یک بخش از مسلمانان با تمسک از تاریخ گروی یا به عبارت دیگر قدمت ستایی خود را نسبت به سایر جمعیت های دیگرمسلمان درجهان اسلام ممتاز نموده و عجیب این که متاسفانه به نفی اعتقادی دیگران مبادرت می ورزند. درحالی که در رابطه با همین ادعا خود از دیگران به مراتب از حیث سلسله مراتب تاریخی و قدمتی عقب ترند.البته این مساله اصل نگرش ما را شامل نمی شود.
عبدالرحمن نیک سرشت
مقدمه : یک بخش از مسلمانان با تمسک از تاریخ گروی یا به عبارت دیگر قدمت ستایی خود را نسبت به سایر جمعیت های دیگر مسلمان در جهان اسلام ممتاز نموده و عجیب این که متاسفانه به نفی اعتقادی دیگران مبادرت می ورزند. در حالی که در رابطه با همین ادعا خود از دیگران به مراتب از حیث سلسله مراتب تاریخی و قدمتی عقب ترند.البته این مساله اصل نگرش ما را شامل نمی شود.
رفرنس اول
خزرج یکی از دو قبیلهٔ عرب اصلی مدینه بود. قبیلهٔ دیگر اوس بود. انصار از این قبایل بودند. خزرجیان از نوادگان اوسیان بودند.
اوس و خزرج پس از خروج از یمن در یثرب ساکن شدند و تا زمانی مطیع یهودیان مدینه بودند.
انصار، بیشتر از خزرج بودند و کمتر از اوس.{از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد}
خَزْرَج ، خَزْرَج، يكى از دو قبيله اصلى عرب در مدينه كه در تاريخ اسلام به همراه قبيله اَوس*، انصار* ناميده شدند. بنابر نوشته نسبشناسان، خزرج نام جد اين قبيله، برادر اوس و فرزند حارثةبن ثَعْلَبَةبن عمروبن عامربن حارثه، بود. در نهايت، نسب خزرج به اَزْد بن غَوْث، نياى يكى از قبايل جنوبى (يمنى)، مىرسد (رجوع کنید به ابنكلبى، 1407، ج 1، ص 621؛ همو، 1408، ج 1، ص 364؛ ابنقتيبه، ص 109؛ ابنحزيم، ص330ـ331). مادر خزرج قَيْلَه بنت اَرْقم يا كاهل بود (رجوع کنید به ابنكلبى، همانجاها). به همين سبب، خزرج و اوس را اِبنا/ اَبناء قيله (پسران قيله) نيز گفتهاند (رجوع کنید به ابنقتيبه، همانجا؛ ابناثير، ج 1، ص 655).
خزرج پنج پسر به نام هاى جُشَم، عَوف، حارث، عمرو و كعب داشت كه بطون قبيله خزرج به شمار مىرفتند (ابنقتيبه، همانجا؛ ابندريد، ج 2، ص 448ـ467؛ ابنحزم، ص 346ـ366، 471ـ472، كه بهتفصيل فرزندان و تيرههاى خزرج را ذكر كردهاند). بنونجَار، از مشهورترين تيرههاى خزرج، به تَيْماللّه بن ثَعْلَبةبن عَمروبن خزرج منتسباند (رجوع کنید به ابنحزم، ص346ـ353).
واژه خزرج را نسيم جنوب يا باد سرد يا تند معنى كردهاند (رجوع کنید به ابندريد، ج 2، ص 437؛ ابنمنظور، ذيل مادّه). در دوره جاهليت، بهطور كلى دو قبيله اوس و خزرج را خزرج مىگفتند (ابنكلبى، 1332، ص 14؛ ياقوت حموى، ذيل «مناة»).
رفرنس دوم :
این را هم بگویم که درجهی داغی شنزارهای اطراف منطقه چنان بود که احساس میکردم کف کفشهایم در حال ذوب شدن است، اتفاقی که عملاً رخ داد! و پاشنههای کفشم در اثر شدت حرارت زمین کاملاً از هم وارفت و جدا شد.
بیاییم همه برای این آیههای مقاومت کلاه از سربرداریم و بار دیگر به آن فرزانهی هنرمندی (بتهون) که بیش از یکصد سال پیش گفته بود: «برای من جان یک درخت به اندازه جان یک انسان ارزش دارد.» ادای احترام کنیم. درختانی چون کُنار منطقهی خسرج حمیدیه که با حضورش در آن شرایط طاقتفرسا و پایداریاش نهتنها زیستمندان فراوانی را آشیان و پناه داده است (شاید بیش از ۲۵ پرنده در لابلای شاخههای این درخت لانه داشتند)، بلکه درسی بزرگ و فراموش نشدنی به رهگذران کویری و مسافران گذریای و مردمان روستاهای عبدالخان، بیت موزان، کاظم حمد، فای، صندیحه و … داده و میدهد که از کنارش عبور کرده یا خواهند
دل نوشته های محمد درویش
کردhttp://mohammaddarvish.com/i/archives/category/safarnameh/page/2
رفرنس سوم :
دوشنبه 21 بهمن ماه 1392 به همت معاونت برنامه ریزی پژوهشی آموزشی شهرداری کلانشهر اهواز در سالن کنفرانس این سازمان نشست تخصصی پژوهشی در مورد سرمایه گزاری و توسعه راس ساعت 9 صبح الی به وقت نماز ظهر برگزار گردید.که بزرگانی چون دکتر افقه ، دکتر نداف، از دانشگاه و جنابان دکتر صفری ، و مهندس نوشادی از شهرداری ، و جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج کاظم سواری از اساتید حوزه و عضو شورای اسلامی شهر اهواز هر کدام به فراخور حوزه ی تخصصی خود بیانات گرانسنگی را ایراد نمودن که از میان آن همه مباحث، صحبت های آقای دکتر افقه در مورد صنعت توریسم در ارتباط با گرایشات زادبوم گرایانه مورد پسند واقع گردیده که بنده همین پیشنهاد را در همان نشست مطرح کردم.
رفرنس چهارم :
پیشنهاد برگزاری "جشنواره ی انصار" را جناب آقای امید حلالی در دو سال پیش در شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان مطرح نمود که مورد دقت واقع نشد اما طرح بنده با سویه های فرهنگی اقتصادی اجتماعی فضای حیاتی صنعت گردشگری به شکل ترکیبی در قاموس ماتریس مدیریت توریسم مطرح می سازد که برای دست اندرکاران این فرصت را مهیا می سازد که از طریق معرفی قدیمی ترین قوم مسلمان و برجسته کردن جغرافیای زیست محیطی فرهنگی آن به سایر مسلمانان این پیام را انتقال دهد که کشور بزرگ ایران ماوی چنین قوم برازنده در طول تاریخ بوده وادعای باطل دیگران و سایر تبلیغات منفی پیرامون ایران ستیزی در جهان اسلام زدوده شود.
منطقه خسرج درزمستان وبهارازکیش وقشم خوش آب وهواتروسرسبزتراست.بسیارپیشنهادخوبی است.یک منطقه آزادگردشگری اسلامی .