اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۰۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
هدف اصلی که برای این طرح تعریف شده، توسعه کشاورزی است و با اجرای آن قرار است آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا 20سال آینده تامین شود اما این در حالی است که بسیاری از مناطق خوزستان همین امروز هم دچار کم آبی شدید است.
بحث انتقال آب کارون به استان های مرکزی از جمله اصفهان و احیای زاینده رود، گاه گاهی اوج می گیرد و با روبه رو شدن مخالفت مردم خوزستان وچهارمحال بختیاری و مسوولان استانی فروکش می کند.

انتقال آب کارون به استان اصفهان تبدیل به کابوسی برای مردم خوزستان شده است که افکار مردم و مسوولان را دچار تشویش کرده است.

انتقال آب کارون بزرگ به استان اصفهان در قالب طرحی به نام بهشت آباد است که قرار بود سالانه یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب، آب از سرچشمه رودخانه کارون به فلات مرکزی و استان اصفهان منتقل شود.

این پروژه از همان ابتدا مورد اعتراض بسیار گسترده اهالی استان های خوزستان و چهارمحال وبختیاری و همچنین کارشناسان حوضه منابع آب و دوستداران و صاحبنظران عرصه محیط زیست قرار گرفت.

هدف اصلی که برای این طرح تعریف شده، توسعه کشاورزی است و با اجرای آن قرار است آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا 20سال آینده تامین شود اما این در حالی است که بسیاری از مناطق خوزستان همین امروز هم دچار کم آبی شدید است.

کارشناسان و محققان حوضه آب خوزستان ، تفکر توسعه زاینده رود و جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود با استفاده از کارون را اشتباه می دانند و انتقال آب از حوضه آبی کارون به حوزه زاینده رود را عامل نابودی کارون می دانند. 

هم اینک برخی شهرها و روستاهای خوزستان آب شرب مناسب برای آشامیدن ندارند؛ و رودخانه کارون ، با توجه به وسعت زیاد خوزستان و فعالیت کشاورزی و صنعتی بزرگی که در این استان جریان دارد، جوابگوی نیازهای استان نیست.

در اعتراض به انتقال آب کارون گروه های مختلف مردمی در اهواز زنجیره های مردمی در اطراف رودخانه کارون تشکیل و مخالفت خود را اعلام کردند؛ انجمن ها، نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی ومحققان حوضه آب استان با هر روش و رایزنی به دنبال جلوگیری از انتقال آب کارون هستند چرا که همگی معتقدند با انتقال آب کارون خوزستان دچار مرگ تدریجی شده و فعالیت در این استان رو به خاموشی می رود.



**مشکلات خوزستان و کارون با اجرای طرح بهشت آباد

مشاوراستاندار خوزستان در امورآب در بحث انتقال آب کارون در قالب طرح بهشت آباد به استان های اصفهان، یزد و کرمان اظهارکرد:بحث انتقال آب کارون در قالب طرح بهشت آباد به استان اصفهان را می توان در سه سطح عنوان کرد.

وی گفت:انتقال آب کارون مشکلات زیادی را برای خوزستان به همراه دارد؛ خوزستان با استان اصفهان مشکلی ندارد اما انتقال آب کارون مشکلات زیادی را برای خوزستان به همراه دارد.

'مهدی قمشی' افزود: در سطح دیگر با افزایش جمعیت، مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی افزایش می یابد و انتقال آب کارون مشکلات فراوانی را برای این استان به دنبال دارد و در سطح سوم رفع مشکل آب اصفهان بر اساس میزان آبی است که در آن استان وجود دارد.

وی گفت: تفکر استفاده آب از یک حوضه آب برای حوضه آب دیگر غلط است؛ و هر حوضه آبی باید مشکل خود را بر اساس میزان آبی که در حوضه آب خود دارد حل کند.

قمشی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در مجموع پنج میلیارد مترمکعب آب زیر زمینی و سطحی دارد افزود: اصفهان باید به فکر رفع مشکل آب خود بر اساس میزان آب حوضه خود باشد و با همین مقدار آب، اصفهان را توسعه دهند.

مشاوراستاندار خوزستان در امورآب بیان داشت: متاسفانه توسعه در اصفهان و زاینده رود با نیم نگاهی به رودخانه کارون در حال شکل گیری است این در حالی است که رودخانه کارون خود برنامه ای جداگانه برای استان وسیعی به نام خوزستان دارد، و با وجود صنایع مختلف و کشاورزی وسیع و جمعیت بالای خوزستان آب کارون کفاف این استان را نمی دهد.

وی افزود: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مفید نیست و در بررسی هایی که انجام گرفته این روش همواره شکست خورده است.

قمشی بیان داشت: مسوولان در اصفهان معتقد هستند که کارون آب اضافه و بدون استفاده ای را در پایین دست به دریا می ریزد و معتقدند که باید از بالا دست کارون و از حوضه آب کوهرنگ آب برداشت کنند.

مشاوراستاندار خوزستان در امورآب افزود: انتقادات کارشناسانه ای بر این نظر اعلام کرده که اصفهان نیز با این بررسی های کارشناسانه موافق است؛ از مسوولان اصفهانی خواسته اگر معتقدند که کارون در پایین دست آب اضافه ای دارد از پایین دست برداشت کنند.

وی گفت: در پایین دست کارون هیچ آب اضافه و بدون استفاده ای باقی نمی ماند و مسوولان اصفهانی نیز این را می دانند به همین منظور می خواهند از بالا دست کارون آب برداشت کنند.

قمشی افزود: تحقیقات کارشناسی زیادی در مورد عواقبی که انتقال آب کارون برای خوزستان دارد انجام و به وزارت نیرو ارسال شده است این وزارت با نظر خوزستان موافق است و انتقال آب کارون به اصفهان را رد می کند.

**تامین آب شرب سه استان از کارون

مدیرمطالعات آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بحث انتقال آب کارون گفت: قراربود که در طرح موسوم به بهشت آباد، یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون به استان های اصفهان، یزد و کرمان فرستاده شود که این رقم بعد از رایزنی زیاد که در این بخش انجام شد به 580 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

' هوشنگ حسونی زاده ' بیان داشت: 580 میلیون مترمکعب آب برای مصرف شرب از رودخانه کارون به استان های اصفهان، یزد و کرمان در مسیری با لوله کشی به طول 65 و به عمق 300 تا یک هزار و 200متری زمین اجرا و منتقل می شود.

وی گفت:خوزستان در ارسال آب شرب به استان اصفهان مشکلی ندارد هر چند رودخانه کارون و خوزستان خود با مشکل کم آبی روبه روست اما رودخانه کارون قادر به تامین آب کشاورزی اصفهان نیست و این استان باید مشکل آب کشاورزی خود را از حوضه آبی خود تامین کند.

وی افزود: بحث تامین آب شرب در اقتصاد نمی گنجد و خوزستان در تامین آب شرب بحثی ندارد و آب شرب را فرستاده است.

مدیرمطالعات آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری موسوم به رهبری در خوزستان بیان داشت: با اجرای این طرح و تولید سالانه 20 میلیون تن محصول کشاورزی در خوزستان امکان تامین آب کشاورزی اصفهان از کارون غیر ممکن است.

وی گفت:باید این مهم را در نظر داشت خوزستان شرایط بسیار ویژه و مهمی در کشور در بحث تولید محصولات کشاورزی دارد که این اصل نیاز خوزستان به آب را دو چندان می کند.

وی با ابراز نگرانی از نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی بیان داشت: متاسفانه اکنون 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است؛ کشاورزی سنتی هنور در زمین های کشاورزی حاکم است که مصرف آب را بسیار زیاد کرده و خطر کم آبی را تشدید می کند.

حسونی ازده افزود: برای مبارزه با کم آبی در کل کشور و خوزستان باید کشاورزی سنتی را به کشاورزی پیشرفته تبدیل، و از روش های مدرن و پیشرفته برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده کرد.

گزارش: زینب فرحانی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
comment
0
1
comment آب رودخانه باعث میشود که آب دریا پس زده شود و آب دریا وارد رود خانه و تاسیسات شهری و نخیلات و زمینهای کشاورزی نگردد.کم شدن آب در رودخانه ها باعث کم شدن توان آب رودخانه در پس زدن آب شور دریا شده و آب دریا به خشکی نفوذ میکند و باعث نابودی زمینهای کشاورزی و تاسیسات شهری میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار