بردارید.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
comment ببخشید برای تعیین فرمانداران خوزستان در آزمایشگاه جلسه می گیرید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
2
3
comment ازاد مردي بنام محمد كيانوش راد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
1
3
comment آقا رسیدن بخیر !کجابودی تاحالا
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
1
3
comment درمد بر آزاد مردی به نام کیانوش راد
comment
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
comment
0
0
comment جناب کیانوش فرد دلسوزی است.اما به نام و به زبان ایشان جغله ها در مناسب استان بکارگیری شدند و هیچ کس جیز را غیر خودشان قبول نداشتند.جناب کیانوش جضورت مبارک چون ما به همفزایی نیاز داریم اما منهای جغله ها که نه خط داشتنذ ونه باند فقط ثروت اندوزی و بدبینی و نفاق کارشان تود.
comment
علی
|
United States
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
comment
0
0
comment از فرمایش جناب کیانوش راد سپاسگزارم .
ضمن احترام به منتقدین ایشان ، توقع این است که در فضای مجازی نقد نقد سازنده،مستدل ومنطقی باشد .
بیاییم نشان دهیم بالغ شده ایم . نشان دهیم آستانه تحملمان بالا رفته . اگر اینگونه نشویم وضعمان ، و وضع استانمان از این بهتر نمی شود . سرمایه های علمی و سیاسی استانمان را از دست ندهیم . همدیگر را نقد کنیم ولی از دایره احترام خارج نشویم .
بدانیم ادب مرد به از دولت اوست
ومگگر از آموزه های ما نیست که بنگرید چه می گوید نه اینکه که می گوید.
گرچه باید اذعان کنیم کربلایی (کیانوش راد) عزیز ماست ودوستش داریم . وبیاییم همه همدیگر را دوست بداریم. انماالمؤمنون الاخوه .
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
comment
0
0
comment دوستانی که به راحتی توهین میکنند اگر میخواهند بدانند ایشان کجا بوده اند یک جستجوی کوچک در اینترنت بکنند میفهمند ایشان و دخترشان کجا بوده اند و چه کرده اند..
وقتی که همه در لانه هایتان خزیده بودید ایشان به همراه سرافرازان و آزادگان این مرز و بوم از حقوق مردم دفاع میکدند و زندان رفتند...
دلسوزی ایشان برای استان پوشیده نیست ...
ایکاش قبل از توهین کردن کمی بیندیشیم و بعد قضاوت کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار