اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
نظام پیشنهادها وتوجه به نظرات کارکنان:

یکی از مدیران اجرایی کشورمان ایران خاطرهء بازدیدش درسال ۱۹۸۷از کارخانه ژاپنی"تولید کلاچ اتوموبیل" رابه شرح زیر بیان کرد: 

"در حین مشاهده وبازدید ازعجایب گونانون درسالن تولید کارخانه متوجه یکی ازدیوارهای این سالن به طول حدود۵۰ متر وارتفاع ۸ مترشدم که تمامی سطح آن ازکاغذهای نوشته شده ای پوشانیده شده بود. کنجکاوی مرابه سؤال واداشته بود. درپاسخ دریافتم که این کاغذها پیشنهادهای کارکنان این واحد برای تبدیل تولید به (ساخت به کمک کامپیوتر/طراحی به کمک کامپیوتر) می باشد.وهریک ازکارکنان به طور متوسط ۱۱ پیشنهادکتبی داده است. چون مدیریت،موفقیت دراجرای این طرح را مدیون پیشنهادهای کارکنان در همه سطوح می داند برای تشویق واشاعه سیستم مدیریت مشارکتی ونظام پیشنهادها، بزرگترین دیوار طولی این سالن رابا اندیشه آنان آراسته است. میگفتند این کار هم به ما وهم به آنها انرژی، دلگرمی، انگیزه وسرفرازی میدهد..."

نکته:یکی از نکات مهم در مدیریت استفاده از فکر ونظر کارکنان است.کاربادیگران تعریف مدیریت است ومدیریت بدون دیگران معنا ندارد.اما نکته کلیدی این است که باید به نظزات کارکنان درتمام سطوح توجه کرد وآنها رابه حساب آورد واز نظرات،پیشنادات وانتقادات آنهااستفاده کرد.ای بسا کارکنانی کهآنهارادست کم میگیریم اما پیشنهادات خوبی دارندکه ممکن است سازمان وشرکت رامتحول کنند.مدیران اگر زمینه مشارکت کارمندان رافراهم سازند آنه میتوانند پشتوانه خوبی برای شرکت باشند.

اگر به شرکتهای طراز اول ژاپن نگاه کنیم میبینیم که افرادباسواد،متخصص،سختکوش،خستگی ناپذیر ودارای خلاقیت وکارایی بالا مدیریت آن شرکتها رابعهده داشتند اماهمین مدیران توانمند خود رابی نیاز از نظرات کارکنان ندانسته بلکه در این خصوص کاملا" احساس نیاز میکنند پس به طریق اولی مدیران ما هم باید به کارکنان بها بدهند وطوری عمل کنند که کارکنان شرکت را ازآن خود بدانند وحس اعتماد وهمدلی رابرانگیزانند واز پیشنهادهای آنها بهره مند شوند.

 البته تعدادی ازشرکتها ومؤسسات به این مقوله توجه کرده وچندسالی است که از نظام پیشنهادها استقبال نمودند وکارهایی هم انجام دادند اما تارسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی داریم. امیدوارم نظام مدیریتی کشور از این نظام ارزشمند بهره کافی راببرد. انشاالله 
رجبعلی کرد – مدرس دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار