اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۴۵
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
دکتر کیانوش راد:
انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نشان داد مردم در انتخاب راه اصلاحی در کشور اشتباه نکردند.
اشاره : دکتر محمد کیانوش راد( کربلایی)  صرفنظر از اینکه مخالف یا موافق او باشیم سخنانش در استان خوزستان توسط مخالفان و موافقانش  شنیده می شود . او مخالفانی جدی دارد تا جائیکه چندین بار مورد حمله و ضرب و شتم نیز قرار گرفته است . از سویی دیگر دوستداران او نیز در خوزستان کم نیستند . بسیاری او را به خاطر صداقت ، صراحت و شجاعت در طرح دیدگاه هایش، می ستایند . حتا هستند کسانی که علیرغم مخالفت با دیدگاه های سیاسی او ، برایش احترام  ویژه ای قائلند .سخنرانی اخیر ایشان در مجمع فعالان فرهنگی استان خوزستان و در سالروز دوم خرداد بهانه ای برای این گفتگو شد . او مثل همیشه سرحال و پرکار است و مهم تر از همه بیشترین ارتباط را با جوانان دارد . اقوام مختلف خوزستان نیز به انصاف و نکته سنجی های او در مورد فعالیت اقوام خوزستان اذعان دارند . متن ذیل حاصل گفتگویی با اوست که از نظر خوانندگان می گذرد . 

به عنوان اولین سوال خواستم ببینم تعریف شما از حماسه ی دوم خرداد چیست ؟
حماسه ی دوم خرداد را مردم آفریند . مردم در این روز به روند اصلاح امور – آنهم توسط شخصی به نامخاتمی – رای دادند . مردم هم خواستار آزادی بیشتر و بهبود وضعیت زندگی بودند و هم خاتمی را فردی صادق و دلسوز یافتند پس برخلاف تصور جناح راست یا محافظه کار و یا به اصطلاح اصول گرا ، به صورت شگفت آوری به پای صندوق ها رفتند و رای به خاتمی دادند . در ادامه علیرغم بحران آفرینی های مکرر جناح راست ، انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نشان داد مردم در انتخاب راه اصلاحی در کشور اشتباه نکرده اند . مردم خواستار اصلاحات هستند و اصول گرایان و اقتدار گرایان باید این پیام راگرفته باشند . بخشی از آنان فهمیده اند و بخشی هنوز یا متوجه نشده اند یا خود را به خواب زده اند . 

در خوزستان به عنوان بخشی از یادآوری خاطرات ، وضع چگونه بود ؟

در خوزستان جناح راست با هدایت برخی از روحانیون سرشناس بیشترین هجمه ها و مخالفت ها و دشمنی ها را با خاتمی انجام داد . اما پس از اعلام نتایج در بهت فرو رفتند ، برخی بر عنادشان ادامه دادند و برخی دیگر واقع بینانه و برخی فرصت طلبانه ، به تعریف و تمجید از خاتمی پرداختند . بهر حال همه ما در مواضع مان احتمال  اشتباه هست اما مهم صداقت و واقع بینی و مردم داری و مردم خواهی ماست که شاخصی برای تعیین مسیر درست است . این بحث ها را در جای دیگری باید به تفصیل بیان کرد . 

آیا دولت فعلی را ادامه دوره ی اصلاحات می دانید ؟ 

بله ، اما با تجربه ی بیشتر ،هم در نیروهای سیاسی و هم در مسئولین اجرایی. بله این دولت  هم در ادامه ی دوره سازندگی و اصلاحات است . اما با تعاریف و استانداردهای خاص دولت اعتدال . البته نمی توان گفت دولت ، دولت اصلاح طلبان است اما مخالف اصلاح طلبی هم نیست .

چه آفت هایی دولت اعتدال را تهدید می کند ؟

آفت تند روی های جناح افراطی اصول گراها و آفت دخالت های فراقانونی و غیر قانونی از بیرون دولت ، که بیشتر به عنوان مانع می بایستی مورد توجه قرار گیرد . اما از درون به نظر من دولت حداقل با دو چالش مواجه است . چالش نخبه گرایی و چالش پوپولیسم . توضیح این دو کمی وقت می گیرد . اگر دولت بسوی نخبه گرایی پیش برود و از پلورالیسم دور شود در آن صورت نخبه ها ، حال از هر دو دسته - چه اصول گرا و چه اصلاح طلب - اولا راه را برای ورود نیروهای اجرایی، جوانان و نیروهای جدید خواهند بست و در ثانی و مهمتر از آن ، منافع و امتیازات به دست یک عده افراد خاص که همیشه در دولت ها بوده اند، خواهد افتاد و گروه های اجتماعی و مدنی و اقتصادی و قوی امکان بهره گیری از منافع و پاداش ها را نخواهند یافت . به همین دلیل پلورالیسم ، تامین کننده حقوق اقلیت ها و اقوام است  ، اما نخبه گرایی ، با انحصار طلبی ، راه را برای حضور گروه های مختلف اجتماعی و اقلیت ها و گروه های قوی خواهد بست . از سوی دیگر رفتار اعتدالی مبتنی بر عقل گرایی است و رفتار پوپولیستی مبتنی بر احساس گرایی  و گاهی عوام فریبی و عوام گرایی احساساتی ، برخلاف عقل گرایی و اعتدال گرایی است . خب اینها را در حد چند جمله گفتم اما ،توضیح آن مفصل است .  

چرا نخبه گرایی به ضرر گروه های اجتماعی و قومی است ؟

به دلیل خیلی روشن .پلورالیسم یا تکثر گرایی به وجود تفاوت های واقعی و به وجود  منافع بعضا متضاد و مخالف واقعی اذعان دارد . در پلورالیسم فرض بر آن است که اولا تفاوت و اختلاف به رسمیت شناخته می شود . ثانیا علیرغم این اختلافات ، همه در مزایای حکومت باید سهم داشته باشند . چه در تقسیم پست ها ، چه در تقسیم کارهای اقتصادی و چه در سایر امور . نکته ی مهمی که می توان اضافه کرد اینکه دولت با قبول پلورالیسم ،هم  از همه  ی ظرفیت ها و توانمندی ها استفاده می کند ، و هم انجام اقداماتش سهل تر و کارشناسانه تر خواهد شد و هم چون همه نظرات  گروه های اجتماعی و گروه های قومی و گروه های منفعتی  را می شنود و دست همه را در کاسه دولت می کند ، نظرات هم پخته تر ، کارشناسی تر و همگراتر می شود و این به نفع دولت و ملت است . اقوام و اقلیت ها هم احساس حضور واقعی می کنند . نخبه گراها ،هر کس که باشند چه اصلاح طلب ، چه اصول گرا و چه فعالان قوی فرقی نمی کند همه خود را اصل می دانند و مردم و جریانات سیاسی و اجتماعی را دنباله روی خودشان می خواهد و مشکل و چالش از اینجا شروع می شود . 

حضور تکثر گرایی در بافت دولت ، فکر نمی کنید کار دولت را کند می کند و یا مثلا در استان هایی مثل خوزستان باعث اختلاف بیشتر می شود ؟

اصلا قبول تکثر گرایی و رسمیت دادن به آن ،اولین قدم  برای رفع اختلافات است . وقتی ما می گوییم ایران برای همه ی ایرانیان،یعنی  ایران را برای یک قوم نه . برای یک گروه و جناح سیاسی نه ، برای یک قشر خاص حالا به هر عنوانی نه . ایران ملک مشاع هر کس است که ایرانی است . عرب ، ترک ، لر ، کرد ، ترکمن و حتی فراتر مسلمان و یا غیر مسلمان . یعنی هر ایرانی یک هفتاد میلیون ام در این کشور ، سهم دارد . همه ی مردم سهامدار این شرکت بزرگ به نام ایران هستند و هیچ طبقه یا قشری حاکم مطلق نیست و با رای گیری مردم ،مسئولان این شرکت را تعیین و اداره می کنند . 

یعنی شما اداره ی امور کشور را مثل یک شرکت می دانید ؟ 

دقیقا . دقیقا همین است . یک شرکت با سرمایه مشخص و محدوده مشخص و با سهامداران مشخص نه بیشتر و نه کمتر. هیچکس نمی تواند  و نباید بیش از سهم خود دخالت کند ، مگر آنکه سهامداران به او حق دخالت و مدیریت و حکومت را داده باشند . درست مثل یک شرکت . تنها در این صورت است که اختلاف قومی نیز برداشته می شود و همه براساس منافعشان ، به این شرکت بزرگ خدمت می کنند . 

در چند روز گذشته شما در جمع فعالان فرهنگی خوزستان از توسعه ی انسانی در خوزستان سخن گفتید ، توسعه انسانی را به چه معنایی به کار بردید ؟

ببینید در آنجا گفتم توسعه مفهومی چند وجهی است .مفهومی است که خودش دچار توسعه یافتگی شده است و در آینده حتما وجوه جدیدی برای آن احتمالا افزوده می شود . توسعه زمانی مساوی رشد اقتصادی دیده می شد.اما امروزه توسعه فقط رشد اقتصادی نیست بلکه رشد اقتصادی ، استقلال ، آزادی و دموکراسی ، ثبات و عدالت نیز هست . 
پس وقتی دنبال توسعه هستیم اولا باید بدانیم چه می گوییم و به دنبال چه چیزی هستیم . همچنین باید توجه داشت برای رسیدن به اهداف خوب ، باید مشخص کنیم کدامیک برای ما در اولویت است و با دستیابی به کدام وجه ، سایر وجوه به دنبالش خواهد آمد و این تعیین الویت هم از کشوری تا کشوری می تواند متفاوت باشد . 
مثلا برخی می گویند تا استقلال نداشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد . برخی می گویند تا آزادی در کشور نباشد هیچ چیز درست نمیشود . برخی می گویند اینها را ول کنید تا رشد اقتصادی و درآمد ناخالص مالی افزایش نیابد ، کاری از پیش نمی رود . برخی می گویند اینها مهم نیست مساله اصلی کم کردن فاصله ی طبقاتی و توزیع عادلانه سرانه در آمد ملی است . پس همه ی اینها خوب اند اما نکته ی مهم این است که از کدامیک باید آغاز کنیم . مضافا بر اینکه دو نگرش کلی وجود دارد که در یک تقسیم بندی ساده که ماکس وبر و کارل ماکس نمایندگان آن هستند یکی به اصالت و تقدم فکر و اندیشه و نگرش و باور می اندیشد و یکی به زیر ساخت ها و عوامل مادی و اقتصادی . البته باید گفت هر دو مهم اند اما کدامیک را باید اول ایجاد کنیم . به نظر من فرهنگ ، باور ، ایستارها وانگاره ها تقدم دارند تا فکر ما عوض نشود ، وضع همین است که هست . در خوزستان نیز ابتدا باید باورهای ما به توسعه تغییر کند البته پس از تعیین تقدم و تاخر ، آنوقت باید بحث اهداف ، خط مشی و برنامه ها را هم دید. 


خب در این زمینه مگر تفاوت دیدگاه وجود دارد ؟ 
بله مساله همین جاست. در میان فعالان سیاسی و اجرایی نگاه ها ی متفاوتی وجود دارد .مثلا برخی فکر می کنند همه چیز با تغییر مدیران حل می شود در نتیجه همیشه و تنها کارشان تغییر مدیران است . برخی فکر می کنند مشکل استان کمبود بودجه است . برخی فکر می کنند اصلا مرکز نشینان و حکومت مرکزی با خوزستان خوب نیست و توجهی به توسعه خوزستان ندارند و برخی مشکل را در نبود قوانین مناسب مثلا در منطقه ی آزاد اروند یا مناطق مرزی می دانند . برخی مشکل را در سیاسی بودن نیروهای خوزستانی می دانند . و مرتب می گویند اگر می خواهید خوزستان رشد کند از فعالیت سیاسی و جناحی و حزبی دوری کنند . برخی مشکلات را مسائل قومی و قومیت ها می دانند . به نظر من هر کدام از اینها البته سهمی دارد اما مساله اصلی ما ، مساله فرهنگی – سیاسی است . 

ما باید بتوانیم در مسائل توسعه ای ، ابتدا خودمان توسعه یافته بشویم . توسعه در ما ، یعنی افزایش سازگاری ،افزایش تحمل ، افزایش میزان هم گرایی ، افزایش اعتماد سازی و افزایش میل به پیشرفت . اینها عوامل فرهنگی توسعه یافتگی است . تا این خصوصیات نباشد هیچ جامعه ای توسعه یافته نخواهد شد در کنار آن خصلت های عمومی ، ویژگی هایی چون علم گرایی و تخصص محوری ، نهاد سازی و تشکیل نهادهای مدنی ، وجود احزاب سیاسی در رقابت های گروهی به جای رقابت های شخصی . اینها همه کمک می کند تا افراد شایسته در راس امور قرار گیرند و از بودجه استان و قابلیت ها بهره گیرند وگرنه کار به جایی نخواهد رسید . 

آقای دکتر ! شما در بخشی از سخنان خود در جلسه فعالان فرهنگی به نوعی نگاه که استان را غیر سیاسی می خواهد اشاره کردید ، این را بیشتر توضیح دهید . 

ببینید نگاهی هست که در این سی سال همیشه سعی در غیر سیاسی کردن نیروهای فعال خوزستان کرده است . از نظر این افراد اولا :  به دلیل وجود مسائل قومی ، سیاسی شدن استان خطرناک است .و ثانیا:  اصولا سیاسی شدن و جناحی شدن بچه های استان  به ضرر توسعه ی استان تمام شده است .  پس به نظر اینان بهتر است همه بدون گرایشات سیاسی و حزبی برای توسعه ی استان کار کنند 


به طور مشخص چه کسانی این دیدگاه را دارند ؟ 
با احترام باید بگوییم این دیدگاه را آقایان محسن رضایی ، شمخانی و فروزنده داشته اند و هنوز هم با کمی – شاید تغییر- همین نظر را دارند . سخنان اخیر آقای رضایی را ببینید . ایشان جوری سخن گفته اند که اولا خود را انقلابی و دیگران را سیاسی و جناحی خوانده اند و سپس در مذمت سیاسی و جناحی بودن سخن گفته اند و در پایان فکر می کنند این انقلابی بودن است که کشور را نجات خواهد داد نه جناحی و سیاسی و حزبی بودن . خب این یک برداشت اشتباه و ساده انگارانه است . اتفاقا به نظر من در استان های قومی باید فعالیت حزبی و جناحی تشدید  شود حتا با اندکی هزینه ی بیشتر . راه ، کم رنگ شدن گرایشات قومی  غیر اصیل و پر رنگ کردن فعالیتهای سیاسی حزبی است . در کار جناحی و سیاسی افراد همفکر کنار هم می نشینند و با هم کار می کنند . عرب و عجم و ترک و کرد و بلوچ و ترکمن ندارد . حتا شیعه و سنی هم کم رنگ می شود . علاوه بر آن این جناح های سیاسی ، همگی وصل به مرکز هستند و گرایشات ملی افزایش و گرایشات واگرایی کمتر می شود . علاوه بر آن به افراد فرصت طلب و ابن الوقت نیز امکان مانور نمی دهد و افرد شفاف می شوند . 

اضافه بر همه ی این موارد ، وقتی کار حزبی انجام شود ، افراد مسئولیت پذیر می شوند و برنامه محوری و گروه محوری جای بی برنامه گی و شخص محوری را می گیرد . من بارها گفته ام اگر در استان دو جناح قوی سیاسی باشند توسعه ی استان سرعت  می گیرد . این دوستان می گویند جناح بندی در استان به ضرر توسعه ی ماست . من به اینان عرض میکنم آیا  استان ما سیاسی تر است یا اصفهان ، کرمان ، مشهد و شیراز و .... و آیا استان ما عقب مانده تر شده است یا آنها .برخی از جریانات سیاسی در کشور ، افراد و اصالتش در این استانهاست اما آنها چرا پیشرفت بهتری از نظرما  خوزستانی ها دارند . دلیل آن این است که وجود جریانات قومی سیاسی در استان ها و حضور آنها در مرکز ، باعث بالارفتن قدرت چانه زنی و رایزنی آنها خواهد شد . متاسفانه لابی سیاسی خوزستانی ها در تهران ضعیف است و این هم فقط  به خودمان برمیگردد و لاغیر .
جناح های سیاسی در استان باید فعال شوند . این به نفع استان و به نفع کشور است . گسترش فعالیت های سیاسی و حزبی ، به کاهش فعالیت ها ی قومی و نامتعادل و تند منجر خواهد شد و این مساله ، مساله ای قابل تامل است . متاسفانه نهادهای امنیتی نیز در این موضوع کارشناسی شده و عالمانه برخورد نمی کنند . 

آیا این دغدغه که سیاسی شدن به تند شدن فضا کمک می کند را درست نمیدانید ؟
سیاسی و جناحی شدن باعث دسته بندی هویتی است . معلوم می شود هر کسی چه می گوید و چه می خواهد و با چه کسانی می خواهد به اهدافش برسد . این بسیار خوب است . اصلا جامعه ی توسعه یافته مگر می شود دسته بندی نداشته باشد . مساله مهم ادراک فرهنگی درست است . بارها گفته ام افزایش یک درجه سازگاری میان فعالان سیاسی خوزستان مساوی صد درجه توسعه است . ما می توانیم جناح بندی های خودمان را داشته باشیم ، اما برای مسائل عمومی خوزستان در کنار هم و کمک کار هم باشیم . مساله آب کارون ، گردو غبار ، مسائل تالاب ها ، اشتغال و .... اینها چپ و راست نمی شناسد . همه باید بتوانیم در کنار هم در جهت حل این مسائل گام برداریم . 

شکل گیری احزاب سیاسی در استان به نفع هم گرایی ملی و توسعه استان است و غیر سیاسی کردن نیروها به بهانه های مختلف به ضرر استان .

آقای دکتر ! اخیرا آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان از خوزستان در دیدار با جمعی از حقوق دانان بسیجی گفته اند که : " رئیس جمهور حقوق دان بداند که گفتمان سازی در برابر گفتمان رهبری جرم حقوقی است " نظر شما چیست ؟

باید گفت از آقای کعبی که حقوق خوانده اند جای تعجب است که چرا چنین غیر حقوقی سخن می گویند . آنوقت به رئیس جمهور هم طعنه و کنایه و تهدید روا می دارند !اگر حقوق دانان جناح محافظه کار همه مثل آقای کعبی باشند باید فاتحه ی علم حقوق در کشور را خواند . هر کلاس اولی در دانشکده ی حقوق می داند که سخنان آقای کعبی چقدر غیر حقوقی است و لذا نیازی هم به پاسخ نمی بینیم . البته این نگاه ناشی از نوعی نگاه قیم مابانه و متاثر از اندیشه های خاص آقای مصباح یزدی است . خب  آقای کعبی می تواند  سیاسی سخن بگوید اما سخن سیاسی غیر حقوقی از یک حقوق دان قابل پذیرش نیست و نباید کاسه ی  داغ تر از آش بشوند .

گفتگو از : سارا ممبینی 


مطالب مرتبط :
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۵۸
comment
comment
مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
comment
5
13
comment با سلام و تشکر از خواهر سارا ممبینی که با درایت و تیز هوشی خاص همیشگی خود چنین مصاحبه های جامع و کاملی را ترتیب میدهد برای ایشان در تمامی عرصه های زندگی آرزوی موفقیت داریم
comment
عماد جعفری پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
comment
2
10
comment فعالیت سیاسی که ناشی از تفکر و اندیشه باشد قطعا بهتر و موثر تر از تعصبات کور و قومیتی است
comment
حمید صدر رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
comment
0
5
comment در کل مصاحبه خوبی است امانقد آن بماند برای یک فرصت مناسب ضمنأ به آقای کعبی باید گفت شما به عنوان نماینده مجلس خبرگان بهتر است باید و شفاف مواضع سیاسی خود را اعلام دارند و بگویند دنباله رو آقای مصباح یزدی هستند و در لفافه مواضع خود را بیان ننمایند تا مردم بدانند که ایشان جزو جبهه پایداری است [...] همه می دانند که جبهه پایداری و جریان [...] دوروی یک سکه اند وامروز مردم وفعالان سیاسی و فرهنگی شکاف در جناح راست را به خوبی رصد می کنند
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
6
0
comment آقای شهروند و حقوقدان . تشویش اذهان و توهین به اشخاص و... از نظر حقوقی چه جایگاهی دارد .این را نفرمودید ؟
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
7
1
comment 1- وقتی دکتر رضایی و شمخانی و فروزنده آن خدمات را داشتند بفرمایید شما کجا بودید ؟ 2- شما می دانید که مطالب شما حداقل یک روز بعد چاپ و ... میشود امروز سوم خرداد روز پیروزی خرمشهر است چرا اظهار نظری در مورد رشادتهای قومیتها نکرده اید . 3- نقد سیاسی با تخریب دیگران صورت نمی گیرد آقای شهروند .
متاسفانه نهادهای امنیتی نیز در این موضوع کارشناسی شده و عالمانه برخورد نمی کنند .
با احترام باید بگوییم این دیدگاه را آقایان محسن رضایی ، شمخانی و فروزنده داشته اند و هنوز هم با کمی – شاید تغییر- همین نظر را دارند . سخنان اخیر آقای رضایی را ببینید . ایشان جوری سخن گفته اند که اولا خود را انقلابی و دیگران را سیاسی و جناحی خوانده اند
اخیرا آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان از خوزستان در دیدار با جمعی از حقوق دانان بسیجی گفته اند که : " رئیس جمهور حقوق دان بداند که گفتمان سازی در برابر گفتمان رهبری جرم حقوقی است " نظر شما چیست ؟
چرا چنین غیر حقوقی سخن می گویند .
رئیس جمهور هم طعنه و کنایه و تهدید روا می دارند !
باید فاتحه ی علم حقوق در کشور را خواند .
هر کلاس اولی در دانشکده ی حقوق می داند که سخنان آقای کعبی چقدر غیر حقوقی است
این نگاه ناشی از نوعی نگاه قیم مابانه و متاثر از اندیشه های خاص آقای مصباح یزدی است .
خب آقای کعبی می تواند سیاسی سخن بگوید اما سخن سیاسی غیر حقوقی از یک حقوق دان قابل پذیرش نیست و نباید کاسه ی داغ تر از آش بشوند
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
15
2
comment ایشان میراث دار فتنه هستند ما اهوازی ها خاطرات خوبی از مسئولیتهای بی برکت و ناخوشایند از ایشان به یاد داریم
خدا را شکر که همه تحرکاتشان در خوزستان به ثبت رسیده است .
comment
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
1
11
comment دکتر کیانوش راد نماینده تفکری است که برخی در طی هشت سال گذشته خیلی تلاش کردند حذف شود ولی مردم در خرداد پارسال نشان دادند تفکر اصلاح طلبی حذف شدنی نیست.
comment
باورصاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
1
13
comment درود بر کیانوش راد قهرمان
comment
کعبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
1
13
comment کیانوش راد همیشه با صداقت و صراحت نظراتشون رو بیان می کنند و چه خوب است که دیگران هم الگو برداری کنند.
comment
عالیپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
1
11
comment فتنه گر کسانی هستند که مملکت رو در هشت سال گذشته به لبه پرتگاه رساندند نه استاد فرهیخته ما جناب دکتر کیانوش راد که مایه مباهات ما خوزستانی ها هستند.
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
8
0
comment دوران قدرت آقای کربلایی دوران قدرت برادرن [...]بود چرا بعد از او دیگه سمتهای مدیران [...]پررنگ نیست،آقای کربلایی خودت بیشتر از هرکسی قوم گرا هستی
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
0
1
comment آقای شهروند دوره شما تمام شده دیگه حرفهای زشم خریداری ندارد صحبتهای شما مربوط به دهه پنجاهی ها می باشد .
comment
سیدسبحان موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
0
3
comment افکار [...] و طرف [...] بعضی از حقوقدانانی که از حقوق، فقط [...] را میبینند وموفقیت دولت تدبیروامید وانشا..با پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دلواپسی آنها دوچندان خواهدشد
comment
از اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
4
2
comment آقای کیانوش راد نتیجه این تفکر را با انفجارات سال 84 و 85 چشیدیم.چرا در آن سالها که این شرکت سهامی دست شما بود جلوی انتقال آب کارون و دز را نگرفتید؟چرا جلوی رفتن کارخانه فولاد به آذربایجان نگرفتید؟چرا جلوی انتقال بودجه های کلان استان را به تهران و اصفهان نگرفتید؟چرا به توسعه استان و بنادر آبادان و خرومشهر و دیگر شهرها نپرداختید؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
4
1
comment منظور ایشان از شرکت سهامی گذاشتن استاندار اصفهانی برای خوزستان است؟
comment
دلواپس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
comment
3
2
comment هر ایرانی یک سهم دارد.خب آنهایی که نه نظام را قبول دارند و حتی جز ادیان و مذاهب رسمی نیستند چی؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
0
7
comment آقای کیانوش راد جز نخبگان این استان است و واقعا صحبتهایی که بیان میکنند نشان از تفکر و شناخت درست مشکلات استان است و راجع بحث قومیتها شناختش عالی است افرادی مانند [...] و دیگران دکانی به اسم اتحاد اقوام مطرح میکنند آخه اقوام در استان جه مشکلی دارند مگه ما تا الان نسل کشی قومی داشتیم بابا جمع کن [...]
comment
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
0
2
comment با تشکراز خانم ممبینی به خاطر این مصاحبه ی شجاعانه .درود بر اصلاحات . درود بر استاد همیشگی دانشگاه شهید چمران اهواز دکتر کربلایی
comment
نازنین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
comment
0
2
comment آقای دلواپس!هر کسی که در ایران زندگی می کند یک ایرانی است و یک سهم دارد !!!این را به دوستان دلواپستان هم بفهمانید
comment
حسین زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment [...]سال 84 و 85 نتیجه عملکرد مدیران ناکارامد کاندیدای مورد حمایت اصولگرایانی بوده که قطعا باید پاسخگوی حمایتشان ار احمدی نژاد باشند
comment
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment آقایون محترم به جای تهمت زدن به دکتر کیانوش راد اگه توان فکری لازم رو دارید دیدگاههای ایشون رو نقد کنید چون ملت نشون دادند دیگه برای فحش دادن های شما تره هم خرد نمی کنند.
comment
حیاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
1
comment دوران حرف بی منطق به سر آمده.آقای کربلایی عزیز یه دیدگاه کاملا شفاف رو مطرح کردند لطفا جواب منطقی به ایشون بدید.
comment
زنگنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment دکتر متشکریم.
comment
کاظم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment من از شاگردان دکتر کیانوش راد هستم و ایشون رو از سرمایه های نه تنها استان بلکه کشور می دونم.آقایان مخالف بهتر آب در هاون نکوبند زیرا عزت دکتر نزد مردم روز بروز بیشتر می شود و حضور ایشان رو هم در شورای عالی بنیاد باران تبریک میگم.
comment
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment دکتر کیانوش راد به عنوان عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد.قابل توجه دلواپسان عزیز.
comment
آسمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
2
comment دکتر کیانوش راد از اساتید حوزه ی سیاست است و نظریه اش در مورد افزایش فعالیتهای سیاسی در استانهای قومی باید توسط صاحبنظران بررسی شود
comment
ماهشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
1
comment باتشکر از بیانات کاملا کارشناسی حقوقی و مدرن جناب دکتر کیانوش راد که جان مطلب را به خوبی ادا نمودند یک نکته مهم توجه مرا به خود جلب نموده و آن بستر فرهنگی مورد نیاز توسعه همه جانبه است که بمثابه ی کلیدی است که قفل اندیشه ها را می گشاید و و زمینه های بعد ی مورد نیاز توسعه را می افریند جامعه با فرهنگ بسته همانند انسان باچشمان بسته توانایی مقابله با چالشهای پیشرو را ندارد اما هزینه های توسعه فرهنگی برای برخی جریانات سیاسی و اقتصادی باعث کند بودن خود خواسته حرکت جامعه به آنسوی می باشد.اما سرنوشت محتوم جوامع بشری توسعه با اولویت فرهنگی است صاحبان قدرت چه بخواهند و چه نخواهند رطوبت چشمه های فرهنگی اجتماع روز به روز نفوذ کرده و ساقه های اندیشه های خشک اطرافشان را با طراوت میکند کافی است به نهج البلاغه مراجعه فرمایید و ببینید که مولا امیر مومنین (ع) چقدر بر توسعه فرهنگی جامعه زمان خودش اهمیت داده است آنجا که مولا می فرمایتد ای مردم حق من بعنوان حاکم برشما اینست که عیب های مرا بگویید یا آنجایی که مردم را از تملق حاکمان منع می فرمایند و هزاران نکته اجتماعی و حقوقی و فرهنگی دیگر این جز تشویق مردم زمانه به گفتمان سازی در جامعه اسلامی چه میتواند باشد .
comment
طرفدار اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
comment
0
1
comment دکتر کیانوش راد آنقدر اعتبار سیاسی و شخصیتی اش بالاست که انجام یک مصاحبه آغاز ایجاد یک گفتمان عمیق بین موافقان و مخالفانش را می کند . دکتر تاثیر گذاری ات بی نظیر است !!کاش در خوزستان مثل شما بیشتر داشتم
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
comment
0
1
comment درود بر دکتر کیانوش راد و ایستادگی بر دیدگاه هایش .مرد سیاست باید شجاع باشد مثل شما
comment
یک دوست اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment آقای کیانوش راد پس از چند سال غیبت در فضای سیاسی علنی بالاخره دیدگاه هایش را عنوان کرد. به نظرم چیزی به لحاظ علمی به ایشان اضافه نشده است. مباحث سیاسی وی همان گفتمان قدیمی دوم خردادی ها و اصلاح طلبان و چکیده کمیسیون امنیتی ملی دوره ششم مجلس است که در آن عضویت داشته و نگاه خوزستان شناسانه که در بنیاد توسعه خوزستان ادامه کار می دهد و بسیاری جاها به جاده خاکی می زند هم به شدت تحت تاثیر گفتمان آقای امید حلالی نویسنده و روشنفکر خوزستانی است و به عاریت گرفته از ایشان که سرمنشاش به بنیاد خوزستان شناسی - در دوره نمایندگی ایشان - می رسد و البته آقای کربلایی در تک روی معروف شان دیگر همراهان را جا گذاشته و شانی دائم العمر برای خود در این بنیاد دست و پا کرده اند در صورتی که یک تشکیلات غیر دولتی تابع ضوابطی است و باید افراد هیات مدیره بر اساس انتخابات دوره ای تعیین شوند. اقای کربلایی همیشه دنبال حواری و مرید می گشته است و طبیعی است که از مشرب فکری امثال آقای حلالی بهره برداری کرده و آن تفکر پوینده را که مقوم همگرایی است تبدیل به مشربی سیاسی نماید که در بحبوحه انتخابات ها یا انتصابات مهم نمود می یابد
اگر آقای کربلایی اعتقادی به کار غیر دولتی دارد بسم الله بیان بفرمایند از همین تریبون که چرا انتخابات برای تشکیلات بنیاد توسعه نمی گذارند؟
در مجموع دیدگاه های سیاسی حزبی ایشان فاقد حرف نو و نوع نگره شان به مسائل استان تحت تاثیر و عاریتی از نظرات آقای امید حلالی است که البته به کج راه سیاست رفته است و در دوره نمایندگی مجلس شان نیز به لحاظ سیاسی به شدت تحت تاثیر نظرات تئوریک اقای عبدالله سلامی بودند.
ایشان یک عنصر سیاسی است و نه یک متفکر سیاسی و به همین دلیل نمی تواند ایدئولوگ باشد
comment
یک دوست اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
1
comment آقای کیانوش راد پس از چند سال غیبت در فضای سیاسی علنی بالاخره دیدگاه هایش را عنوان کرد. به نظرم چیزی به لحاظ علمی به ایشان اضافه نشده است. مباحث سیاسی وی همان گفتمان قدیمی دوم خردادی ها و اصلاح طلبان و چکیده کمیسیون امنیتی ملی دوره ششم مجلس است که در آن عضویت داشته و نگاه خوزستان شناسانه که در بنیاد توسعه خوزستان ادامه کار می دهد و بسیاری جاها به جاده خاکی می زند هم به شدت تحت تاثیر گفتمان آقای امید حلالی نویسنده و روشنفکر خوزستانی است و به عاریت گرفته از ایشان که سرمنشاش به بنیاد خوزستان شناسی می رسد و البته آقای کربلایی در تک روی معروف شان دیگر همراهان را جا گذاشته و شانی دائم العمر برای خود در این بنیاد دست و پا کرده اند در صورتی که یک تشکیلات غیر دولتی تابع ضوابطی است و باید افراد هیات مدیره بر اساس انتخابات دوره ای تعیین شوند. اقای کربلایی همیشه دنبال حواری و مرید می گشته است و طبیعی است که از مشرب فکری امثال آقای حلالی بهره برداری کرده و آن تفکر پوینده را که مقوم همگرایی است تبدیل به مشربی سیاسی نماید که در بحبوحه انتخابات ها یا انتصابات مهم نمود می یابد
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
1
comment آقای به ظاهر دوست ! دکتر هیچگاه غیبت نداشت و همیشه در طرح شجاعانه ی دیدگاه هایش حاظر بود . در ضمن دکتر کیانوش راد هر گز دنباله رو دیگران نبوده شما اشتباهی گرفته اید !!!دیگران دنباله رو ایشان هستند !!!
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment ممکن است ایشان خوی مرید پروری و تک روی داشته باشد که ظاهرا در اصلاحات دیکتاتورسی راه انداخته بودند و پدر خواندگی اما ایشان فاقد اثر نظری هستند و بیشتر مباحثش را در قالب مصاحبه های ژورنالیستی بیان کرده که اهمیت چندانی ندارند
comment
طرفدار اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
1
0
comment اولا بنیاد خصوصی هست و هر کسی هم بخواد می تونه بره راه بندازه . دوما کیانوش همیشه در فضای استان و کشور بوده . این آقای دوست ظاهرا تازه از خواب بیدار شده و گرنه کیانوش همیشه در صحنه بوده است . سوما اصلا امید حلالی کی هست ؟!ایشون توی هیچ رده ای از اصلاح طلبان هیچ وقت نبوده . چهارما اگر این آقای تازه اصلاح طلب تو این مدت خوابش برده باید بدونه کیانوش حداقل از سال شصت همیشه در مرکز تصمیم سازی و تصمیم گیری جریان چپ و اصلاح طلب در استان بودند .
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment خیلی جالب است که آقای کربلایی را که بعد از دوره نمایندگی مجلس در خوزستان نمود نداشته اند می شناسید اما امید حلالی را با همه فعالیت های رسانه ای نمی شناسید. امید حلالی نیروی مستقل فکری است که همیشه و در همه مقاطع حرف هایش را بصورت مکتوب بیان کرده نه مثل آقای کربلایی که یا موقع نمایندگی با مصونینتی که دارند حرف می زنند یا در بحبوحه انتخابات و وقتی که هوا دارد باز می شود!
آقای کربلایی در مباحث خوزستان شناسی نه دارای فکر است و نه تحلیل و نه اثر. این نحله صد در صد پرداخته آقای حلالی است و البته تاثیر پذیری اشکالی ندارد اما بد فهمیدن بله! به بد فهمیدن موضوعات اشکال اساسی وارد است خاصه درباره قرائت جنای کیانوش از این بحث نظری
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment همین که ایشان از دهه 60 در مرکز تصمیم گیری جناح چپ خوزستان بوده یعنی میل به پدرخواندگی عزیز. خودتان جواب خودتان را داده اید. اتفاقن چپ ها هیچ گاه نتوانسته اند خود را همانند اصول گرایان بازسازی کنند و سمت های انان دائم العمری است!
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment آقای طرفدار اصلاحات لطفا پاسخ بدهید که بنیاد خصوصی اساسا داری اساس نامه هست یا نه؟ بعد هم اینکه بنیاد خوزستان شناسی چه ارتباطی به انتخاب استاندار داشت که حضرت رییس با واخوزستان گفتن فعالان و مسئولان را جمع کرد که دوباره فتح الله معین نجف آبادی استاندار صد در صد هماهنگ و کارپرداز مشارکت را به خوزستان بیاورد که مقتدایی هم در پاسخ به این تهران نشینان جلسه در ستاد روحانی گذاشت و ...الخ
چرا آقایان فقط دم دمه های انتصابات و انتخابات پیدایشان می شود و یادشان می آید که خوزستانی هم هست؟
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment ظاهرا شما بنیاد خصوصی را با بنیاد انحصاری اشتباه گرفته اید جانم!
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment دیدگاه های سیاسی آقای کیانوش راد خصوصا در حوزه اقوام تحت تاثیر آقایان سلامی و عامری و دیدگاه های فرهنگی ایشان درباره خوزستان شناسی که بعد از 17 سال هنوز دارند با این کارت بازی می کنند به شدت تحت تاثیر امید حلالی بوده است
comment
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
2
comment آقای دوست اصلاح طلب !
دیدگاه های سیاسی دکتر کیانوش رادو مصاحبه های ایشان چه ربطی به بنیاد خوزستان شناسی دارد ! بنیاد خوزستان شناسی دارای اساسنامه ی مشخص و فعالیتهای غیر سیاسی است .
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment بنیاد خوزستان شناسی یا توسعه خوزستان صرفا برای مواقعی است که هوای اصلاح طلبی پس است و جناب کربلایی این دو کانون را ملجایی موقتی قرار می دهند برای فعالیت دوباره. مشکل اینجاست که ایشان مرید پرور است و خیلی تمایل دارد که خوشه چینی اندیشه های سیاسی فرهنگی را بنماید که با ایشان مطرح می شود و سند به نام انها را بزند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
2
0
comment راستی کاندیدای دیگر مشارکت در مجلس ششم اهواز آقای کهرام که یدک آقای کربلایی در مجلس بودند کجا هستند؟ چرا با همه فضای سیاسی خوزستان قطع ارتباطند؟ مگر ایشان خوزستانی بود که در لیست پیروز مجلس ششم امد؟
پاسخ ها
comment
فرهادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
comment آقای حلالی سلام
من می خواستم از شما تشکر کنم به خاطر اینکه به خوبی رسالت رسانه ای خود را انجا م می دهید . من از طرفداران دیدگاه های دکتر کیانوش هستم ولی به شما هم احسنت می گویم که با تدبیر امکان این را فراهم کردید که صداهای موافق و مخالف در فضای رسانه ای شما با هم گفتگو کنند و در سایت شما آثار توسعه یافتگی و شکوفایی فرهنگ رسانه ای دیده می شود . احسنت بر تفکر روشنفکرانه ای که دارید و امیدوارم فضایی که شما در شوشان ایجاد کرده اید در دیگر رسانه ها هم دیده شود . . همین که اجازه می دهید همه حرف بزنند و بی کم و کاست نظرات را انعکاس می دهید کار بزرگی است . البته از دلایل دیگر این موفقیت هم داشتن سردبیری حرفه ای و زبر دست و مسلط به مسائل استان است که باید به ایشان آفرین گفت !
امیدوارم از این فضا بتوانیم برای اعتلای استان استفاده کنیم .
حق یارتان ، راهتان پر رهرو
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
2
0
comment آقای کربلایی خواسته در این مصاحبه دیرمجال به همه خوزستانی ها از جمله اقایان رضایی و کعبی و روحانیون استان تنه بزند که جایی برای خود و طیف خود باز کند. مشکل جریان اصلاحات این است که در میانه اصلاحات و نرسیده به پیچ تند دگراندیشی و رفورم متوقف شده اند. نه از پیچ توان رد شدن شان هست و نه زمینه برگشتن دارند. بخاطر همین هم ادبیات شان سوخته و نخ نما است
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment ادبیات اصلاح طلبی ، دموکراسی و حقوق بشر هرگز سوخته و نخ نما نمی شود ! شما که ادعای تفکر دارید چرا این حرف را عنوان می کنید . در ضمن آقای کیانوش نیازی به تنه زدن به دیگران ندارد چرا که دیدگاهش و سعه ی صدر و احترام به حرف مخالفش زبانزد خاص و عام است و در بین تمام طیف های فکری دارای طرفدارانی جدی است . کاش مثل ایشان بیشتر بود در استان
comment
20
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment در پاسخ به عزیزی که نوشته : ادبیات اصلاح طلبی ، دموکراسی و حقوق بشر ...
با اینکه به آقای کیانوش راد یا همان کربلایی خودمان انتقاد جدی دارم اما حرف شما را تایید می کنم. بالاخره ایشان یک اظهارنظری دارند و بخاطر همین مواضع انتقادی مورد احترامند اما بسیاری دوم خردادی های خوزستان و کشور دقیقا در انتظار مغلوبه شدن جنگ جناح ها و سپس حمله برای ربودن غنیمت ها تبحر دارند - مثل همان اقای دوست جناب کربلایی که فعلا 3 تا 3 تا دارد پست فرهنگی برای خود و فرزندش و اعوان و انصارش می گیرد تا راه ورود به ثروت اندوزی و مجلس شان هموارتر شود و این انحصار طلبی ها البته به پای جناب کربلایی هم تمام می شود -
در دوره ای هم که آقای کربلایی موفق شدند یک معاون سیاسی هماهنگ با خود و مشارکت به آقای معین نجف آبادی تحمیل کنند هم دیدیم که تمام فرمانداران از یک طیف بخصوص انتخاب شدند که بعد از چند سال کمتر اثری از آنها هم مشاهده می شود.

و همین طور در جناح راست و اصول گرا کمتر کسانی هستند که موضع شفاف قلمی یا حتا مصاحبه و سخنرانی در قبال وقایع داشته باشند و بیشتر دوست دارند به سکوت بگذرانند و به میزها بچسبند یا در باب فتنه پس از گذشت 6 سال داد سخن دهند. بخش زیادی از این جریان هم به دنبال باز کردن دکان دو نبش در باب منحرف شدن جوانان و خدای ناکرده تبدیل خوزستان - مرکز شیعیان راسخ و ترویج شیعه گری و به قول آقای نیک سرشت مقر سادات موسوی و حسینی و طباطبایی- به مرکز وهابیون دارند که باعث شده ما بعضا به دیده شک به اطرافیان مان بنگریم و حاصل آن شک و شبهه به خوزستانی ها شود که آن سابقه درخشان را در انقلاب و دفاع از میهن داشته و دارند.

بالاخره بی خود نیست که حال و روز خوزستان این طور است دیگر و بیش از همه دولتمردانت و مسئولان خوزستانی پایتخت نشین به نظر من مقصر بوجود آمدن این وضعیت و عدم دفاع از خوزستان و خوزستانی هستند.
یا علی
comment
طرفدار اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment دوستان بنیاد خوزستان شناسی با بنیاد توسعه ی خوزستان یکی نیست !!به هر حال مساله اشخاص نیست و بحث شخصی درست نیست . کیانوش راد خوب یا بد حرفی زده که یا درست است و یا نادرست . بهتر است مخالفین یا موافقین مثل ظریفی و نیک سرشت به اصل مطلب بپردازند .
comment
طرفدار اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment دوستان بنیاد خوزستان شناسی با بنیاد توسعه ی خوزستان یکی نیست !!به هر حال مساله اشخاص نیست و بحث شخصی درست نیست . کیانوش راد خوب یا بد حرفی زده که یا درست است و یا نادرست . بهتر است مخالفین یا موافقین مثل ظریفی و نیک سرشت به اصل مطلب بپردازند .
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
comment ظاهرا شما خیلی علاقمندید که درباره مواضع آقای کربلایی صحبت شود. صحبت های ایشان خیلی معمولی است و در همین ستون یادداشت های شوشان بسیاری نویسندگان و نخبگان جوان حرف های به روز تر و بدرد بخور تری از ایشان زده اند جناب طرفداراصلاحات
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment آقای 20 عزیز . برادر خب مگر نمی گویید """بالاخره بی خود نیست که حال و روز خوزستان این طور است دیگر و بیش از همه دولتمردانت و مسئولان خوزستانی پایتخت نشین به نظر من مقصر بوجود آمدن این وضعیت و عدم دفاع از خوزستان و خوزستانی هستند.
یا علی"""
پس یا علی !!! یا علی برای تغییر به مطلوب در استان خوزستان . این گفتمان را از نظر علمی باز بگذارید و بحث های شخصی را مطرح نکنید . با هم یاعلی بگوییم
comment
طرفدار اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
comment
0
2
comment بحث شخصی نباید بشه . تحلیل رفتار و عملکردها جای دیگری است . نیت خوانی هم نباید کرد . اصلا تا به حال کسی این فرضیه را داده است که در استانهای قومی باید فعالیت احزاب سیاسی تشدید شود؟خب این درست است یا نادرست ؟همه ی افرادی که از آنها اسم برده شده افراد محترمی هستند . نقد گفتار با نقد افراد فرق دارد دوستان نقدر گفتار کنند و نه نقد افراد !!!
comment
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment ارادتمند کیانوش راد عزیز هم هستیم
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
comment
1
0
comment سلام بهتر اول قومیت خود را تعریف بعد تحریک و تحریف و تمجید کنید و بگویید هدفتان چیست ؟ انتخابات یا مطرح کردن خود است ؟
comment
دلواپس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
comment
1
0
comment نازنین جان با این اوصاف [...] و همدستان [...] و[...] هم سهم دارند.درباره حقوق اقلیت ها به قانون اساسی مراجعه کنید.
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
comment
2
0
comment مباحث ایشان صد در صد انتخاباتی است اما باور کنید دیگر دست تان رو شده برای خوزستانی ها و کسی به شما رای نمی دهد. تجربه تلخ مجلس ششم دیگر تکرار نمی شود. مطمئن باشید
comment
ودیع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
comment
0
0
comment خواندنِ کامنت هایِ این مصاحبه شاید تجربه یِ آسیب شناختیِ خوبی از فهم ِما خوزستانی ها نسبت ِ به مسائل نظری/سیاسی/فرهنگی باشد. همچنین سنجشی از میزان ِ همراهیمان با اندک نخبگانمان. ما شاید نخبه کُش ترین مردم ایران باشیم. کم حافظه ترین ها هم. افسوس
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment سلام در مورد دکتر رضایی و مهندس فروزنده گفتید و در امورد حاج آقا کعبی هم گفتید اما در مورد شهدا چی ؟ شما با کدامیک از شهدا همرزم بودید ؟ و در کدام جبهه می جنگیدید ؟ و این تذهبون ؟
comment
فدعمی از ماهشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
comment
0
0
comment ونهایتا میزان محبوبیت آیت الله کعبی هم که در انتخابات 7 اسفند 94 علیرغم تخریب وبیانیه های سازمان اصلاحات مشخص شد و ایشان خط بطلانی بر پیکیره آنان در خوزستان قهرمان کشید . موفق باشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار