شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۸۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
نمایندگان ارشد دستگاه‌های مسئول در کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار استان خوزستان برنامه‌های واکنش سریع خود را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ در این جلسه که شب گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد شرکت کنندگان با اشاره به ظرفیت‌های موجود راهکارهایی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار استان خوزستان ارائه کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر هدف از برگزاری این کارگروه را ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌ها برای مقابله با گردوغبار استان خوزستان و همچنین تدوین یک برنامه مشترک میان بخشی دانست و گفت: در این جلسه پس از آنکه سازمان هواشناسی، ستاد مبارزه با گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خوزستان گزارش‌های خود را ارائه کردند دستگاه‌های شرکت کننده موظف شدند برنامه های خود را چه بصورت واکنش سریع و چه بصورت کوتاه مدت برای تصویب نهایی در هیئت دولت تا روز شنبه هفته آینده بصورت مکتوب در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهند.

معصومه ابتکار نقش سازمان‌های هواشناسی، مدیریت بحران، صداوسیما و وزارت بهداشت را در اقدامات واکنش سریع بسیار با اهمیت دانست و افزود: این دستگاه‌ها باید در مواقع بحرانی ضمن اطلاع رسانی صحیح و به موقع، اقدامات لازم پزشکی را برای سلامت مردم انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخشی از گردوغبار استان خوزستان منشا داخلی دارد گفت: در کنار برنامه‌های واکنش سریع سایر دستگاه‌ها باید در قالب برنامه های میان مدت ضمن شناسایی مناطقی که فاقد پوشش گیاهی هستند برای مدیریت عرصه سرزمینی تالاب‌ها با محوریت استاندار خوزستان برنامه های منسجم خود را اجرایی کنند.

ابتکار تاکید کرد: برنامه های دستگاه‌ها هفته آینده برای تصویب نهایی و تخصیص اعتبارات لازم تقدیم دولت می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پدیده های خشکسالی و کاهش منابع آب واقعیت‌هایی هستند که باید آن‌ها را پذیرفت گفت: موضوع پراهمیت این است که دستگاه‌ها باید برای کاهش آثار این پدیده ها برنامه‌های منظمی در مدیریت عرصه سرزمینی داشته باشند.

ابتکار با اشاره به اینکه مدیریت منابع و مصارف آب از مهمترین راهکارهای مقابله با پدیده گردوغبار است از برگزاری نشست تخصصی دانشگاه‌های استان خوزستان خبر داد و افزود: در این نشست تلاش می‌شود فناوری‌هایی که می‌تواند برای مقابله با منشا گردوغبار متناسب با اقلیم این استان اثربخش باشد شناسایی شود.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزایش تجهیزات سنجش آلاینده‌ها را بخصوص در شهرهایی که آلودگی بیشتری دارند ضروری دانست و از اینکه تاکنون این تجهیزات خریداری نشده است انتقاد کرد.

دکتر صادق نیت گفت: وزارت بهداشت با داشتن این تجهیزات می‌تواند ضمن سنجش دقیق نوع و شدت آلاینده‌ها آگاهی مردم را درباره بیماری‌های ناشی از آن‌ها افزایش دهد.
رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت همچنین برلزوم تهیه ماسک برای مردم استان خوزستان تاکید کرد و افزود: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه اهواز و استانداری خوزستان اقدامات موثری در این باره انجام داده‌اند.
قائم مقام وزیر نیرو نیز با بیان اینکه پدیده گردوغبار دلایل مختلفی دارد بخشی از آن را مربوط به خشکسالی در فضای آب و هوایی دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان روان آب‌ها از 16 میلیارد متر مکعب سال گذشته به حدود هفت و نیم میلیارد مترمکعب در سال جاری رسیده است که 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
مهندس محمودی تنظیم بهتر حق آبه‌های زیست محیطی و تنظیم زمانی مصارف و تخصیص‌های آب شرب و کشاورزی را از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو دانست.
قائم مقام وزیر نیرو گفت: در عین حال نباید از این واقعیت غافل ماند که جغرافیای ایران یک جغرافیای خشک است و نوسانات آب و هوایی سال به سال بیشتر می‌شود از این رو بخش‌های کشاورزی، صنعت، محیط زیست، آب شرب، بیابان‌ها و مراتع همه متاثر از این خشکسالی هستند.
محمودی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این گردوغبارها مربوط به خارج از مرزهاست تاکید کرد: همه باید برای مصرف بهینه آب کمک کنیم.
مدیرپدافند غیرعامل بحران شرکت ملی نفت ایران نیز در مصاحبه با خبرنگار ما از آمادگی وزارت نفت برای تامین بودجه مصوبات دولت درخصوص بحران گردوغبار خوزستان خبر داد و گفت: وزارت نفت تاکنون برای تثبیت شن‌های روان در استان‌های مختلف براساس مصوبات دولت اعتبارات مشخصی را پرداخت کرده است.
رزمی با اشاره به اینکه منشاء آلودگی را نمی‌توان با تصاویر هوایی 10 سال گذشته مشخص کرد، پرداخت اینگونه هزینه ها را چاره کار ندانست و افزود: باید قبل از هرچیز منشا آلودگی شناسایی شود.
مدیرپدافند غیرعامل بحران شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه 90 درصد ریزگردها و شن‌های روان منشاء خارجی دارد گفت: باید این چالش بزرگ با همکاری کشورهای همسایه برطرف شود.
معاون پژوهشکده سازمان هواشناسی نیز شرایط جوی از جمله خشکسالی و کمبود رطوبت در خاک را عامل اصلی فعال شدن آلاینده ها دانست و گفت: گردوغبار از پدیده های نوظهوری است که نیاز به مدل سازی دارد.
رنجبر برلزوم ارتقای سامانه های پایش هشدار هواشناسی تاکید کرد و افزود: پژوهشکده علمی سازمان هواشناسی در سال‌های 85 و 86 درباره وقوع این نوع پدیده ها با مقیاس بزرگ پیش‌آگاهی کرده بود اما متاسفانه هیچ مرجعی به آن توجه نکرده است.
معاون پژوهشکده سازمان هواشناسی با بیان اینکه هم اکنون امکان مدل سازی برای تشخیص ارتفاع گردوغبار و تعیین مقدار ذرات معلق زیر 2و نیم میکرون و 10 میکرون وجود دارد گفت: با این حال متاسفانه هیچ گونه تجهیزاتی دراختیار سازمان هواشناسی برای تعیین درست بودن این مدل‌ها نیست.
رنجبر افزایش سالانه پنج تا 10 درصد بودجه سازمان هواشناسی را برای تکمیل تجهیزات مورد نیاز کافی ندانست و افزود: وظیفه این سازمان پایش و هشدار پدیده گردوغبار و خشکسالی در کوتاه مدت و میان مدت است اما چون شبکه پایش کاملی دراختیار این سازمان نیست پیش بینی ها با مقداری خطا همراه است.
معاون پژوهشکده سازمان هواشناسی منشاء گردوغبار خوزستان را کاملا داخلی و بادهای جنوب شرقی بین ماهشهر، آبادان و اهواز اعلام کرد و گفت: منشاء خارجی این پدیده بادهای شمال غربی است که تا دوماه آینده فعال می شود.
همچنین رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تثبیت شن‌های روان را در استان خوزستان وظیفه این سازمان دانست و گفت: تاکنون 77 هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش عملیات کنترل و تثبیت شن‌های روان قرار گرفته است.
جلالی کانون اصلی گردوغبار خوزستان را تالاب‌های این استان دانست و افزود: در برنامه جدید قرار شد ضمن شناسایی این کانون مقدمات احیای تالا‌ب‌ها در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به اهمیت تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های مربوط به مهار خشکسالی تالاب‌ها در این استان نیز اشاره کرد و گفت: درصورتی که این اعتبارات به موقع تامین شود امکان اجرای این طرح‌ها توسط متخصصان داخلی وجود دارد.
جلالی هزینه کنترل کانون‌های بحرانی را برای هرهکتار حدود 2 میلیون تومان دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اکنون 200 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان باید تحت پوشش عملیات کنترل قرار بگیرد.
استاندار خوزستان نیز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر کمبود بارش‌های داخلی طی سال‌های اخیر و کاهش پوشش گیاهی را از عوامل مهم بحران آلودگی در این استان برشمرد و گفت: استانداری همه اقداماتی را که در این خصوص باید انجام می شد براساس بضاعت خود اجرا کرده است.
مقتدایی از اینکه این بحران از نگاه دولت مخفی نمانده و به یک موضوع ملی تبدیل شده است ابراز خوشحالی کرد و تاکید کرد: با این حال باید تجهیزات لازم برای مهار گردوغبار استان خوزستان تامین شود.
استاندار خوزستان آموزش و ارسال تجهیزات پزشکی و اورژانسی را در مرحله نخست اولویت برای رسیدگی به مردم استان خوزستان دانست.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
comment
0
0
comment ده سال پیش میگفتند که 200هزارهکتار کانون بحرانی تولید ریزگردها در خوزستان وجود دارد و حالا بعد از گذشت یک دهه باز هم صحبت از همان 200هزار هکتار است و این یعنی اینکه در تمام این سالها که مردم خوزستان از پدیده شوم ریزگردها در رنج و عذاب بوده اند مسئولان هیچ کاری برای حل این معضل بزرگ انجام نداده اند و فقط حرف زده اندو بس!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار