شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۷

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر نگرانی درباره وجود بیماری تب کریمه کنگو در استان وجود ندارد.

مصطفی کنارکوهی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به آغاز فصل گرما و فراهم شدن شرایط برای زاد و ولد کنه به عنوان ناقل بیماری کشنده تب کریمه کنگو، اظهار کرد: این بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و منجر به مرگ می‌شود.

وی افزود: این بیماری به دلیل وقوع در مناطق کریمه (شوروی سابق) و کنگو برای نخستین بار به این نام لقب گرفته است؛ اگرچه در برخی از نقاط قاره‌های آفریقا و اروپای شرقی و بعضی از کشورهای آسیایی از جمله ایران به شکل بومی درآمده است.

این مقام مسئول درباره علائم بیماری تب کریمه کنگو گفت: نشانه این بیماری در حیوانات تنها با علائمی چون تب مختصر همراه است که بعد از یک هفته کاملا بهبود می‌یابد و در واقع دام آلوده فاقد هرگونه علائم و نشانه‌ای است.

وی افزود: چنانچه در این زمان دام کشتار شود ترشحات و آلایش‌های آن می‌تواند برای افرادی که با آن حیوان سر و کار دارند مخاطره‌آمیز باشد.

کنارکوهی علائم این بیماری در انسان را تب، سردرد، درد عضلانی و خونریزی در نقاط مختلف بدن برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر تماس انسان با فرد یا حیوان آلوده، گزش کنه آلوده به ویروس نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

وی تصریح کرد: تاکنون گزارشی از وقوع بیماری در سطح استان نرسیده است اما به دلیل بومی بودن این بیماری در کشور، امسال نیز همچون سال‌های گذشته مجموعه اقداماتی به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان مجموعه این اقدامات را توزیع و نصب اطلاعیه‌های بهداشتی در محل قصابی‌ها، کشتارگاه‌ها، ادارات و ارسال پیامک و آموزش به افراد در معرض خطر (دامپزشکان، دامداران، چوپانان، قصابان، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و پرستاران و ...) عنوان کرد و افزود: در این راستا تعداد 280 هزار و 108 راس دام سبک و سنگین و 984 هزار و 726 متر مربع جایگاه دام سمپاشی شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از این بیماری تنها با ممانعت از ورود دام آلوده به کشور ممکن است، افزود: در حال حاضر هیچ‌گونه نگرانی در خصوص بیماری در سطح استان وجود ندارد اما به هم‌استانی‌های توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: گوشت خریداری شده باید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و مردم باید از خرید گوشت دام‌های قاچاق فاقد گواهی حمل که خارج از کشتارگاه ذبح شده‌اند؛ خودداری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار