پروژه در روزنامه نور خوزستان به مبلغ ده و نیم میلیارد تومان آگهی شد ولی امروز به یکباره در زمان کلنگ زنی از مبلغ هفده میلیارد تومان رونمایی شد!
شوشان -
یوسف مندنی زاده الهی : امروز 19 بهمن 92 بالاخره بعد از هفته ها تبلیغ وعده و وعید پروژه پل سوم اهواز کلید خورد که ای کاش چنین نمی شد که در فرازهای ذیل به آن خواهیم پرداخت.
و اما در صورتی که پرونده پل سوم لطفا بدقت مطالعه شود ملاحظه می گردد که در چند ماه پیش سرپرست وقت شهرداری با اعلام تکمیل مطالعه طرح تعریض پل سوم اهواز گفت: « این پروژه با مبلغ هفت و نیم میلیارد در دستور کار و اجرا قرار دارد // لینک خبر: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920625000188» ، و این مطلب را در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کردند در حالی که شهردار محترم آقای موسوی در تاریخ 9/9/92 درگفتگو با خبرگزاری ها گفت: «فرآیند قانونی انتخاب پیمانکار یک ماه است و بعد از آن عملیات اجرایی با اعتباری بالغ بر ده و نیم میلیارد تومان آغاز می شود»
تمام اینها در حالی بود که شهرداری آگهی مناقصه ای در تاریخ10/9/92 در روزنامه نور خوزستان به چاپ رسانید و در آن مبلغ پایه مناقصه نه میلیارد و هفتصد میلیون تومان اعلام شد؛ در حالی که پیشتر شهردار محترم مبلغ مناقصه پل سوم را ده و نیم میلیارد اعلام نمود و همین مبلغ در بیلبورد های دو هفته پیش که در سطح شهر به صورت گسترده نصب گردید همین مبلغ را درج نموده اند.
ولی امروز به یکباره در زمان کلنگ زنی از مبلغ هفده میلیارد تومان رونمایی شد! براستی تفاوت مبالغ هفت و نیم میلیارد؛ و ده و نیم میلیارد ؛ و نه میلیارد و هفتصد؛ و هفده میلیارد چقدر است و چگونه است؟!
اساسا این تفاوت های فاحش در مبالغ اعلام شده آن هم در یک مدت کوتاه زمانی که بعضا به دو هفته می رسد از چیست و چه توجیه و دلیلی دارد؟ به فرض که ظرف یک یا دو ماه مطالعه جدیدی صورت گرفته باشد (که چنین مطالعه ای عجولانه و غیرمرسوم در دنیا می باشد) پس چرا شهرداری محترم همین دو هفته قبل چندین بیلبورد را با مبلغ ده و نیم میلیارد در سطح شهر تبلیغ نمود؛ که صد البته دیگر نمی توان توجیه کرد که در این دو هفته مطالعه جدید صورت پذیرفته باشد؛ مگر طرح عمرانی خم رنگ رزی می باشد؟!
پل سوم کیانپارس اهواز بیش از چهل و سه سال از عمرش می گذرد؛ و آن سو تر پل نهم اهواز از ماه ها قبل توسط دولت و مدیران زحمت کش سابق کلنگ زنی شده و آیا بهتر نبود به جای انجام چنین هزینه های گزافی در توافقی بین شهرداری و دولت و مدیران فعال کنونی استانداری نسبت به بهره برداری هر چه سریع تر از پل نهم تدبیری در دولت محترم تدبیر و امید صورت می گرفت؟
آیا حقیقتا با انبوه مشکلاتی که در شهر اهواز وجود دارد تعریض پل سوم آن هم با هزینه های چند بار افزایش یافته ی هفده میلیارد تومانی توجیه ساختاری و فنی و اقتصادی و زیست محیطی دارد؟!
لازم به ذکر است اساساً احداث پل نهم پس از آن در دستور کار مدیریت استان قرار گرفت که کارشناسی های زیر ساختی و ترافیکی و حتا اقتصادی و محیط زیستی نشان می دهد که تعریض پل سوم به نسبت هزینه گزاف آن نمی تواند گره گرافیکی را به صورت اصولی حل نماید بلکه باعث ایجاد گره های ترافیکی وحشتناکی در آینده خواهد شد؛ که در همین رابطه آقای مهندس خادمی معاون عمرانی وقت استانداری خوزستان و مدیرکل فعلی راه های کشور در سخنانی به تاریخ 23/1/90 که در سایت شهرداری اهواز منتشر شده و موجود است گفت : «قبل از مطرح شدن موضوع احداث پل نهم قرار بود روی پل سوم برای حل معضل ترافیک کار شود اما این کار نمی توانست مشکل ما را حل کند زیرا در صورت تعریض این پل نیز مسئله گره های ترافیکی میدان نخل و شهید بندر (چهارشیر) از یک سو و کیانپارس از سوی دیگر همچنان وجود خواهد داشت یعنی با افزایش حجم ماشین های عبوری از روی پل عملاً مشکل ترافیک در میادین چهارشیر و نخل و کیانپارس بیش از پیش خواهد شد»
وی در ادامه گفت : «مهم ترین علت احداث پل نهم ارتباط کیانپارس و کیان آباد در غرب و زیتون و کوی ملت ایجاد یک مسیر دسترسی از امانیه تا فرودگاه بدون گره ترافیکی است»
حال جای این سوال باقی است که چگونه مسئولانه شهرداری در حالی که می دانند پل نهم برای همان اهدافی در حال احداث است که اینک شهرداری بخاطر آن تعریض پل سوم را در دستور کار قرار داده به راستی با تجهیز کارگاه برای تعریض پل سوم؛ احداث پل نهم که تا به حال بیش از پانزده میلیارد تومان برای آن هزینه شده به چه سرانجامی دچار خواهد شد؟!
آیا بهتر نبود مسئولان محترم استانداری که از مدیران مجرب می باشند از انجام دو کار موازی آن هم در طول هم هرچه زودتر و تا قبل از عید که حجم مسافران نوروزی به استان سرازیر می شوند جلوگیری نمایند؟ و با اتمام پل نیمه کاره نهم از هزینه گزاف صورت گرفته بر پل سوم جلوگیری و بودجه را در جای بهتر و مناسب تری هزینه گردانند؟
نکته قابل توجه آنکه نگارنده این سطور به هیچ وجه با تعریض پل سوم مخالف نبوده و نیستیم.لکن اگر به صورت کارشناسی و اضافه کردن یک لاین از هر طرف چنانچه در سال های قبل طرح آن را خود به شهردار وقت ارائه کرده بودم به شکل کتابی و با هزینه بسیار کمتر از این و مدت زمان بسیار کوتاه تر از آنچه در این قرارداد وجود دارد قابل انجام و بهترین و سریع ترین و راحت ترین راه حل خواهد بود.
در آخر از همه نخبگان استان که در این زمینه دستی در آتش داشته و سایر مدیران ارشد و دلسوز استانداری محترم علی الخصوص معاونت محترم عمرانی جناب مهندس احمد سیاحی که از مدیران جوان و کارامد می باشد انتظار می رود نسبت به این مهم در دولت محترم تدبیر و امید چاره اندیشی عاجل نمایند. این مطلب فقط از روی دلسوزی و ارشاد شهردار محترم نگاشته شده و اثبات آن بحث است که باید در انتخاب مدیران و تشریح کارها دقت بیشتری شود.
یا علی
با این منابع عظیمی که تو استان هست وکشور را آباد می کند چرا نباید چندین پل برروی کارون بزرگ نصب شود . از آنطرف ببینید چند پل بر روی جوی آب زاینده رود نصب شده است .
شوشان کلاس خودت راپائین آوردی
تاليف:[...]
اينهم از وضع شهر ما
چرا از همان اول نگفتند ١٧ مىليارد
سازمان عمران واسطه است هر چند كه زير نظر شهردارى است اما سازمان مستقلى است
١- ميلياردها تومان در مصرف بنزين مردم پشت ترافيك صرفه جويي مى شود
٢- كمك ميكند به دولت در پخش و توزيع بنزين
٣- صرفه جويي در وقت مردم
٤- جلو گيرى از تصادفات
٥- سرعت و تسهيل در كارهايي كه از اين مسير انجام مى شود
٦- جلوگىرى از اذيت شدن مردم در پشت ترافيك خصوصا در تابستان
وغيره