اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
سرانجام مهلت یک ماهه کشاورزان برای کشت پاییزه به پایان رسید و دریچه‌های سد زاینده‌رود بسته شد.

سرانجام مهلت یک ماهه کشاورزان برای کشت پاییزه به پایان رسید و دریچه‌های سد زاینده‌رود بسته شد. دریچه‌هایی که در ساعت 24 روز دوشنبه، 12 آبان‌ماه امسال باز شده بودند و میزان آب خروجی از دریاچه سد زاینده‌رود را به حداکثر میزان خود رسانده بودند تا کشاورزان منطقه شرق اصفهان کشت پاییزه خود را انجام دهند.

پس از اینکه زاینده‌رود جاری شد، اصفهانی‌ها باز هم شور و نشاط دیگری را در شهر خود حس کردند. چه آنکه زاینده‌رود، به عنوان یکی از مهمترین عناصر نشاط‌آور شهر اصفهان دوباره جان گرفته بود و می‌توانست قلب اصفهان را از خشکی پاک کند.

شادی اصفهانی‌ها اما زیاد طول نکشید. همانطور که مسئولان نیز پیش از این گفته بودند، دریچه‌های سد در ساعت 24 روز دهم آذرماه بسته شد تا با پایان کشت پاییزه کشاورزان، جریان آب در زاینده‌رود هم متوقف شود. این اقدام البته پنج روز زودتر از زمان وعده داده شده رخ داد.

پس از اینکه زاینده‌رود جاری شد، برخی مسئولان اصفهانی اعلام کردند که احتمال جاری بودن این رودخانه تا فروردین‌ماه سال آینده نیز وجود دارد. البته آنها یک شرط نیز برای این موضوع در نظر گرفته بودند: «بارش‌های زمستان امسال باید مطلوب باشد.»

با این وجود اما، به نظر می‌رسد که بارش‌های امسال، آنگونه که باید مطلوب نبوده تا گمانه‌زنی‌هایی درباره جریان داشتن یا نداشتن آب در بستر زاینده‌رود انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این ارتباط گفت که جاری بودن یا نبودن آب در بستر زاینده‌رود هنوز مشخص نیست؛ اما قطعاً جریان کنونی آب اینگونه هم نخواهد بود. البته پیش از این نیز رسول زرگرپور، استاندار اصفهان گفته بود که بعد از 15 آذرماه فشار آب زاینده‌رود کاهش می‌یابد و به 20 تا 25 درصد شرایط کنونی خواهد رسید.

بنابراین کشاورزان اصفهانی برای 25 روز آب دریافت کرده‌اند. اکنون نیز با بسته شدن دریچه‌های زاینده‌رود، خروجی سد این رودخانه به حدود 40 متر مکعب بر ثانیه رسیده؛ میزانی که پیش از این و در زمان بازگشایی سد به 80 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و در ادامه بین 65 تا 70 متر مکعب بر ثانیه نوسان داشت.

سال گذشته و زمانی که زاینده‌رود برای انجام کشت بهاره کشاورزان جاری شد، حرف و حدیث‌های بسیاری پیش آمد. چه‌آنکه در زمان قطع جریان آب، کشاورزان اعتراض کردند و گفتند که به زمان بیشتری نیاز داشته‌اند تا محصولات خود را برداشت کنند. این‌بار هم جریان آب زاینده‌رود پنج روز زودتر از زمان مقرر قطع شد ولی مسئولان می‌گویند که کشاورزان ناراضی نیستند. این موضوع را مهرداد مرادمند، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان اعلام کرده است.

او می‌گوید: با توجه به اهمیت آب کشت بهاره برای کشاورزان، تصمیم گرفته شد آب زودتر بسته شود؛ البته پیش‌بینی‌ بارش‌های مطلوبی را هم داشته‌ایم که قرار است این آب ذخیره شده و در اسفندماه به کشاورزان تحویل داده شود. در مقابل اما، رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان نیز می‌گوید که با آب جاری شده ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزان منطقه شرق زیر کشت رفته و بسته شدن آب زودتر از موعد، مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

حسین محمدرضایی تاکید می‌کند: قرار بود که این آب فقط برای کشاوزی شرق اصفهان باشد ولی بعد از آن، منطقه غرب اصفهان نیز به آن اضافه شد و سپس شمال اصفهان افزوده شد؛ زمانی که آب مرحله دوم از نیمه‌های اسفند جریان پیدا می‌کند، در مناطق دیگر نیز جریان پیدا کرده و این مناطق برای ادامه کشت خود به دو الی سه برابر آب فعلی نیاز به آب دارند. بنابراین کشاورزان اصفهانی از شرایط فعلی راضی نیستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار