شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
در گفتگوی اختصاصی با رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مطرح شد؛
ایدنی با تاکید بر این که این طرح تحول نظام سلامت بر اساس یکپارچه سازی و تقویت بیمه ها طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این طرح بر گرفته از اسناد بالا دستی و بر اساس برنامه پنجم توسعه تهیه شده است و امیدواریم اثربخش باشد.
گزارشگر: حسین عبدالعزیزی
مسوولان وزارت بهداشت کشورمان بر این عقیده اند که نقشه جامع علمی سلامت در پی پاسخ به دو نیاز تدوین شده است یکی پاسخ به نیاز سلامت جامعه و دیگری حرکت علمی که هر دو به عنوان سنگ بناي توسعه کشور در بخش سلامت اند که از ویژگی های مهمی برخوردارند؛ ابتدا باعث رفع نیازها، رعایت حقوق اساسی مردم و دیگر آن که عرصه تغییر و تحولات سریع اتفاق خواهد افتاد.
همچنین تغییر سیماي بیماري ها، تحول در مفاهیم سلامت، پیشرفت فناوري در شیوه هاي تشخیص، درمان و ارایه خدمات، همگی حاکی از سرعت تغییرات در سلامت می باشند و از سویی دیگر در سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوري اسلامی ویژگی هاي جامعه اي مطلوب تدوین شده است که بخش مهمی ازآن برخورداري از سلامت با کیفیت زندگی مطلوب و بهره مند از محیط زیست سالم بوده و کشورمان در جایگاه نخست اقتصادي، علمی و فناوري در سطح منطقه است.

البته ناگفته نماند که رشد روز افزون و سیر تحولات در نظام سلامت به عنوان چالشی جهان شمول و تعهد نظام سلامت درپاسخگویی مناسب و حرکت در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور، برخوردي هوشمندانه را الزامی می سازد و باید تاکید کرد که این برخورد بایستی با تحلیل صحیح از ارزش هاي اسلامی و آن هم باید با استفاده درست از روش هاي نوین علمی باشد.که یکی از اهداف بلند و آرمانی سند چشم انداز 1404 (ه. ش) جمهوري اسلامی ایران، احراز جایگاه نخست در بین 25 کشور منطقه آسیاي جنوب غربی در افق 20 ساله است که مقام معظم رهبري نیز بر این امرتاکید داشته اند و با صراحت باید گفت که نقشه جامع علمی می بایست مبناي حرکت تمدن ساز جمهوري اسلامی ایران شود و از این رو ضمن جدیت در اجراي آن به نحو مناسب به پویایی آن متناسب با سیر پیشرفت ها و تحولات اقدام کرد.
در این زمینه با دکتر اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفتگو کردم وی با بیان اینکه تحول در نظام سلامت کشور و به ویژه خوزستان باعث کاهش هزینه های تحمیل شده به بیماران می شود، اظهار امیدواری کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز با جمعيتي وسيعي که زیر پوشش دارد بتواند به نحو احسن در اجراي اين طرح مشارکت کرده و رضايت مندي مردم را کسب کند و به عنوان دانشگاهي پيشرو و پيشگام ايفاي نقش کند.

وي سلامت را حق مردم و تامين آن را بر عهده دولت دانست و تصريح كرد: اگر توسعه پايدار، اقتصاد شكوفا، رفاه و آسايش مي خواهيم بايد تلاش كنيم تا سلامت مردم از هر نظر تامين و تضمين شود. دولت ها براساس قوانين حاكم و سند بالادستي، سيستمي براي سلامت جامعه طراحي مي كنند و وظيفه اين سيستم است كه با برنامه ريزي به اين هدف بزرگ دست يابد.

ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی اهواز، تصریح کرد: مشکلات حوزه سلامت همه کشورهای جهان متعدد است و از وظایف و رسالت‌های بنیادی و اساسی همه دولت‌ها، توجه به سلامت است و در کشور ما نیز وظایف و رسالت حاکمیتی دولت ارتقا، حفظ و تامین سلامت است و این وظیفه ذاتی باعث می‌شود بخش زیادی از منابع مالی که در دولت‌ها وجود دارد به سمت هزینه‌های حوزه سلامت اختصاص داده شود.
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور افزود: حوزه سلامت در کنار آموزش و پرورش و حوزه امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مشکلات عدیده‌ انباشته شده‌ای در حوزه سلامت در کشور ما وجود دارد که یکی از مهم‌ترین مشکلات آن، تامین منابع مالی است که تامین منابع مالی حوزه سلامت چالشی است که امروزه دولت ما با آن مواجه است. خوشبختانه با نگاهی که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلان حوزه سلامت داشتند، سلامت اکنون در سه اولویت اصلی کشور قرار گرفته و این همان جایگاهی است که باید باشد.
ایدنی با بیان اینکه 75 درصد مقوله سلامت مسائل فرابخشی است، تاکید کرد: این امر مستلزم افزایش همکاری ها در این زمینه است که تنها 25 درصد آن مربوط به خود نظام بهداشت و درمان است.
وی با تاکید بر این که این طرح تحول نظام سلامت بر اساس یکپارچه سازی و تقویت بیمه ها طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این طرح بر گرفته از اسناد بالا دستی و بر اساس برنامه پنجم توسعه تهیه شده است و امیدواریم اثربخش باشد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور افزود: امیدواریم در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بخش مناسبی به سلامت اختصاص داده شود و این سهم بتواند بخشی از مشکلات مالی این حوزه را برطرف کند.
ایدنی در ادامه گفت: نوبت مسوولان است که با اصلاح سهم بودجه سلامت از درآمد کشور و تامین بودجه از منابع مطمئن، رضایتمندی مردم و کارکنان سلامت را جلب کنند و باری را از دوش بیماران و خانواده آنان بردارند.
وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون بهداشت و درمان اولویت اول دولت است و با توجه به اهمیت این مقوله برای دولت بیش از ششصد و چهل میلیارد تومان بودجه برای اتمام طرح های نیمه تمام از قبیل بیمارستان های شهرستان های خوزستان همچون سوانح سوختگی جدید اهواز، رامهرمز، باغملک، دشت آزادگان، سوم خرداد خرمشهر، اروند، الوار گرمسیری و غیره در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به حساب دانشگاه واریز شده است.
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی اهواز، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با خود مراقبتی می توان از هشتاد درصد از علت های مرگ و میر در کشور پیشگیری کرد، افزود: با توجه به سن امید به زندگی در کشور که برای مردان 71 سال و برای زنان 73 سال است هنگامی که در سنین 20 تا 59 سال که قشر مولد و فعال جامعه هستند مرگ رخ دهد عمر از دست رفته میزان قابل توجهی خواهد بود که از مهمترین علت آن می توان به سوانح و حوادث اشاره کرد.
ایدنی همچنین در پایان سومین دستاورد بزرگ جامعه پزشکی را نتیجه موفقیت های شگرف در حوزه آموزش و تربیت نیروهای انسانی دانست و تصریح کرد: در این زمینه به خودکفایی و خوداتکایی رسیده ایم و نه تنها کمبودی وجود ندارد بلکه بسیاری از پزشکان حاذق در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ایرانی بوده و تربیت شده سیستم آموزشی کشورمان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار