چرا شرکتهای نفتی مستقر در میدان نفتی آزادگان و...در هویزه برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران مختلفی که شهرداری به آنها معرفی میکند به توافق نمی رسد؟ علت این اختلافاتی كه میان مجریان طرح و شركت نفت به وجود می آید چیست؟ و تا چه موقع مردم منطقه دشت آزادگان باید این محرومیت ها را تحمل كنند.
جاده هويزه يكی از پرحادثه ترين جاده های خوزستان است كه سالانه تصادفات بسياری در آن گزارش می شود و اين به علت وجود سرعت گيرهای غير استاندارد، خرابی و بی كيفيت بودن این جاده است.
به گزارش خبرنگار مهر، هر وقت نامی از خوزستان در ایران برده می شود بعد از ایثار و مقاومت هشت سال دفاع مقدس، اولین چیزی که تداعی می کند وجود ذخیره های عظیم نفتی در این استان جنوبی است. 100 سال از اکتشاف نفت در مسجدسلیمان می گذرد و در سالهای اخیر ذخایر نفتی این شهرستان که لقب اولین شهر نفتخیز خاورمیانه را یدک می کشد، به پایان رسید. حال كه این شهرستان تمام داشته های خود را تقدیم اقتصاد كشور كرده است مردم آن در وضعیت رفاهی بسیار پایین به سر می برد و مردم آن در كنار دیگر شهرهای استان از داشتن خدمات مناسب محروم هستند.
اما حرف امروز خوزستانی ها در ارتباط با استخراجهای جدید نفتی است که توسط شرکتهای حفاری و وزارت نفت انجام می شود، این حفاری های جدید پیش از آنكه به مردم خدمت رسانی كند خساراتی چون نابودی تالاب بین المللی هورالعظیم و تخریب جاده ها از سوی ماشین های سنگین این شركت ها را به همراه دارد. از جمله این مسیرها كه علاوه بر اسیب های هشت ساله جنگ تحمیلی در اثر رفت و آمد ماشین های سنگین شركت نفت آسیب جدی دیده است، جاده اهواز - هویزه است.
چرا شرکتهای نفتی مستقر در میدان نفتی آزادگان و...در هویزه برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران مختلفی که شهرداری به آنها معرفی میکند به توافق نمی رسد؟ علت این اختلافاتی كه میان مجریان طرح و شركت نفت به وجود می آید چیست؟ و تا چه موقع مردم منطقه دشت آزادگان باید این محرومیت ها را تحمل كنند.
هویزه نامی آشنا برای همه مردم ایران
هویزه یکی از شهرهای غرب استان خوزستان است که به خاطر جنگ ایران و عراق شهرت دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف و به طور 100در صد تخریب شد. تنها آثار باقی مانده از شهر، قدمگاه حضرت عباس و خرابه های چند ساختمان است.
این شهر قدمت زیادی دارد و «ابن بطوطه» در مورد آن در کتابش می نویسد و زمانی در این شهر حوزه علمیه بزرگی بود که قریب به چهارصد مجتهد داشت و از اندلس و نجف در آن درس می خواندند. از جمله علمای اهل هویزه می توان به علامه شیخ محمد کرمی الحویزی و عبدالحسین الحویزی مفسر نور الثقلین اشاره کرد.
این شهر همچنین در طول جنگ نقش مهمی در جلوگیری از ورود دشمن بعثی به مرکز استان خوزستان داشت و در این شهر مقاومت های جانانه ای از سوی مردم و رزمندگان صورت گرفت ولی اغلب زیرساخت های آن در طول جنگ به شدت آسیب دید به همین دلیل جاده ارتباطی هویزه با اهواز اکنون به یکی از پرخطرترین مسیرهای ارتباطی در خوزستان تبدیل شده است و سالانه مردم بی شماری در این جاده جان خود را از دست می دهند.
مهلت سه ماهه شركت نفت برای پیمانكار جدید جاده هویزه
فرماندار هویزه در خصوص مشکلات جاده ارتباطی این جاده به خبرنگار مهر می گوید: پنج سال تاخیر در بهره برداری از این جاده حاصل اختلافات میان شركت نفت و پیمانكار بوده که در این بین تنها مردم دچار متحمل خسارت های جانی و مالی شده اند.
عبدالرضا سعیدی نیا افزود: به دلیل شرایط خاص و عدم تعهد پیمانكار و اختلافاتی كه میان او و شركت نفت پیش آمده، ساخت این جاده مهم در استان خوزستان به تاخیر افتاده است. علاوه بر این اجرای طرح در بعضی مسیرها با كیفیت بسیار پائینی انجام شده ضمن اینکه این پیمانكار در بعضی نقاط شهر كار خود را انجام داده ولی كیفیت اجرای آن رضایت بخش نبوده است.
سعیدی نیا عنوان می كند: در این رابطه بارها به شركت نفت تذكر داد شد كه این طرح را هر چه زودتر تكمیل كند. همچنین با توجه به خطرات رفت و آمد كه متوجه مردم منطقه دشت آزادگان می شود جلسات متعددی در استانداری برای ساخت جاده هویزه منعقد شده است كه امید می رود ثمر بخشی آنها را در آینده نزدیك مشاهده كنیم.
وی می افزاید: با توجه به اینكه بزرگترین ذخایر نفتی در این نقطه از كشور وجود دارد، مردم آن استحقاق دست و پنجه نرم کردن با مشكلات عدیده ای همچون: جاده نا امن، فقر، بیكاری و بسیاری دیگر از موادری كه بارها مسئولین خوزستانی در پایتخت مطرح كردند را ندارند.
فرماندار هویزه با اشاره به مسئولیت وزارت نفت در اجرای پروژه جاده هویزه عنوان می كند: شركت های نفتی موجود در استان خوزستان تحت نظر وزارت نفت فعالیت می كنند و بازسازی جاده های منتهی به مناطق نفتی استان نیز بر عهده وزارت نفت است و از اعتبارات آن صورت می گیرد. جاده هویزه نیز از این امر مستثنی نیست ولی در بازسازی آن هنوز حركت مثبتی صورت نگرفته و مردم و مسئولان رضایتی از روند اجرای طرح ندارند.
سعیدی نیا افزود: رانندگی در این مسیر بسیار پر خطر و سخت است و تاكنون نیز تلفاتی در این جاده گزارش شده كه نگرانی ما را به عنوان مسئول شهرستان دو چندان كرده است چرا كه این جاده در چند مسیر هویزه به بستان و همچنین هویزه به سوسنگرد در وضیعت نامناسب به سر می برد و امنیت لازم برای رانندگی در شب را ندارد.
وی در پایان با اشاره بر تعهد شركت نفت و دادن مهلت سه ماهه به پیمكانكار این طرح اظهار می كند: وظیفه هر یك از مسئولان در استان ایجاد رفاه و حل مشكلات مردم است و كمترین حق آنها داشتن یك مسیر امن برای رفت وامد و بهره بردن از حداقل امكانات رفاهی، خدماتی، بهداشتی و درمانی است.
آمار نگران کننده تلفات جاده ای هویزه
در این رابطه عباس نیسی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان كرد: بعد از سال ها تعهد در اجرای پروژه جاده هویزه هیچگونه تغییری در این جاده خطرناك مشاهده نمی شود و همچنان مردم شكایت هایی در این زمینه دارند.
نیسی افزود: عدم پرداخت عوارض شركت های نفتی یكی از معضلات دیگر شهرستان است كه این امر از طریق مدیر عامل شركت نفت در تهران یگیری شد ولی تاكنون پاسخ مناسبی دریافت نكردیم.
وی بیان کرد: حدود 12 سال است كه نماینده هویزه و دشت آزادگان وضعیت نامناسب جاده هویزه را به مسئولان كشوری گزارش می دهند اما هنوز این مشكل بر جای خود باقی است.
شهرداری هویزه با اشاره به كیفیت پائین عملكرد مجریان این طرح در برخی نقاط شهر گفت: در برخی نقاط شهر پیمانكار شركت نفت طرح مذكور را اجرایی كرد ولی در كیفیت بسیار پایین و غیرقابل قبول كه این باعث تخریب و بازسازی جدید از سوی مجری آن شد.
نیسی یادآور می شود: این جاده در مسیرهایی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد به صورتی كه رانندگی در این نقاط خطر آمیز و حادثه ساز است و تاكنون نیز آمار بالایی از تصادفات در این شهرستان گزارش شده است.
شهردار هویزه در پایان تاكید کرد: شهرستان هویزه در هشت سال جنگ تحمیلی یكی از جبهه هایی نبرد مبازران كشور ما بود به طوری كه به بسیای از جاده های آن خسارت های فروانی وارد شد و این موضوع مسئولان را موظف می كند برای جبران این خسارت ها بسیج شوند.
رئیس پلیس راه خوزستان نیز در این خصوص گفت: جاده های دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه جزو مسیرهای مخاطره آمیز به شمار می روند و این امر باعث شده تا انحرافات خودروها زیاد و تصادفات شاخ به شاخ اتفاق بیفتد.
قاسم قدرتی تصریح کرد: عدم وجود اماکنی مانند استراحتگاه ها در مجاورت جادههای خوزستان، موجب میشود خستگی رانندگان رفع نشود و یکنواختی و خستگی مفرط، موجب تصادف میشود.
وی بیان کرد: 53 درصد تصادفات کشور در اثر واژگونی خودروها اتفاق میافتد که بیشترین میزان آن مربوط به خوزستان است. نصب چراغهای LED میتواند از وقوع چنین تصادفاتی پیشگیری کند.