شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار در ارتقای نرخ باروری، تسهیل ازدواج جوانان از طریق ایجاد سیاست‌های تشویقی است که این امر باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

دکتر سیدسعید سیدیان در نشست منطقه‌ای آشنایی با رویکردهای ارتقای نرخ باروری که امروز، یکشنبه (4 خردادماه) در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که در شهر اهواز صورت گرفت، نرخ باروری در مرفه‌ترین نقطه اهواز 1.6 و در دیگر نقاط شهر حداکثر 2.2 است که این وضع خوبی نیست و می‌توان برآورد کرد که نرخ باروری در اهواز در سطح استان عدد قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: هدف این است که نرخ باروری را افزایش دهیم که این امر مستلزم برنامه است و در این برنامه باید در درجه نخست بحث افزایش سواد و آگاهی مردم است از این که باید در زمینه افزایش جمعیت فعالیت کنند.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: بهترین راهکار در ارتقای نرخ باروری و افزایش جمعیت، ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج جوانان است که در این زمینه پیشنهادی به وزات بهداشت داده شده تا در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

سیدیان اظهار کرد: همچنین باید پدیده طلاق را از بین برد یا کاهش داد، چون طلاق مانع افزایش جمعیت است که این یک مساله فرهنگی است. همچنین باید به زوجین آموزش داده شود که پس از ازدواج باردار شوند و بین ازدواج تا تولد اولین فرزندشان فاصله طولانی را لحاظ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار همه اینها نياز است که از پدیده تک‌فرزندی نیز جلوگیری کنیم که این امر را با ایجاد تسهیلات تشویقی برای بچه‌دار شدن بیشتر انجام داد چرا که پدیده تک‌فرزندی مشکلات روان‌پزشکی در کودک ایجاد می‌کند. بنابراین اساسی‌ترین راهکار سرمایه‌گذاری بر جوانان و تسهیل ازدواج آنها است که اگر این کار انجام شود می‌توانیم از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر بتوان اقدامات موثری در این زمینه انجام داد می‌توانیم شاهد ارتقای نرخ باروری به 2.65 باشیم که رقم قابل قبولی است. اگر سیاست های افزایش جمعیت را جدی نگیریم به مشکلات فراوانی دچار می شویم و پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 1480 جمعیت کشور به 31 میلیون نفر کاهش پیدا می کند، بنابراین موضوع ارتقای نرخ باروری بسیار موضوع مهمی است.

سیدیان افزود: دو مشکل در حوزه سلامت وجود دارد یکی مربوط به تغییر رویکرد مهندسی سلامت است که بیماری‌های غیر واگیر جایگزین بیماری‌های واگیر شده‌اند و همان طور که می‌دانید بیماری‌های قلبی عروقی با 40 درصد عامل اصلی مرگ و میر در کشور محسوب می‌شوند و حوادث و سوانح با 11.5 درصد و سرطان‌ها با 11 درصد در رده‌های بعدی هستند.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مساله دوم جمعیت است. باید از دوران طلایی که در آن قرار داریم نهایت استفاده را کنیم. دوران طلایی یعنی فاصله زمانی از سال 1385 تا 1425 که اکنون همه جوانان ما در این دوران هستند و بیشترین جوانان در سن ازدواج قرار دارند.

وی عنوان کرد: اگر 10 درصد این جوانان ازدواج کنند و 2 بچه بیاورند، نرخ باروری افزایش می‌یابد پس لازم است بر جوانان سرمایه‌گذاری کرد تا ازدواج کنند و فرزندان سالم به دنیا بیاورند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
نسل سوخته دهه 60
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
comment
0
0
comment آنچه مهم است افزایش نرخ باروری است والا همگان می دانند که در این مملکت کسی برای جوانان ارزشی قائل نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار