اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
از سوی سرپرست دانشگاه شهيدچمران مطرح شد:
رعايايي با بيان اين‌كه دانشگاه نبايد به راحتي توسط افراد معلوم‌الحال مورد تعرض قرار بگيرد، اظهار داشت: حتي با شوراي تأمين استان در اين خصوص صحبت شد. البته از قوه قضاييه نيز خواهشمنديم اين موضوع را مورد توجه و پيگيري جدي قرار دهند زيرا اين قبيل تعرض‌ها به حريم دانشگاه گرفتاري بزرگي ايجاد مي‌كند كه بخش عمده اي از فكر، وقت و انرژي دانشگاه درگير آن مي‌شود.
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز با یادآوری نقش پررنگ اين دانشگاه در دوران دفاع مقدس به‌عنوان يكي از دانشگاه‌هاي خط مقدم جبهه، از برگزاري ”جشنواره فرهنگي و هنري نكوداشت هفته دفاع مقدس” در اين دانشگاه از 31 شهريور تا 12 مهرماه خبر داد.
 
 دكتر محمد رعايايي‌اردكاني در نشست خبري كه امروز 30 شهريورماه در سالن جلسات حوزه رياست این دانشگاه برگزار شد، با اهداي سلام به روح معمار كبير انقلاب و آرزوي سلامتي و طول عمر با بركت براي رهبر معظم انقلاب و همچنين درود بر روان پاک شهداي هشت سال دفاع مقدس به‌ويژه شهداي بزرگ دانشگاهي، اظهارداشت: دانشگاه شهيدچمران كه در گذشته همراه با دانشگاه علوم پزشكي به نام جندي شاپور خوانده مي‌شد با آغاز جنگ تحميلي به پايگاه مهمي براي كمك به رزمندگان در جنگ و مكان و مأمن سردار بزرگ جنگ‌هاي نامنظم يعني شهيدچمران تبديل شد كه به همين مناسبت نيز پس از شهادت این مرد بزرگ و به واسطه حضور وی در این فضا، به دانشگاه شهيدچمران تغيير نام يافت.
 
وي افزود: البته اين دانشگاه پيش از اين با دانشگاه علوم پزشكي تحت عنوان جندي‌شاپور يك دانشگاه مشترك محسوب می‌شد و بنابراين تمام خدماتي كه در دوران جنگ ارايه شد از سوي هر دو دانشگاه و ذیل نام جندي‌شاپور انجام شد‎؛ نقش دانشگاه شهيدچمران در دوران دفاع مقدس بر كسي پوشيده نيست و به عبارتي يكي از دانشگاه‌هاي خط مقدم جبهه بود كه با توجه به خدمات ارزنده آن در دوران دفاع مقدس براي رزمندگان ايجاب مي‌كرد پس از پايان جنگ تحميلي به نحو مناسبي از سوي مسؤولان مورد رسيدگي قرار گيرد و عقب‌ماندگي‌هاي آن به طور مطلوب جبران شود در حالي كه اين اتفاق هیچ‌وقت به آن صورت محقق نشد.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز خاطرنشان کرد: تمام امكانات دانشگاه در دوران دفاع مقدس در خدمت جنگ و در راستاي كمك به رزمندگان استفاده شد؛ بيمارستان‌هاي آْن زمان يعني بيمارستان گلستان و امام خميني (ره) كنوني به‌طور كامل در اختيار رزمندگان و مداواي مجروحان جنگي قرار گرفت؛ همچنين فضاي فعلي دانشگاه به‌عنوان مقر پشتيباني لجستیکي جنگ در اختيار رزمندگان بود. باشگاه دانشگاه نيز به‌عنوان مقر ستاد فرماندهي نيروهاي جنگ در دفاع مقدس استفاده مي‌شد.
 
رعایایی ادامه‌‌داد: همچنين امكانات تجهيزاتي و ماشين‌آلات دانشگاه در اختيار رزمندگان قرار داشت به‌طوري كه هم اكنون تعداد زيادي از ماشين‌هاي سوخته و اوراق‌شده دوران جنگ در ضلع شمالي دانشگاه از آن دوران به یادگار مانده‌است؛ مهم‌تر از همه، اعزام شماري از دانشگاهيان اعم از اساتيد، كاركنان و دانشجویان به صحنه دفاع مقدس بود به طوري‌كه سرداران بزرگ و شهيداني مانند علم‌الهدي، مصدق طاهري و شهيد بقایي و سرداراني همچون دريادار شمخاني از اين دانشگاه بودند كه افتخار همه ملت ايران هستند.
 
وي خاطرنشان كرد: ‌اكنون پس از گذشت 20 سال از دوران دفاع مقدس در آستانه بزرگداشت مقام اين شهدا و ايثارگران و پاسداري از فرهنگ شجاعت، ايثار و پايداري با‌عنوان جشنواره فرهنگی و هنری بزرگداشت هفته دفاع مقدس هستيم و برنامه‌هايي شامل پخش فيلم‌هاي معروف مستند(مانند سرزمين خورشيد)، اكران فيلم‌هاي معروف مستند(آباداني‌ها)، اجراي نمايش‌هاي خياباني(مانند گلادياتور) و برخي مراسم‌هاي ويژه، برپایی نمايشگاه‌ها و غيره در حوزه فرهنگي اجرا مي‌شود.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز با بیان این‌که فكر مي‌كنم واقعا دانشگاه هم در اين عرصه عهده‌دار اين رسالت است و هم جاي كار بسيار دارد كه بزرگداشت دفاع مقدس را به طور كامل و كمال برگزار كند به حضور دانشگاهيان این دانشگاه در جبهه‌های جنگ اشاره و اظهار کرد: در مجموع تعداد رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا از هيأت‌علمي و كاركنان 150 نفر، شهداي دانشجو بيش از 50 نفر و تعدادي كمتر نيز شهيد كارمند تقديم انقلاب شد.
 
رعايايي همچنين با گريزي بر وضعيت فعلي اين دانشگاه خاطرنشان كرد:‌ دانشگاه شهيدچمران اهواز در زميني به مساحت بيش از 200 هكتار در سال 1334 تأسيس شد كه در سال آينده آيين بزرگداشت  شصتمين سال تأسيس آن را برگزار خواهيم كرد. در اين مدت دانشگاه فراز و نشيب‌های بسياري را گذرانده‌است و اكنون يكي از دانشگاه‌هاي مادر از لحاظ وسعت، تعداد دانشجو و هيأت‌علمي با قريب به 17 هزار دانشجو و نزديك به 500 عضو هيأت‌علمي است.
 
وي افزود: همچنين در مجموع تعداد رشته‌هاي دانشگاه در مقاطع مختلف كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكتري به بيش از 250 رشته مي‌رسد و در سال اخير پذيرش دانشجو در مقاطع دكتري، كارشناسي‌ارشد و كارشناسي به ترتيب 252، هزار و 684 و هزار و 777 نفر بوده‌است كه پذيرش كارشناسي و كارشناسي‌ارشد با توجه به تغييرات سال‌هاي اخير از نظر كيفي‌سازي آموزش تقريبأ برابر شده‌است.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز با يادآوري وضعيت دانشگاه در سال 61 هم‌زمان با آغاز به كار آن پس از جنگ تحميلي تصريح كرد: ‌در اين سال تعداد دانشجويان كارشناسي‌ارشد دانشگاه به اندازه انگشتان يك دست هم نمي‌رسيد و مي‌توان گفت در مقطع دكتری هم يك رشته بيشتر وجود نداشت كه مي‌توان رشد كمي و كيفي و توسعه دانشگاه را در اين مدت مقايسه كرد؛ همچنين در سال 54 در مجموع تعداد دانشجويان دانشگاه حدود چهار هزار نفر بود كه اكنون به 17 هزار نفر افزايش يافته‌است.
 
رعایایی ادامه‌داد: با اين حال در مجموع از رشد كمي و كيفي دانشگاه راضي نيستيم و به‌ويژه در مقايسه با دانشگاه‌هاي همجوار اين رشد و توسعه رضايت‌بخش نيست و آنچه حق دانشگاه است اتفاق نيفتاده است زيرا معتقدم كه حق و لياقت خوزستان حداقل براي دانشگاه مادر آن بسيار بيش از اين است و بسيار بهتر و بيشتر بايد كار مي‌شد كه اميدواريم در اين مدت بتوانيم بخشي از این عقب‌ماندگي را جبران كنيم.
 
وي در توضيح اين عقب‌ماندگي‌ها به طرح جامع دانشگاه اشاره و خاطرنشان كرد: طرح جامع دانشگاه در سال 34 هم‌زمان با تأسيس آن بايد آغاز مي‌شد اما اكنون با وجود گذشت 60 سال هنوز درصد بسيار زيادي از آن باقي مانده‌است؛ البته اين طرح، طرح بلندمدتي بوده‌است اما نه به اندازه 60 سال. از سوي ديگر وقتي اين دانشگاه را به‌طور مثال با استاني مانند يزد مقايسه مي‌كنم شاهد هستيم كه سال 54 كه دانشگاه شهيدچمران به‌عنوان يك دانشگاه مادر فعالیت می‌کرد در استان يزد تنها يك دانشسراي عالي وجود داشت كه فقط فوق دیپلم براي آموزش‌وپرورش تربيت مي‌كرد اما اكنون همان دانشسرا به يك دانشگاه در اندازه دانشگاه شهيدچمران تبديل شده‌است.
 
رعایایی‌اردکانی افزود: البته جاي خرسندي است كه در خوزستان يك دانشگاه به شش تا هفت دانشگاه تبديل شده‌است اما حق خود دانشگاه شهيدچمران بيش از اين بود زيرا در زمان جنگ به علت عدم امكان اجراي كار عمراني و توسعه‌اي بودجه دانشگاه مصرف نشد و در نتيجه بودجه به تهران بازگشت داده مي‌شد که از این جهت دانشگاه متضرر شد و از سوي ديگر هنگامي‌كه کار بودجه‌بندي دانشگاه‌ها آغاز شد مبناي كار براساس بودجه آخرين سال قرار گرفت؛ به طور مثال آخرين بودجه دانشگاه‌ها در سال 68 ملاك و مبنای بودجه‌بندی شد؛ در حالي كه مبناي دانشگاه‌هاي ديگر بسيار بالا تر بود و اكنون در مقايسه با دانشگاه‌هاي هم تراز، بودجه  دانشگاه شهيدچمران در وضعيت بسيار نامطلوبي است.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز در پاسخ به سؤوالي در خصوص برنامه‌هاي مديريت دانشگاه براي جبران عقب‌ماندگی‌ها خاطرنشان كرد: ‌باید درنظر داشت که يك سياست كلي در سطح كشور و يك سياست منطقه‌اي در سطح استان وجود دارد؛ در سطح كشور يكي از مشكلات عمومي فرار مغزهاست كه به سادگي نمي توان با آن برخورد كرد زيرا بسياري از فاكتورها در آن دخيل است.
 
رعايايي افزود: در خوزستان هم این مشکل وجود دارد و از سوی دیگر با توجه به اقليم ويژه و جغرافياي خاص استان كه شش ماه از سال دماي هوا به بيش از 45 درجه سانتيگراد مي‌رسد بايد امكاناتي جذاب براي نخبگان ايجاد كرد كه ماندگاري آن‌ها را در استان افزايش دهد؛ البته در خوزستان مشكل تنها افزايش ماندگاري متخصصان غيربومي نيست بلكه در میان بومي‌‌ها نيز در آستانه شدت‌يافتن گرماي هوا يك افزايش سينوسي در تقاضاي انتقال ایجاد می‌شود.
 
وي خاطرنشان كرد: دانشگاه تنها مي‌تواند امكانات رفاهي به نسبت بهتري در مقايسه با مناطق ديگر برای نخبگان فراهم كند؛ همچنين ايجاد يك فضاي رواني خوب و مناسب كه اعضاي هيأت‌علمي احساس آرامش و اشتراك مساعي كنند و بدانند گفته‌ها و حرف‌ها  و نظرات آن‌ها در كار آن‌ها و در جهت پيشرفت دانشگاه دخالت داده مي‌شود می‌تواند مؤثر باشد و معتقدم اگر اين زمينه‌ها فراهم شود بسياري از افراد در استان ماندگار خواهند شد.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز همچنين با اشاره به آغاز سال تحصيلي از برنامه‌ريزي براي تشكيل كلاس‌ها از اول مهر خبر داد و خاطرنشان كرد: امسال تقريبأ تا حدودي فرايند ثبت‌نام، انتخاب واحد و حذف و اضافه زودتر آغاز شد كه كلاس‌ها حتمأ از اول مهر به‌طور كامل تشكيل شود و هيچ بهانه‌اي براي عدم تشكيل كلاس‌ها وجود نداشته باشد؛ همچنين يك برنامه افتتاحيه آغاز سال تحصيلي در دانشكده علوم برگزار مي‌شود و دانشكده‌ها  نيزبه فراخور خود و براي توجيه دانشجويان جديدالورود برنامه‌هايي را تدارك خواهند ديد.
 
رعايايي با ابراز گلايه‌مندي از عدم واکنش مسئولان و مدیران استان نسبت به تعرض و حرمت‌شكني‌هاي اخير به حریم دانشگاه توسط برخي كه كار و شغل آن‌ها را زمين‌خواري دانست، خاطرنشان كرد: در استان خوزستان  و به ويژه اهواز يك نوع ذهنيت در اذهان مديران وجود دارد كه شايد چون در اهواز از قبل از انقلاب  و نزديك به 50، 60 سال دانشگاه وجود داشته است شايد خيلي ارزش واقعي دانشگاه را نمي‌دانيم و به آن قائل نيستيم به همين دليل در سال‌هاي اخير و به‌ويژه سال اخير حرمت و حريم دانشگاه از سوي افرادي كه كار و شغل آن‌ها زمين‌خواري است، مورد تعرض قرار گرفت.
 
وي افزود: اين در حالي است كه دانشگاه در سال 34 تأسيس شد و زمين‌ها در همان زمان به تملك دانشگاه درآمد و از آن زمان تاكنون اين محوطه و اراضي به‌عنوان دانشگاه و متعلق به دانشگاه است؛ معتقدم حرمت يك مؤسسه ملي علمي و يك دانشگاه نيز مانند حوزه‌علميه و مسجد، مقدس و محترم است و وقتی چنين مكانی مورد تعرض قرار مي‌گيرد و هيچ مسئولي واكنشي نسبت به موضوع نشان نمي‌دهد بسيار جاي تعجب است.
 
سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز در ادامه به حادثه تعرض شبانه به كوي اساتيد دانشگاه با كمك نيروي انتظامي در بامداد 28 اسفند سال گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: در واقع اين فرد زمين‌هايي كه در آن زمان تملك شده و ايرادات آن نيز رفع شده‌است به بهانه تطبيق نداشتن به طور مثال يك امضاء‌، مدعي شده‌است و اقدام به سند گرفتن براي بخشي از زمین‌های دانشگاه و تعرض به آن كرده‌است؛ در حال حاضر نيز براي دو بخش ديگر دانشگاه مدعي شده‌است.
 
رعايايي با بيان اين‌كه دانشگاه نبايد به راحتي توسط افراد معلوم‌الحال مورد تعرض قرار بگيرد، اظهار داشت: حتي با شوراي تأمين استان در اين خصوص صحبت شد. البته از قوه قضاييه نيز خواهشمنديم اين موضوع را مورد توجه و پيگيري جدي قرار دهند زيرا اين قبيل تعرض‌ها به حريم دانشگاه گرفتاري بزرگي ايجاد مي‌كند كه بخش عمده اي از فكر، وقت و انرژي دانشگاه درگير آن مي‌شود. در صورتي كه اگر اين موضوع بررسي شود كاملا مشخص است كه اين افراد حرفه‌اي هستند و كار و شغل‌شان زمين‌خواري است. نكته ديگر اين است كه اين فرد سال 89 از قوه قضاييه حكم گرفته است اما آن را حالا اجرا كرده‌است كه انتظار مي رود مسؤولان استان نسبت به موضوع واكنش مناسب‌تري نشان دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار