شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
انبوهی از زباله های پلاستیکی، شیشه، بطری نوشابه، قوطی کنسرو همه و همه در طبیعت و رودخانه ها و جاذبه های طبیعی رها می شوند، آب ها و رودخانه ها آلوده شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات به راحتی ناامن می شود.حتی برخی نیز پا را فراتر گذاشته و طبیعت را در این روز که متعلق به طبیعت است، به آتش می کشند.
در آئین نوروز، 13 فروردین روز زمین و آشتی با طبیعت نامگذاری شده است ولی این آیین در سال های گذشته به مراسم وارد شدن خسارت به محیط زیست و زیستگاه ها تبدیل شده است.

13 بدر که در تعطیلات نوروزی فرا می رسد، همه بار و بنه می بندند تا از طبیعتی که خداوند به بندگانش ارزانی داشته است، لذت ببرند.

پیش از فرارسیدن این روز نیز، همه در تکاپوی تامین وسایل مورد نیاز برای برگزاری این روز می افتند، یکی مواد غذایی می خرد، دیگری لوازم سفر آماده می کند و آن یکی نیز برای پخت و پز خوراک این روز، به دنبال تهیه ملزومات آن می رود.

راستی دستاورد این روز برای طبیعتی که خداوند آن را به عنوان طبیعت در اختیار ما قرار داه است، چیست؟

انبوهی از زباله های پلاستیکی، شیشه، بطری نوشابه، قوطی کنسرو همه و همه در طبیعت و رودخانه ها و جاذبه های طبیعی رها می شوند، آب ها و رودخانه ها آلوده شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات به راحتی ناامن می شود.

حتی برخی نیز پا را فراتر گذاشته و طبیعت را در این روز که متعلق به طبیعت است، به آتش می کشند.

در روز آشتی با طبیعت، حجم انبوهی از زباله در طبیعت رها می شود و سوغات و هدیه ما در سال نو به طبیعت این گونه اعطا می شود.

در روز طبیعت، تخریب رویشگاه های گیاهی و آلودگی های آبی و هوایی و خسارت محیط زیست به شدت افزایش می یابد و روز احترام به طبیعت به روز عزای طبیعت تبدیل می شود.

اثرات نامطلوب و مکرر ناشی از برگزاری رسم سیزده بدر در سال های گذشته و آسیب های وارده به طبیعت، پائین بودن سطح آگاهی های عمومی و توجه نکردن شهروندان به هشدارها سبب شده که طبیعت خاطره خوشی از این روز نداشته باشد.

یاد قدیم ها بخیر که برای خرید نان از بقچه استفاده می شد و برای خرید میوه و سایر مایحتاج منزل نیز از سبدهای

حصیری و چوبی، ولی با تغییر شیوه زندگی، پلاستیک و کیسه نایلونی وارد زندگی شد و زندگی پر از کیسه های رنگارنگ پلاستیکی شد.

وقتی کیسه های پلاستیکی که به طور عمده از ˈپلیمرˈ تولید شده، وارد زندگی شد، ابداع این محصول تازه صنعت را که خریدهای روزمره را آسان کرده به تماشا نشستیم و نمی دانستیم که با این ابداع جدید، محیط زیست و زندگی خود و آیندگان را در معرض آسیب جدی قرار داده ایم.

بررسی دیدگاه زیست محیطی اسلام، بیانگر آن است که در آموزه های دینی، پرهیز از اسراف، تاکید در بهره برداری بهینه از منابع، گسترش منابع طبیعی تجدید پذیر، ایجاد انگیزه های درونی برای حفظ عوامل زیست محیطی و رعایت بهداشت محیط مورد تاکید است.

دستورهای اسلام و توصیه های حضرت رسول اکرم صلی االله علیه وآله، مسلمانان را بر آن می دارد تا با احترام به طبیعت و عوامل زیست محیطی و رعایت حقوق آنها، رشد و تعالی خویش را رقم بزنند.

از سوی دیگر، بسیاری از آیات قرآن وقتی که درباره آب، خاک، باد و دیگر عوامل زیست محیطی بحث می کنند، ضمن بیان منافع مادی این عوامل، از آنها به مثابه آیه ای که آدمی را از فیزیک به سمت متافیزیک سوق می دهد، یاد کرده است.

بر اساس اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود.

از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

براساس یافته های علمی، بین 50 تا 300 سال زمان نیاز است تا نیمی از مواد پلیمری مورد استفاده در کیسه های پلاستیکی که از ترکیبات پلیمری سبک ساخته می شود، به چرخه طبیعت بازگردد.

با درک عمق فاجعه ای که در آینده ای نه چندان دور به وقوع می پیوندد، لازم است برای نجات نسل خود و تامین زندگی آیندگان چاره ای بیندیشیم.

یکی از فعالان محیط زیست نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با تشریح آثار تخریبی پلاستیک و پلیمرها در طبیعت و زندگی انسان، گفت:آلودگی محیط زیست از مهم ترین آسیب های پلیمرها محسوب می شود.

ˈهومان خاکپور ادامه داد:برخی کارشناسان، استفاده از مواد کاغذی و ظروف یکبار مصرف کاغذی را برای حل این مشکل ارائه داده اند که گسترش استفاده از ظروف کاغذی ممکن است به حفاظت از محیط زیست کمک کند ولی به افزایش قطع درختان منجر می شود.

این فعال محیط زیست با پیشنهاد استفاده حداقلی از پلاستیک و کاهش مصرف آن در مبداء به عنوان روشی اصولی و کم هزینه برای کاهش آسیب های محیط زیستی پلیمرها، گفت: باید این فرهنگ در میان مردم گسترش یابد که برای خرید روزانه، نیازی نیست از تعداد زیاد پلاستیک استفاده شود.

وی ادامه داد:بر اساس آمارها، میزان پلاستیک تولید شده در ایران، سالانه بیش از 177 هزار تن تخمین زده می شود که این رقم چیزی حدود 500 تن در هر روز است.

خاکپور با بیان اینکه کوهی از پلاستیک روزانه به زباله تبدیل می شود، تصریح کرد: به دلیل تجزیه ناپذیر بودن بیشتر اجزاء پلاستیک و سهم اندک سازمان های مسئول در بازیافت، بخش قابل توجهی از این مواد وارد طبیعت می شود.

وی ادامه داد:آمارها حکایت از آن دارد که هر فرد، روزانه به طور متوسط سه کیسه پلاستیکی به محیط زیست می افزاید، گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از زباله وارد شده به طبیعی بازیافت نمی شود، این موضوع مشکل زیادی را برای دستگاه های متولی نظیر شهرداری ها ایجاد کرده است.

بیاییم حداقل در روزی که به نام طبیعت نامگذاری شده است، هوای طبیعت را داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار