شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۴۱۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۱
اگر صادرات فقط از مجاری گمرک خوزستان انجام شده باشد و مربوط به استان‌های دیگر باشد (که ظاهرا چنین است)، چه افتخاری برای خوزستان و صنایع دستی آن دارد؟
محمد عسکری: مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خوزستان اخیرا اعلام کرده است، شاهد رشد صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور تا یازده برابر بوده‌ایم. در این خبر آمده است که بنا به اعلام گمرک خوزستان، در نه ماه گذشته سال جاری، صادراتی به ارزش سه میلیون و صد و پنجاه و هشت هزار دلار داشته‌ایم که این به معنای رشد یازده برابری در ارزش صادرات صنایع دستی استان خوزستان می‌باشد.

بی شک چنین خبری هر ایرانی و خوزستانی را خوشحال می‌کند؛ اما به عنوان یک فعال فرهنگی خوزستانی در این باره با چند پرسش روبرو شده‌ام که انتظار دارم مدیریت محترم استان، بنده را روشن بفرمایند.

1- استناد مدیر کل محترم میراث فرهنگی خوزستان به گزارش گمرک خوزستان می‌باشد؛ اما در این جا پرسش این است که این صادرات مربوط به تولیدات استان خوزستان است یا دیگر استان‌ها؟ چگونه می‌توانیم همه صادرات انجام شده از گمرک خوزستان را مربوط به استان و صنایع دستی خوزستان بدانیم و با افتخار آن را در مطبوعات اعلام کنیم؟ اگر صادرات فقط از مجاری گمرک خوزستان انجام شده باشد و مربوط به استان‌های دیگر باشد (که ظاهرا چنین است)، چه افتخاری برای خوزستان و صنایع دستی آن دارد؟

2- نکته دیگر این که در سال 92 به جز تغییر مدیرکل میراث فرهنگی انهم در اواخر دولت قبل چه اتفاق مهمی در عرصه صنایع دستی خوزستان افتاده است که باعث رشدی یازده برابری در صادرات صنایع دستی استان انجام شده است؟ آیا شاهد تغییرات نرم افزاری و راهبردی در بخش‌های تحت مدیریت این سازمان بوده‌ایم؟ آیا توجه ویژه ای به تولیدگران صنایع دستی خوزستان صورت گرفته است؟

3- سوم آن که من به عنوان یک علاقمند به این حوزه، از مدیریت محترم استان، خواهش می‌کنم که مستندات خود را اعم از نوع کالا و بازار مقصد و تاریخ انجام کار و هنرمندان مرتبط را به افکار عمومی، ارایه کنند. تا اگر چنین چیزی رشدی واقعا رخ داده است، سازمان میراث فرهنگی استان به عنوان سازمان برتر در سطح کشور معرفی و الگوی کاری آن به عنوان یک تجربه بی مانند به دیگران منتقل شود.

در پایان با توجه به این که دولت تدبیر امید بنای کار خود را بر راست گویی و شفافیت گذاشته است از معاون عمرانی استانداری خوزستان انتظار می رود این گزارش اعلام شده از سوی مدیر کل میراث فرهنگی را مورد بررسی و مداقه قرار دهد و افکار عمومی را هم از نتیجه آن مطلع کند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۱۴
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
comment
3
0
comment تشکر از نویسنده تیز بین نکته عجیب اینه که این مدیر محترم در چندماه از حضورش مدام در حال دادن آمار و اخبار شگفت آور است. و در هرزمینه ای آمادگی دارد آن را به میراث فرهنگی متصل کند.
comment
بابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
2
0
comment دیگران کاشتند ما خوردم مانمی کاریم تا دیگران بخوردن
ایشان عنوان کنند کدام برنامه ریزی در زمینه صنایع دستی وگردشگری استان انجام داده است که به این هدف رسیده کدام انگیزه را در هنرمندان استان ایجاد کرده است باکدام معلومات تخصصی و مدیریتی این مهم را به سرانجام رسانده
با چند جعبه [...] برای افرا [...]تا می دیدیم انها چند درصد رشد داشته اشت
comment
نويد قائدي
|
United States
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
2
0
comment گفتاري كاملا منطقي و شفاف است.
متاسفانه بدليل ضعف ارباب جرايد در حوز ها ي تخصصي بر گفتار ها و اراقام و ارقام نقدي صورت نمي گيرد در صورتي اكثر آمار ارائه شده ايراد دارند و بازگوي كننده واقعيت ها نيستند و مديران بدليل نبود جرايد و سماي تخصصي جولان مي دهند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment سلام . لطفاً از پایگاه خبری NewsOfAhwaz.blogfa دیدن فرمایید . باتشکر .
comment
تنوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
2
0
comment واقعا که...من هم چندی پیش که شنیدم مدیر روابط عمومی این سازمان مدیر کل شد شکه شدم ولی بعد شنیم تخصص ایشان صادرات و رسیدگی به امور صادرات صنایع دستی استان خوزستان و آمار عجیب و غریب است است ولی الان که این را شنیدم واقعا متاسفم.
comment
میراث فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
1
comment جوابیه بر مطلب «تاملی بر ادعای اخیر مدیریت میراث فرهنگی خوزستان»

پیرو خبر درج شده در پایگاه خبری تحلیلی شوشان با عنوان "تاملی بر ادعای اخیر مدیریت میراث فرهنگی خوزستان" که به صادرات صنایع دستی از طریق گمرکات می پردازد ترتیبی اتخاذ فرمایید تا بر اساس قانون مطبوعات کشوری پاسخ این اداره کل جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل منتشر گردد:
نویسنده آن خبر با استفاده از خبر رشد صادرات صنایع دستی خوزستان از طریق گمرکات استان به ارزش سه میلیون و صد وپنجاه و هشت هزار دلار که در حاشیه افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی کشور در خوزستان از سوی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مطرح شد، سئوالاتی مطرح کرده است.
توضیح اینکه آمار منتشر شده ای که در خبر نگارنده در خصوص رشد یازده درصدی درج شده مربوط به ماههای اخیر نمی باشد بلکه آماری است که مدیر کل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان بر اساس برنامه ریزی 3 تا 4 ساله در حوزه صنایع دستی اعلام کرده اند.
در خصوص صادرات باید به استحضار نویسنده آن متن و افکار عمومی برسانیم که در 9 ماهه سال جاری در حوزه صنایع دستی شاهد رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم. که این رقم توسط ناظر گمرکات استان خوزستان ارئه شده و در جلسه اخیر کارگروه صادرات غیر نفتی مطرح گردیده است. همچنین از کل مجموعه صادرات صنایع دستی به خارج از کشور که از طریق خوزستان صورت گرفته است حداقل 80 درصد شامل تولیدات استانی بوده که شامل انواع تولیدات از جمله حصیر و بوریا، مصنوعات فلزی و چوبی، زیورآلات، کپو، گلیم، مینای صبی و... 20 درصد مابقی از صنایع دستی سایر استانها بوده که از طریق گمرکات آبادان، خرمشهر و شلمچه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، ترکیه و... صادر شده است.
اما در خصوص دیگر پرسش نگارنده مطلب "تاملی بر ادعای اخیر مدیریت میراث فرهنگی خوزستان" که درخواست کرده بودند اقدامات صورت گرفته شده در حوزه صنایع دستی از ابتدای سال تاکنون که منجر به رشد تولید و صادرات شده است ارائه گردد باید گفت: برگزاری دو نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خوزستان در عرض سه ماه برای نخستین بار در تاریخ صنایع دستی کشور با استفاده از اعتبارات ملی و استانی و همکاری استانداری خوزستان، اعزام هنرمندان و صنعتگران شاخص به نمایشگاههای استانی، سراسری و خارج از کشور، مناسبتی و هفته های فرهنگی از جمله اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.
دریافت 19 نشان ملی برای هنرمندان و صنعتگران استان خوزستان در رشته های خراطی چوب، کپوبافی، بافته های حصیری، سفال های منقوش و... که نشان مرغوبیت کالا را برای نخستین بار در تاریخ صنایع دستی به خوزستان آوردند که تا پیش از آن فقط یک مورد دریافت نشان اصالت توسط یکی از هنرمندان مطرح خوزستانی دریافت شده بود افتخاری است که در سال جاری نصیب استان خوزستان شد.
در خصوص دیگر اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی باید به عرض رسانه ها و افکار عمومی رساند که تجهیز ساختمان برای راه اندازی خانه صنایع دستی در محل سابق معاونت صنایع دستی خوزستان که شامل مرکز آموزش، نمایشگاه دائمی، دفاتر انجمن های مردم نهاد، برگزاری دو نشست تبادل نظر با صنعتگران، انجمن های غیر دولتی و صنفی حوزه صنایع دستی، تشکیل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی برای نخستین بار، راه انداری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دو شهرستان اندیکا و کارون که منجر به فعال شدن مرکز آموزش صنایع دستی می باشد و همچنین نشست های تخصصی با مسئولین گمرکات استان و معرفی صادر کنندگان به بانک توسعه صادرات جهت دریافت تسهیلات از دیگر تلاش های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی است که با همراهی پرسنل خدوم این سازمان و همچنین دوستداران و فعالان حوزه صنایع دستی محقق شده است.
لازم به ذکر است استاندارد سازی سه رشته بومی استان با عنوان کپوبافی، احرام بافی و مینای صبی اهواز با پیشرفت 70 درصدی، اجرای پروژه اطلس صنایع دستی که همچنان ادامه دارد و مستند نگاری 2 رشته فراموش شده لنگ بافی و موج بافی با هدف حفظ، احیا و زنده سازی این سه رشته، کلنگ زنی مکان احداث بازارچه صنایع دستی اهواز با حضور معاونت صنایه دستی سازمان مرکزی در آبان ماه سال جاری از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع دستی خوزستان است که در 10 ماهه اخیر تحقق پیدا کرده است.
اما در حوزه آموزش صنایع دستی تکمیل ساختمان جدید مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان بهبهان، برگزاری کلاس های آموزشی کوتاه مدت در 18 شهرستان و روستاهای تابعه در دو دوره تابستان و پاییز به تعدا 2198 نفر در 22 رشته از فعالیت های سال جاری بوده که با برنامه ریزی های صورت گرفته روند آموزش با قوت و همت تمام انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است که اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان با استفاده از همه طرفیت ها اصل و اساس کار خود را به انجام رسالت تخصصی سازمانی گذاشته و اعتقادی به عوام فریبی رسانه ها و افکار عمومی ندارد چرا که به خوبی اذهان دارد در زمانه کنونی دسترسی به اطلاعات از طریق سایت های اداری و خبری آزادانه صورت می گیرد.

naranjpour@gmail.com
comment
صنعتگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment نویسنده محترم تومیدانی صنایع دستی چیست ،ماصنعتگران ازآقای حیدری سپاس فراوان داریم لطفا دنبال کارهای سیاسی خودتون باشیدبگذارید میراث کارش بکندشماچپیها یکی رابه میراث انداختید باثروت افسانه ای از خوزستان رفت اصولگراها یکی راانداختند که بیست سال میراث عقب انداخت بگذارید یکی ازبچه های میراث فرهنگی کارش انجام بده
comment
ina
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment متاسفانه ايشان و اطرافيانش خصوصا [...] با ما ما كردن و اينكه هيچكي در حوزه ميراث فرهنگي در حد ما نيست خوزستان و صنايع دستيش رو به صخره گرفته اند
comment
هنرمندان صنایع دستی خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
1
comment نظر ما هنرمندان صنایع دستی برای چنین موضوعاتی ملاک است نه یک نظر رسانه که احتمالا دنبال تامین منافع خود است
تحولات شگرف در صنایع دستی موجب پویایی و رونق این صنعت شده است اگر عمل افراد ملاک است همین بس که برگزاری دونمایشگاه ملی در یک سال ،که در هیچ جای کشور سابقه نداشته است
ماکه دستی بر آتش داریم بزرگی این کار فرهنگی را میبینیم
بیایید کمی واقع نگر باشیم و عینک بدبینی و منفعت طلبی را از چشمانتان بردارید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
1
0
comment کلأ بعضی ها آمارسازی را دوست دارند
comment
علرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
comment
0
1
comment سلام
توی چندروزگذشته ازنمایشگاه صنایع دستی بازدیدکردم خیلی ازصنعتگران ازحیدری صحبت میکردندمیگفتندتاقبل ازحیدری نمایشگاهی درکارنبودکارگاهی نبود
ویکی ازصنعتگران گفت خداوندکسانی که سرراهش توطئه میکنند[...] کنه
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
comment
1
0
comment با سلام
مبل 3158000 دلار ضرب بر هر دلار
3000
می شود 9450000000
تقسیم بر 150 صنعتگر که در استان نیست
این تعداد
می شود از هر صنعنگر 63 میلیون خرید شده
حالا شما پیدا کنید صنعتگری که این مقدار صادرات داشته است
comment
صنعتگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
comment
0
1
comment شماره اطلاع نداریدنظرندیداولاتوی صنایع دستی خوزستان بیش ازدوهزارنفرکارمیکنند دوم اینکه من صنعتگران قیمت تولیدات ام برای صادرات متفاوت بافروش داخل است
پاسخ ها
comment
جواد
| Netherlands |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
comment
comment پس به نظر حضرتعالی با توچه به نوع نگارش سود صنعنگر را واسطه و دلال میبرد نه صنعنگر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار