اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد:
نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی در این نشست گفت: اولین شبکه مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان « مرتفق» و صندوق مشارکت فرهنگ قرآنی راه اندازی شده اند.

وی افزود: راه‌اندازی این شبکه مجازی که به انعکاس اخبار قرآنی به منظور استفاده مدیران دستگاه ‌ها و نهادهای قرآنی کشور خواهد پرداخت، در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه از راه‌اندازی رسمی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد و اضافه کرد: راه‌اندازی این صندوق یک بشارت بزرگ برای جامعه قرآنی کشور است و فعالیت این صندوق هم‌اکنون با افتتاح حساب آن رسماً آغاز شده  که پشتیبانی مستمر از مصوبات شورا، هدفمندسازی و هدایت اعتبارات در جهت تحقق اهداف، تأمین بهینه منابع اعتباری اجرای برنامه‌های راهبردی قرآنی کشور از جمله مهمترین اهدافی است که با راه‌اندازی صندوق مشارکت توسعه قرآنی به دنبال  آن هستیم.

وی افزود: فعالیت صندوق منحصر در جذب و تقسیم منابع اعتباری به نهادهای قرآنی دولتی، عمومی و مصوبات برای اجرای برنامه‌های قرآنی ملی و بین‌المللی مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و در مجلس شورای اسلامی نیز به همین نام ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تعمیم مزایای حافظان و قاریان قرآن کریم به سایر گروه ها خبر داد و گفت: در این زمینه طبق مصوبه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی قاریان درجه یک و درجه دو از مزایای حافظان قرآن کریم در زمینه تحصیل در مقطع بالاتر بدون آزمون ورودی و حمایت های بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهند شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی طرح پایش نهادها و دستگاه‌های قرآنی کشور است که این  کار از 17 شهریور ماه آغاز شده و توسط دو گروه کاری به پیش می‌رود.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد:  برای این پایش علاوه بر 29 دستگاه قرآنی 31 استان کشور نیز مورد پایش قرار خواهند گرفت و تلاش خواهیم کرد مجموعاً 60 عملیات پایش را تا پایان سال  انجام دهیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: تاکنون  پنج دستگاه مربوطه یعنی سازمان صدا و سیما، رادیو قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورد پایش قرار گرفته‌اندو به زودی وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاه‌ها مورد پایش قرار خواهند گرفت.

 وی افزود: از 31 استانی که پایش از آن استان ها در دستور کار بوده است تاکنون پنج استان اردبیل، البرز، سمنان، مرکزی و همدان پایش آنها انجام شده است و سایر استانها تا 15 بهمن ماه مورد پایش قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: هدف از این پایش اطلاع از آخرین کارکردهای دستگاه‌ها در حوزه‌های مربوطه، آشنا شدن با دستآوردها و نوآوری‌های دستگاه‌ها، اطلاع از نحوه هزینه کرد بودجه‌هایی که شورا در اختیار دستگاه‌های قرار داده و استماع نظرات دستگاه‌ها در مورد عملکرد دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و انجام گفتگو و تبادل نظر جهت تعامل و هم افزایی بیشتر است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: همایش توسعه وقف در امور قرآنی 28 مهرماه سالجاری و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ در حوزه‌ قرآن مشکل بودجه است و به همین منظور استفاده از ظرفیت عظیم وقف لازم است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: کمیته پیگیری تحقق مطالبات و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» تشکیل شده و در این کمیته تمام مطالبات و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری به ویژه از سال 88 به بعد تدوین و موضوع‌بندی شده که برای تحلیل دقیق این مطالبات با مشارکت دستگاه‌های مختلف جلسات متعددی تشکیل شده است تا بتوانیم به چشم‌انداز روشنی نسبت به مطالبات مقام معظم رهبری برسیم.

وی گفت: یکی از کارهایی که دبیرخانه در این مدت انجام داده است پیشنهاد چند بند قرآنی بسیار مهم و حساس در برنامه ششم توسعه است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: پیگیری طرح ساماندهی اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی از سایر برنامه های شورا است که تصویب این طرح انقلاب عظیمی را در زمینه صدور و مجوز حمایت و نظارت بر مؤسسات قرآنی- مردمی به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان گفت: تخصیص بودجه قرآنی در سال  93 تا چند هفته آینده صورت می‌گیرد که از این بودجه 49 درصد به فعالیت‌های حوزه عمومی، 39 درصد به حوزه تبلیغ و ترویج و 12 درصد نیز به حوزه‌ آموزش عالی اختصاص خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار