اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
در حالی که صنعت نفت تنها بخش اقتصادی بود که طی دوماه گذشته باوجود هجوم ریزگردها عملیات خود را تعطیل نکرد اما معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قطع کردن آب برخی تالاب‌های خوزستان برای حفر چاه نفت را عامل خشک شدن خوزستان و بروز پدیده ریزگردها در این استان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گفتار بهزاد انگورج اظهار کرد: نادیده گرفتن فرامین مدیریت یکپارچه سبب می‌شود که بسیاری از تبعات ناموزون در جامعه به وجود آید. وقتی که برای حفر چاه نفت در محدوده هورالعظیم، آب تالاب‌های این منطقه را خشک می‌کنند یعنی در اجرای این طرح ملاحظات مربوط به مدیریت یکپارچه و پیوست زیست‌ محیطی رعایت نشده است.

وی افزود: هورالعظیم جزو منابع طبیعی کشور است؛ بنابراین هر اقدامی که در این منطقه قرار است انجام شود باید مشروط به اخذ موافقت منابع طبیعی باشد که در گذشته این مسائل مورد توجه قرار نگرفته است.

انگورج تاکید کرد: باید به سمت بهینه‌سازی مشکلات به وجود آمده حرکت کنیم و مدیریتی را به اجرا بگذاریم تا منشأ ریزگردها که عمدتا داخلی است کنترل شود.

وی با بیان اینکه در گذشته اقدامات مناسبی در جهت بیابان‌زدایی انجام شده است، گفت: ریزگردها و شیوع آن در استان‌های غربی بویژه خوزستان بحرانی است که باید آن را مدیریت کرد نه اینکه با احساسات سبب بحران‌زایی شویم.

معاون امور جنگل‌ها سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص اقدامات کوتاه مدت برای کنترل پدیده ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: در کوتاه مدت باید آب به تالاب‌های خوزستان بازگردد و حقابه آن‌ها را رعایت کنیم. همچنین شخم و شیار مراتع دیم یکساله که تولید اندکی در بخش کشاورزی را دارد باید قطع شود، چرا که نباید به خاطر تولید اندک از حقابه تالاب‌ها صرف نظر کنیم و باعث خشک شدن منطقه و شیوع پدیده ریزگردها شویم.

انگورج گفت: با مدیریت یکپارچه و توجه به مسائل مرتبط با توسعه پایدار می‌توان پدیده ریزگردها را به ویژه در بعد داخلی مدیریت کرد.

هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است. میدان آزادگان نیز بزرگترین میدان نفتی ایران و سومین میدان بزرگ نفتی جهان محسوب می‌شود که چینی‌ها از طرف ایران ماموریت استخراج نفت آن را برعهده دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار