شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۰۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
زهاب نیشکر که اکنون بسته به شرایط خاک مناطق نیشکر خیز شوری بین 4 تا 7 ملی موس دارد برای احیاء مناطقی که تناسب اکولوژیکی با این زهاب دارد قابل استفاده بوده و جا دارد در کارگروهی متشکل از مسئولین استانی ، محیط زیست و مسئولین جهاد کشاورزی و نیشکر، این راهکار را بطور جدی و سریع مورد پیگیری قرار گیرد.
نویسنده: سعیدرازقی
در دوره اخیر انتشار ریزگردها در شهر اهواز که بطور غیر قابل باوری در حال تبدیل شدن به یک بحران لا علاج منطقه ای است مسئولین ذیربط دو منشاء اساسی به عنوان منبع انتشار ریزگردها را مرتباً گوشزد می کنند یک منشاء خارجی که از مرزهای خارجی کشور، به سوی استان هجوم می آورند و دیگری منشاء داخلی است که عموماً کانون اصلی انتشار ریزگردهای اخیر قلمداد می شود و عمدتاً مربوط به خشکی تالاب های هورالعظیم و تالاب شادگان واراضی لم یزرع و بایر و بیابانی در استان است لذا با توجه به اینکه زهاب نیشکر در شرایط کنونی نسبت به ده سال پیش شرایط مطلوب تری پیدا کرد و درصد شوری زهاب بدلیل شیرین شدن اراضی کاهش یافته است این زهاب می تواند همچنان که در سالهای گذشته از خشک شدن بخشی از تالاب شادگان جلوگیری کرده امروز نیز بعنوان احیاءگر تالاب های خشک شده نقشی حیاتی ایفا کند.

تالاب هواالعظیم که بدلیل دخالت حضور تجهیزات نفتی خشک شده همواره می تواند در شرایط اقلیمی خوزستان بعنوان کانون گرد و غبار تلقی شود.

زهاب های کشاورزی از جمله نیشکر که در حال حاضر شوری بین (4 تا 7 میلی موس) دارد و از نظر پارامترهای آلودگی در وضعیت مناسبی است و می تواند علاوه بر نجات تالاب ها حتی بعنوان طرح آبزی پروری و گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرد.

اگر در بازدید میدانی از تالاب نیشکر در 80 کیلومتری جاده اهواز خرمشهر دیدن کنیم می بینیم که در این اراضی مرزی ، زهاب نقش امنیتی یافته و با پوشش آبی منطقه، امکان دیده بانی بهتری را در مرز فراهم کرده و علاوه بر آن زمین های لم یزرع و به شدت شور منطقه را، کارکردهای دیگری بخشیده که کاملاً قابل مشاهده است، از جمله این کارکردها امکان پرورش ماهی و صیادی است که باعث شده در حال حاضر تعداد زیادی ماهیگیر بطور مرتب از این تالاب ارتزاق کنند همچنین این تالاب به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر و سایر حیات جانوری و گیاهی مطرح شده و علاوه بر آنها ضمن تلطیف هوا و افزایش رطوبت نسبی از تبدیل شدن آن اراضی به کانون های گرد و غبار نیز جلوگیری کرده در همین راستا می توان از زهاب نیشکری که در بعضی از واحدهای نیشکر جهت آبیاری مزارع گندم نیز از آن استفاده می شود، برای احیاء تالاب های خشک شده بهترین بهره برداری را کرد.

زهاب نیشکر که اکنون بسته به شرایط خاک مناطق نیشکر خیز شوری بین 4 تا 7 ملی موس دارد برای احیاء مناطقی که تناسب اکولوژیکی با این زهاب دارد قابل استفاده بوده و جا دارد در کارگروهی متشکل از مسئولین استانی ، محیط زیست و مسئولین جهاد کشاورزی و نیشکر، این راهکار را بطور جدی و سریع مورد پیگیری قرار گیرد. فراموش نکنیم در اراضی شور و لم یزرع و تالاب های خشک شده زهاب کشاورزی برای احیاء آنها، حکم آب زمزم را دارد این نوع استفاده از زهاب کشاورزی در تمامی دپارتمانهای علمی مورد تایید قرار گرفته است، فقط باید همتی اجرایی برای بهره برداری از آن فراهم شود.
نویسنده: سعیدرازقی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
comment
0
0
comment با تشکر از مطلب درج شده.

مشکلات و مسائل بسیاری از بابت این به اصطلاح تالاب نیشکر گریبانگیر استان خوزستان خواهد شد. زهابهای شوری که با تبخیر شدید منطقه بر شوری آن هر لحظه افزوده میگردد و سالهای سال محل تجمع هزاران تن نمک بوده است در اثر رهاسازی زهابهایی که در یک مقطع خاص بدلیل خسارات شدیدی که به کارون وارد نمودند اجازه تخلیه بیشتر به کارون را نیافتند و از روی ناچاری و بدلیل بی صاحب بودن این زمینها اقدام به رهاسازی در آنها نمودند و هیچ برنامه ریزی و زمینه سازی هم نداشت. مشکلات این رهاسازی شورآبه ها بی شمار است منجمله تجمع علف کش های و کودهای محلول در زهاب و تخریب راه آهن خرمشهر و جاده آسفالته به دفعات، تخریب تاسیسات موجود در منطقه و ... . تنها به ذکر یک نکته بسنده میشود که در صورت خشک شدن این اراضی تا سالیان سال بارش نمک بر روی اراضی خوزستان و شهر اهواز با کوچکترین طوفان محلی اتفاق می افتد و نمک خوزستان را نابود خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار